Invloed van rechtse stroming op onze adoptie kinderen

• Enjoy

Nergens meer ruzie om dan geloof, opvoeding en politiek maar persoonlijk heb ik altijd nogliever de mensen die eerlijk zeggen wat ze ervan vinden dan degenen die zich achter een ander verschuilen maar eigenlijk hetzelfde denken en er niet voor uit durfen te komen.

Ik wil ook graag geloven dat je eigen houding en opvoeding heel veel kan betekenen in het eventuele gevolg van discriminatie. Zo laat ik iemands stemkeuze het (goede) contact niet beinvloeden, er zit meer achter een gezicht en dat wordt nog wel eens vergeten. Wie weet waarom iemand op een bepaalde manier stemt? Mss zit daar wel een reden achter die heel begrijpelijk is als je het weet, of komt het voort uit angst of mss ontwetendheid? Als je gelijk met je oordeel klaar staat ben je dan wel zoveel beter dan de ander die je veroordeeld om een stem of uitspraak?

• Nannie

Of op een bepaalde manier reageert!

Want dat is wat ik probeer aan te geven: het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je geen bevolkingsgroepen over 1 kam mag scheren als je ergens in betrekkelijke rust en zonder overlast van bepaalde groepen woont.

Op het moment dat je maandenlang grote overlast hebt van een bepaalde groep dan kleurt dat toch echt je beeld.

Ook als je je daar bewust van bent en ook als je vrienden hebt uit andere culturen en tegen discriminatie bent.

Op het moment dat je (langere tijd) niet meer veilig over straat kunt gaan, bedreigd wordt en je huiselijke veiligheid wordt aangetast door een bepaalde groep, dan heeft dat gewoon invloed, oa op de manier waarop je tegen juist die groep aankijkt.

Het is wel erg gemakkelijk om te stellen dat dat not done is als je zelf niet in de overlast zit.

Ik snap echt heel goed hoe mensen zich af kunnen gaan zetten tegen bepaalde bevolkingsgroepen door de omgeving waarin zij wonen.

Het wegwuiven daarvan vind ik nog schadelijker dan het wijzen naar bepaalde bevolkingsgroepen, omdat je daarmee een deel van de oorzaak van het werkelijke probleem niet weghaalt.

Wij konden destijds na 4 maanden zware overlast echt geen Marokkaanse jongen meer luchten of zien.

Na jaren van echt leuk contact met alle mogelijke culturen in de wijk, het bijwonen van Marokkaanse bruiloften enz.

Na maanden dagelijks de politie bellen is het merendeel van de groep toen uiteindelijk opgepakt en voor langere tijd vastgezet (want er was dus echt behoorlijk wat mis met die jongens).

Voor ons was juist het niet meer kunnen scheiden van cultuur/ groep en afkeer (!) de reden om weg te gaan uit de stad.

Omdat wij zo niet willen zijn en zo niet willen leven.

Inmiddels is de rust gelukkig al jaren weer terug en de afkeer verdwenen.

Maar dat is ook relatief gemakkelijk als er niemand op je auto staat te springen en er geen ruiten worden ingegooid…

Heeft iedereen die keuze en mogelijkheden? (om te zien wat er gebeurd, maar ook om de omstandigheden te kunnen veranderen).

Als bepaalde groepen zoveel overlast veroorzaken / de situatie in een wijk zo onveilig is dat iedereen die dat kan wegvlucht uit een wijk, moet daar dan niet wat mee? (ipv alleen simpelweg te stellen dat alleen domme mensen op pvv stemmen en ondertussen door te bezuinigen op buurtwerk ed).

• BG

Een stemkeuze heeft geen invloed op het contact wat ik met mensen heb (ben iets linksig tussen vooral wat rechtsere vrienden en kennissen, zelfs in ons gezin verschilt de politieke voorkeur). Een heel goede kennis stemt PVV, we hebben het daar samen over, dat kan. Ik begrijp hem echt niet, en vindt het dom dat hij zo stemt maar ik vind hem wel erg aardig en zie hem graag. We hebben altijd geld ingezameld voor de kindertehuizen waar onze kinderen vandaan komen nadat ze zijn thuis gekomen en hij staat erg positief t.o.v. die doelen en draagt ruim bij. Doet er niet aan af dat ik de PVV een schadelijke partij vindt en Wilders een gevaarlijke demagoog. En ook als mensen in slechtere omstandigheden leven (nogmaals mijn ouders leven niet in de beste buurt en zien ook een hoop narigheid) snap ik niet dat ze niet zien dat er zo'n hoop schadelijke, groffe onzin wordt verteld, dat ze de taktiek waarmee ze voor het karretje worden gespannen niet doorhebben. Een mooi artikel overigens in de Volkskrant over Nasrdin Dchar en andere Marokkaanse Nederlanders die met beide benen in de Nederlandse samenleving staan maar hun achtergrond weigeren te verloochenen. Deze mensen gaan het verschil maken.

• lisa11

Een mooi artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2944580/2011/10/03/Nasrdin-Dchar-de-held-die-Nederland-nodig-lijkt-te-hebben.dhtml

• Marièlle67

Als jij dat een mooi artikel vindt dan heb je de essentie van mijn post dus ècht niet begrepen. Hij mag dus wel aangeven dat hij als deel van een groep wordt gezien, ik mag niet aangeven dat ik me zorgen maak om het feit dat mijn kinderen straks ook als deel van een groep worden gezien. Want dat was nou precies wat ik met mijn post aangaf, dat er een hoop mensen zijn die als 1 iemand een stap miszet gelijk alle mensen die daarop lijken als mededader zien.

Maar kennelijk mag een Marokkaan van jou wel op tv zeggen dat hij als onderdeel van een groep raddraaiers wordt gezien om het simpele feit dat hij Marokkaan is maar mag ik niet zeggen dat ik me er zorgen om maak dat mijn kinderen straks worden vergeleken met een groep Somalische raddraaiers omdat ze net zo donker zijn.

• Marièlle67

Neemt overigens niet weg dat ik vond dat hij tijdens zijn speech precies de vinger op de zere plek wist te leggen. Het zou mooi zijn als al die lui die mensen niet als individu zien maar in groepen denken daar lering uit zouden trekken. Zou de wereld een stuk mooier maken.