Of op een bepaalde manier reageert!
Want dat is wat ik probeer aan te geven: het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je geen bevolkingsgroepen over 1 kam mag scheren als je ergens in betrekkelijke rust en zonder overlast van bepaalde groepen woont.
Op het moment dat je maandenlang grote overlast hebt van een bepaalde groep dan kleurt dat toch echt je beeld.
Ook als je je daar bewust van bent en ook als je vrienden hebt uit andere culturen en tegen discriminatie bent.
Op het moment dat je (langere tijd) niet meer veilig over straat kunt gaan, bedreigd wordt en je huiselijke veiligheid wordt aangetast door een bepaalde groep, dan heeft dat gewoon invloed, oa op de manier waarop je tegen juist die groep aankijkt.
Het is wel erg gemakkelijk om te stellen dat dat not done is als je zelf niet in de overlast zit.
Ik snap echt heel goed hoe mensen zich af kunnen gaan zetten tegen bepaalde bevolkingsgroepen door de omgeving waarin zij wonen.
Het wegwuiven daarvan vind ik nog schadelijker dan het wijzen naar bepaalde bevolkingsgroepen, omdat je daarmee een deel van de oorzaak van het werkelijke probleem niet weghaalt.
Wij konden destijds na 4 maanden zware overlast echt geen Marokkaanse jongen meer luchten of zien.
Na jaren van echt leuk contact met alle mogelijke culturen in de wijk, het bijwonen van Marokkaanse bruiloften enz.
Na maanden dagelijks de politie bellen is het merendeel van de groep toen uiteindelijk opgepakt en voor langere tijd vastgezet (want er was dus echt behoorlijk wat mis met die jongens).
Voor ons was juist het niet meer kunnen scheiden van cultuur/ groep en afkeer (!) de reden om weg te gaan uit de stad.
Omdat wij zo niet willen zijn en zo niet willen leven.
Inmiddels is de rust gelukkig al jaren weer terug en de afkeer verdwenen.
Maar dat is ook relatief gemakkelijk als er niemand op je auto staat te springen en er geen ruiten worden ingegooid…
Heeft iedereen die keuze en mogelijkheden? (om te zien wat er gebeurd, maar ook om de omstandigheden te kunnen veranderen).
Als bepaalde groepen zoveel overlast veroorzaken / de situatie in een wijk zo onveilig is dat iedereen die dat kan wegvlucht uit een wijk, moet daar dan niet wat mee? (ipv alleen simpelweg te stellen dat alleen domme mensen op pvv stemmen en ondertussen door te bezuinigen op buurtwerk ed).