Adoptie uit Taiwan-Meiling

• Hermine

Hoi,

Wij zijn met de via cursus bezig , erg interessant! Nou hebben wij een voorkeur om uit Taiwan te adopteren. Ik zag bij de vergunninghouder Meiling dat je max 35 moet zijn bij intake en bij de andere plaats is een geloofsovertuiging verpicht. Er staat geen praktiserend christen ofzo. Nou zijn wij wel allebei katholiek gedoopt maar zou dat voldoende zijn? Iemand bekent met adoptie uit Taiwan via Meiling? Mijn man wordt in nov. 35 jaar. En we zijn nu bezig met de cursus,, hoe lang zou het dan duren gemiddeld voor je op intake mag,, mits wij een beginseltoestemming krijgen natuurlijk, zouden we dat nog halen voor hij 36 wordt.

Alvast bedankt

• l

Meiling heeft meerdere contacten in Taiwan die elk hun eigen regels omtrent geloof en andere zaken hebben. Stuur een mail naar Meiling met de vragen of bel ze tijdens hun avondspreekuren, ze geven je graag antwoord (het adres en telefoonnummer vind je op hun website).

• Esther

Wij hebben over een paar weken een intake gesprek bij Meiling en heb me al wat verdiept in de procedure.

Er zijn 2 weeshuizen. 1 heet CSS. Dit weeshuis heeft een aantal eisen aan de adoptieouder. Waaronder een actief Christelijk geloof.

Het andere weeshuis heet Cathwel. Dit weeshuis heeft minder zware eisen aan adoptieouder. Waaronder geen geloofsovertuiging. Hier is een langere wachttijd voor, dan CSS.

Wij hebben ons eind 2008 inschreven voor adoptie. Als het goed is krijgen wij over 8 weken ons intakegesprek.

We zijn dus zo'n 1 jaar en 10 maanden onderweg voordat we het intakegesprek krijgen. Dit is WEL afhankelijk van jullie oproep voor de Raadgesprekken.

Wij hadden geen/weinig vertraging met de Raadgesprekken, maar dat kan in andere delen van Nederland anders zijn.

Meer informatie over de wachttijden van de Raad, kan je als het goed is krijgen van de begeleiders van de VIA. Deze konden ons ook precies vertellen welke Raad vertraging had

en welke niet.

Je kan natuurlijk ook Meiling zelf bellen voor meer info.

Succes,

Groetjes Esther

• lonk

hallo hermine,

wij hebben ook twee kids uit taiwan eentje vanuit cathwell daar is het praktrizerend christen niet echt van toepassing. Ons zoontje komt uit CSS. Daar hechten ze wel wat meer waarde aan het geloof maar het is echt niet zo dat je de hele dag met bijbel op schoot moet zitten en elke zondag vooraan in de kerk moet zitten. Je moet wel gedoopt zijn en volgens mij vinden ze het ook heel goed als je je eerste heilige communie hebt gedaan, en je moet getrouwd zijn in de kerk,maar voor de rest gaat het er meer om hoe je in het leven staat, je kunt nl. ook heel goed geloven zonder dat je daarvoor de hele dag of elke week in de kerk komt. Je hebt wel een brief van de pastoor nodig maar dat was bij ons geen probleem die vond het wel mooi dat die hier aan mee kon werken. En bij onze eertst moesten we beloven dat we haar zouden laten dopen en dat waren we toch al van plan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes verder.

groetjes ilonk

• Hermine

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat CSS dan afvalt voor ons. Wij komen nooit in de kerk en zijn alleen gedoopt. Ook niet in de kerk getrouwd. Nou maar hopen dat we binnen n jaar de intake kunnen halen. Dan kunnen we nog voor Cathwell gaan.

Groetjes Hermine

• amber

Volgens mij gaat het er echt om dat je praktiserend christen moet zijn. Dus niet alleen dopen maar ook andere zaken die bij het geloof horen. Een kennis heeft uit Taiwan geadopteerd en die moest een actueel inschrijvingsbewijs van de kerk toesturen (dus aantonen dat ze nog steeds lid waren) en in het gezinsrapport hebben ze ook zaken over hun geloofsbeleving laten opnemen (oa over eigen doop, dopen toekomstige kinderen, kerkgang etc). Verder ken ik via deze kennis het verhaal van mensen die hun geloofsbelevenis enigzins hebben opgepakt om de adoptie uit Taiwan te bespoedigen. Waren al wel gedoopt maar deden er verder niets mee. Vanwege de adoptie hebben ze dit extra aangezet om voor het andere tehuis in aanmerking te komen (voldeden ook aan de andere vereisten). Dit is een mogelijkheid maar niet zo netjes (om het zo maar even te zeggen).

• Hermine

Nee dat is niet zo netjes nee. Ik neem aandat ze dan ook willen dat je het kindje christelijk opvoedt, en dat kan ik alleen maar respecteren. Maar dat gaat voor ons te ver. Wij hebben namelijk niks met het geloof.

• ilonk

nou en wij hebben vernomen van jan en wijnie dat ze het bij CSS geweldig vonden dat ze eindelijk een paar mensen hadden die wel geloofden maar niet de hele dag haleluja praise the lord zaten te zingen, Wat nog steeds niet wil zeggen dat we niet geloven. dat van de inschrijving van de kerk dat klopt wel volgens mij. we hebben eerlijk gezegd dat we niet elke week in de kerk komen maar dat dat niet wil zeggen dat je niet kunt geloven en dat je je kinderen dan toch nog wel gelovig op kunt voeden. De normen van samen delen, elkaar voort helpen, respect hebben voor een ander en andermans mening dat soort dingen dat hebben wij toen vooral aangegeven dat we dat onze kids zouden meegeven.

• Esther

Lonk,

Je geeft aan dat adoptieouders gedoopt moeten zijn. Ik neem aan dat Meiling dit vraagt bij de intake. Is ja zeggen op deze vraag voldoende? Of willen ze ook bewijzen zien?

Bij mijn partner is vroeger brand geweest in huis, zodat vele papieren/diploma's en zijn doopbewijs verbrand zijn. Anders zou ik even moeten informeren bij onze kerk voor een

nieuw bewijs. Dat zou nog mooi kunnen, omdat onze intake nog even opzich laat wachten.

Groet Es

• Hermine

Ben ik het helemaal mee eens Ilonk, zijn jullie wel voor de kerk getrouwd voor de kerk?