Adoptiekaartjes vs. Aankomstkaartjes

• Lief & Leef

Hoi F!

Daar hebben wij inderdaad ook al aan zitten denken, omdat er daar ook zo weinig aanbod voor is én (net wat je zegt) dat je zo vaak ziet dat je het kaartje kunt laten aanpassen, terwijl dat juist heel confronterend is. Standaardkaarten voor vlinderkindjes zou dus een mooie optie zijn.

Het enige waar wij een beetje mee zitten is dat wij ons bedrijfje ‘Lief & Leef’ hebben genoemd. We twijfelen of het dan niet te ‘rauw’ is voor ouders die net hun kindje hebben verloren. We kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat het verkeerd valt als een bedrijf dat ‘Lief & Leef’ heet, vlinderkaartjes maakt?

Of denk je dat dat wel meevalt?

In elk geval bedankt voor je input!

Liefs,

Rosa & Julia (Lief & Leef)

• Marièlle67

Inderdaad waarschijnlijk een gat in de markt, kaartjes voor overleden kindjes.

Toen onze bio-dochter niet levend werd geboren hadden we in het ziekenhuis gelukkig een boek met voorbeelden om inspiratie op te doen maar uiteindelijk hebben we het kaartje van onze Lotte* toch zelf ontworpen. Achteraf ben ik daar trouwens blij mee, het is in elk geval toch nog ièts wat je voor je kind kan doen.

Des te meer eer dat het inmiddels in de herdruk van “stille baby's” is opgenomen.

Maar om bij het topic terug te komen, daar ligt ook nog zeker een hoop te ontwikkelen.

• Marièlle67

Ik vraag me zelfs af wat er mis is aan de naam lief en leed in relatie tot vlinderkaartjes hoor, ik zou me er in elk geval helemaal niet aan gestoord hebben destijds.

Uiteindelijk wil je juist lief en leed met elkaar delen. En het verlies van je kind is het grootste leed dat je je voor kunt stellen. Dus ik zou me over die naam echt niet druk maken hoor. En ik denk dat je heel veel mensen tegemoet zou komen als er een mooie collectie kaartjes is om te versturen als een zwangerschap misloopt.

• F

Tja, daar zeg je wat… toch denk ik dat het feit dat je mooie kaarten aanbiedt, zwaarder weegt dat de naam van het bedrijf.

Ik denk niet meer dat je de naam van je bedrijf kan aanpassen ;)

Wij hebben destijds een kaart gemaakt die achteraf niet geheel onze smaak was. Na een jaar hebben we een bedankkaart gemaakt die wel heel erg mooi was, en daar waren we erg blij mee! Het is het enige dat je kan doen, voor je kindje(s), een mooi eerbetoon maken, dan is het fijn als daar veel keus in is, zodat het helemaal kan zoals je het wilt.

@Marielle:ik denk dat je de naam niet helemaal goed hebt gelezen, het is lief en Leef, niet lief en Leed ;)

• F

of misschien had je dat wel door? ;)

• Lief & Leef

Wat lijkt ons dat verschrikkelijk zeg, om een overlijdenskaartje voor je kindje uit te moeten zoeken. Dan is het inderdaad wel fijn dat het ziekenhuis daar een speciaal boek voor heeft, want zoals ‘F’ ook al zei is het een behoorlijke confrontatie om tussen alle geboortekaartjes door een kaartje te zoeken voor je overleden kindje.

Wij willen zelf dan ook, áls we inderdaad vlinder/engelkaartjes gaan ontwerpen en verkopen, het op een zo goed mogelijke manier doen… maar ja; hoe dan? Is het goed genoeg om één site aan te maken waar men kan kiezen uit geboorte/adoptie- en vlinderkaartjes?

Bedankt voor het meedenken nogmaals!

Rosa & Julia

P.S. Wat een mooi gebaar dat jullie een eigen kaartje voor Lotte* hebben ontworpen! We kunnen ons voorstellen dat jullie je daar het best bij voelden. Hoe waren de reacties die jullie erop kregen? En hebben jullie misschien een foto van het kaartje?

• Xandra

Hoi,

Ook wij liepen 4 jaar geleden al tegen het feit op dat er voor oudere adoptiekindjes geen grote sortering kaartjes was.

We hebben hem toen zelf ontworpen, en door de drukker in orde laten maken. De 2e en 3e geheel zelf gedaan met foto en de HEMA, erg betaalbaar en eigen stijl.

• wereldwonderwinkel

Kijk gerust ook op wereldwonderwinkel.shutterfly.com

Wij hebben geen standaard voorraad kaartjes maar maken een kaartje in overleg met de ouders; exact zoals jij het wel hebben.

Alle thema's, alle onderwerpen, alle landen, met of zonder foto….

Patty

• metameulenbelt

Tja, wij hebben de kaartjes ook zelf gemaakt met behulp van foto's en photoshop, en daarna af laten drukken op het zwaarste papier bij de kopieerwinkel. Deze sneden en vouwden ze ook. Alleen nog envelopjes kopen en klaar waren we. Heel wat goedkoper dan drukken, en wat ons betreft net zo mooi. Maar ieder moet hierin doen wat bij hem past.

Meta

ps, al met al kostte het kopieren (kleurkopie) van 100 kaartjes nog geen tientje.

• Marianne

Een groot verschil tussen het uitzoeken van een aankomst/geboortekaart of een kaart voor je overleden kind is toch ook de tijd die je hebt om één en ander te regelen.

Ook wij zijn tegen de bepekte keus aangelopen. Nog meer dan bij de aankondiging dat je een kind hebt mogen krijgen is er de behoefte bij verlies om iets eigens van je kind in het kaartje te herkennen.

Wij hebben de kaartjes niet op een webpagina gezocht maar bij de drukkerij en de begrafenisondernemer.

Je moet je realiseren dat wanneer je kiest voor het toevoegen van deze“vlinder”kaartjes, je bij het contact tussen jullie en de ouders je altijd in de emoties van het eerste moment zit.

Mocht je er voor gaan dan is er nog een groep waarvoor zo mogelijk nog minder keuze is,n.l: overlijden van jongeren.