adoptie / draagmoederschap India

• J.

Hallo allemaal,

Wij zijn al een aantal jaren bezig met een adoptieprocedure. Het lijkt er echter steeds meer op dat dit voor ons niet zal gaan lukken… Nu kreeg ik een tip van iemand om eens te kijken naar draagmoederschap in India. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat van mijn vragen kan en wil beantwoorden? Het enige wat ik weet is dat het gaat om commercieel draagmoederschap. Je betaald de bio-moeder dan zodat zij ook weer geld heeft om eten voor haar andere gezinsleden te kunnen kopen. En dat op het geboortebewijs direct de namen van de adoptie-ouders komen te staan. Kortom, ik weet niet goed of dit iets is, maar wil hier wel heel graag informatie over!

Gr. J.

• BG

Ik vind het te verschrikkelijk voor woorden. Misbruik van een armoedige positie van vrouwen in dergelijke landen. Dat je het ook maar enigszins overweegt.

Tja om een kinderwens te vervullen gaan sommige mensen heel ver. En dat terwijl er kindjes wachten met HIV, Hep B, Schisis, ledemaatafwijkingen etc. Heb je daar wel over nagedacht? (maar misschien heb ik wel liever niet dat je dat doet, ik gun kinderen ouders met enig normgevoel)

Ik vraag me overigens af of dit wel een serieuze reactie is of iemand die lachend langs de zijlijn de reacties volgt.

• pepe

volgens mij is dat in Nederland bij wet verboden,

je mag niemand betalen voor het draagmoederschap….

• F

Ik mag hopen dat het verboden is. Het is precies zoals BG schrijft: misbruik van vrouwen in armoede. Verschrikkelijk.

• AB

Ik heb een keer een documentaire gezien hierover op Belgie één.

Het was afschuwelijk. De vrouwen worden in een dorp apart gezet van hun familie (want t is een schande), allemaal samen in een huis, dat heel spartaans ingericht is, 10 bedden in 1 kamer, slech voedsel etc

De vrouwen waren ellendig, ze wouden graag het kindje houden, snapten niet dat ze het af moesten geven na de geboorte, want het was toch ‘hun’ kindje?!

Ze kregen er geld voor, volgens mij 4000 dollar ofzo, waarmee hun andere kinderen naar school konden. maar een absurd laag bedrag uiteraard!

Daarnaast werden er vaak heel veel embryo's teruggeplaatst, en als er dan meer dan 2 kindjes groeiden, dan werd er embryo reductie uitgevoerd. Niet te geloven!

Meerlingen zwangerschappen gingen soms mis, wat een ellende voor die vrouw.

Ook kwamen er vrouwen naar de kliniek toe, die bv niet zwanger wilden worden ivm gewichtstoename, en dat werd allemaal geaccepteerd.

De ouders van de aodptie komen op het geboorteregister, wat natuurlijk illegaal is. Probeer zo'n kind maar eens NL in te krijgen. Dat lukt nooit legaal.

Al met al, niet doen!

• P

Ik heb hier een artikel over gelezen.

Zo zielig waren deze vrouwen niet hoor. Sommige waren carrière vrouwen die een kind baren om daar bijv hun studie van te betalen of een lux appartement van te kopen.

Maar sommige ook uit armoede .

Maar als deze dames er niet mee zitten, waarom jullie wel.

Ik vind het fantastisch dat deze dames dit willen doen.

Als hun een kind willen baren alleen voor het geld, waarom moet je dan moeilijk doen.

Het word een ander verhaal als ze het kind wel willen houden, maar niet kunnen houden.

Dit is hun eigen keus.

• AB

P Schreef:

——————————————————-

> Als hun een kind willen baren alleen voor het

> geld, waarom moet je dan moeilijk doen.

> Het word een ander verhaal als ze het kind wel

> willen houden, maar niet kunnen houden.

> Dit is hun eigen keus.

Omdat de situatie zo schrijnend is, dat zij gewoon weinig geld hebben, en dit blijkbaar nodig vinden om rond te kunnen komen. Ze zien vaak geen andeer uitweg en zien het als een inkomen. Er komt totaal geen psychische begeiding bij, waardoor de mensen het kindje vaak niet willen missen en het zien als hun eigen kind. Vaak ook, omdat het regelmatig laagtechnologisch draagmoederschap is, waardoor het dus genetisch ook hun kind is!

Het is dus wel een keus, maar een keus uit armoede vind ik wel een andere keus dan draagmoeders in NL die het doen voor vrienden of familie, en niet om het geld.

• AB

ter aanvulling, volgens mij heet die documentaire ‘google baby’

• mr

Overwogen om eerst eens de schrikbarende documentaire hierover te bekijken?

Het is werkelijk te zot voor woorden wat daar gebeurt, dit gaat ver over mijn grenzen.

Heb met tranen in de ogen toegekeken hoe men hier te werk ging.

Kan mij niet voorstellen dat je uberhaubt deze overweging maakt en sluit mij dan ook aan bij t commentaat van BG

• metameulenbelt

Klopt, ik heb de documentaire ook gezien. Het is allemaal opgezet door een Israëlier die samenwerkt met een Indiase dokter en indien nodig Amerkaanse vrouwen als eiceldonor.

Het kind wat geboren wordt, kan genetisch het biologisch eigen kind van de westerse ouders zijn, of geboren zijn uit een eicel van een donor uit de USA. Als je googlet op deze documentaire is hij misschien wel ergens te zien, ik kon hem niet zo gauw vinden.

Het is een controversieel onderwerp. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. In de USA zijn ook vrouwen die tegen betaling een kind baren voor een ander. Moet ik die vrouwen veroordelen? Moet ik de wensouders veroordelen? Moet ik ons kapitalistische systeem veroordelen? Ik vind dat ik alleen voor mezelf kan praten. Ik zou dit niet doen, om verschillende redenen. Maar wat anderen doen (binnen wetten en regels) daar bemoei ik me niet zo mee.

Als je trouwens zoekt op google baby dan vind je ook allerlei recensies en reacties op de documentaire, en ook de naam van degene die dit bedrijf heeft opgezet. Dit is volgens mij de site die hij heeft, alleen opent hij nu even niet: http://www.tammuz.com/main.php

Meta