gezinshereniging

• anoniem

Ik ben op zoek naar informatie over de adoptie van een biologische broertje of zusje van je adoptiekind. Ik heb al heel wat websites gelezen, o.a. die van de Wobka en het Haags adoptieverdrag, maar ik kan nergens informatie over dit onderwerp vinden. Ik ben specifiek op zoek naar wat wettelijk is vastgelegd hierover en hoe zo'n procedure verloopt. Ik heb ooit eens gehoord of gelezen dat een land verplicht is je op de hoogte te stellen als er een biologisch broertje of zusje vrij komt voor adoptie, maar ik kan het niet vinden. Heeft iemand tips waar ik moet zoeken?

• klaasje

hoi hoi, wij hebben net het bio broertje van onze kids geadopteerd. Je mag me mailen voor info!

Groetjes Klaasje

• Jacqueline

in pricipe zou de VHG je hiervan op de hoogte moeten stellen :)

toch kan het ook anders lopen, want het (half)zusje van onze dochter is eerder geadopteerd en woont ook in een ander gezin.

Gelukkig hebben we wel een heel goed contact met de familie en we zien elkaar regelmatig.

jacqueline

• metameulenbelt

Volgens mij bestaat die verplichting niet. Een sibling kan ook voorgesteld worden aan andere adoptieouders, dat is per land en organisatie verschillend. Wat wel zo is is dat in het algemeen regels kunnen worden omgebogen (bijv. voor ouders die “te oud” zijn, kinderen die “te jong” zijn etc.) om een broertje of zusje te adopteren. Verder zijn hier volgens mij weinig regels voor, als zo'n situatie zich voordoet, dan kun je het beste contact opnemen met MvJ (of de vergunninghouder doet dat voor je).

Meta

• Athena

Dat ligt maar helemaal aan het land en instantie. Kan uit ervaring zeggen dat het in Ethiopie niet zo was tot nu toe.Vgh is ook niet ingelicht.

Athena

• amber

Een land (en die nemen de beslissing) is zeker niets verplicht. Wel is het zo dat in veel gevallen de adoptieouders van een biologische broertje of zusje benaderd zullen worden als er nog een kind vrijkomt. En vaak gaat men ook soepeler met regels om (met name op het gebied van leeftijd).

Maar wat ik zou aanraden is om bij de vergunninghouder en de instanties in het land van herkomst bekend te maken dat jullie hiervoor open staan. Geef ook aan dat je graag wilt weten als er biologische broers of zussen bijkomen in het gezin.

Maar verplicht is het dus zeker niet. En ook in deze situatie heb je vaak wel weer een gesprek met de Raad nodig (soms nog een medische check) en een nieuwe BT (dit kan trouwens wel vaak in een versnelde procedure). Er kunnen natuurlijk altijd omstandigheden zijn waardoor jullie niet geschikt zijn.