Maart naar school

• trotse mama

Hallo allemaal,

Graag zou ik advies willen van jullie.

Wij hebben een prachtige zoon uit China. Hij is reeds 1,5 jaar bij ons en gaat 2 dagen naar de creche (waar ook een bekende van hem werkt).

Hij voelt zich vertrouwd en op zijn gemak. Nu komt de stap naar de basisschool….hier wil ik ook graag een langere wenperiode! Hoe ging jullie school hiermee op?

En ik ben zo bang dat hij het niet leuk gaat vinden want hij wil elke keer dat mama ook mee naar school gaat….wat nu?

Ik wil hem veel laten wennen maar doe ik er wel goed aan? Laat hem zo ie zo niet 4 hele dagen gaan want op dit moment slaapt hij elke middag nog 2 uurtje ;-))

Maar ben zo bang als ik wegga en hij huilend voor de deur staat…en ik ben er niet voor hem! Ben zo bang voor de hechting….nu slaapt hij heerlijk en rustig , geniet van alles en is echt een onderzoeker!

En daar komt bij dat hij 1 dag nog moet overblijven en na de NSO, rest van de dagen ben ik voor hem thuis (dus 1x pw een lange dag)

Pfff…het houdt me echt bezig…advies is erg welkom want wil alles voor het mannetje doen en hij is nummer 1!

groetjes van een zeer trotste mama

• Monique

Heel erg herkenbaar! Onze zoon gaat over twee weken echt naar school en is nu aan het wennen.

Toen hij bij ons kwam ben ik eerst 1,5 jaar thuis gebleven en ging hij na een poos naar de peuterspeelzaal alwaar het afscheid nemen een ramp was :(

Toen ik 9 maanden geleden weer ging werken is hij drie dagen naar een kinderdagverblijf gegaan. Ook wederom heel erg veel verdriet bij het afscheid nemen. Maar dat gaat nu echt heel erg goed.

En wat schets mijn verbazing bij het voor het eerst naar school gaan….het ging goed en dat gaat het nog steeds. Ik had echt gerekend op een herhaling van maar het gaat goed!

Misschien een idee om alvast de juf in te lichten dat hij moeilijk afscheid neemt (je kan ook boekjes bestellen voor de leraren en leraressen op de basisschool hoe om te gaan met adoptie, hebben wij niet gedaan want wil er niet elke keer de nadruk op leggen) bij onze zoon stond een stoeltje met zijn naam naast de juf klaar en werd hij heel hartelijk welkom geheten.

En wat worden onze mannetjes groot he? Daar heb ik wel moeite mee

Sterkte!

Groeten Monique

• Henrique

Hoi,

Ik ben destijds een aantal ochtenden (deels) bij onze oudste in de klas gebleven, want als ik (of manlief) weg wilde gaan ging hij krijsen van angst. Goed om te zien hoe zo'n ochtend verliep, zodat we dat vaak thuis konden herhalen en repeteren (wat hij kon verwachten). Daarna nog wel in school gebleven maar niet in de klas. Weer later wel naar huis met de belofte dat juf mij mobiel mocht bellen als oudste het te spannend vond - da's nooit gebeurt want als ik weg was ging het altijd goed. Al was de opluchting de eerste weken op zijn gezicht te lezen als we er weer stonden als hij om 1130 uit de schooldeur kwam lopen …

Na een paar weken was het ingesleten en nu kunnen we zonder problemen weg.

Bij onze oudste was het meest belangrijk dat hij wist wat hij kon verwachten op zo'n ochtend. Overzicht en controle zijn heel belangrijk voor hem dus toen hij dat eenmaal goed door had was driekwart van de angst al weg.

De juf deed het prima, toen we in de fase waren dat ik wel weg zou gaan ook al ging hij huilen (we voelden wel wanneer dat moment goed leek te zijn - die fase moesten we helaas toch wel door) mocht hij altijd bij haar op schoot als wij weg gingen. En hij mocht zijn eigen knuffel dan vasthouden. Ook de IB-er was erbij betrokken en samen bespraken we wat goed was.

Oudste is in april begonnen op school en pas na de zomervakantie ging hij ook de middagen en de NSO (2 keer per week). Het was wel een luxe, dat we heel veel thuis waren in die maanden en hij vanwege onze werk-druk niet perse naar school hoefde.

En het schoolsysteem werkt met ‘maatjes’; hij kreeg een oudere kleuter toegewezen die hem hielp en met hem in de rij stond en zo … dat was een goede steun voor hem.

Succes ermee,

Henrique

• VM

Hoi,

Onze zoon was 9 maanden bij ons toen hij voor het eerst naar school “moest”.

We hadden met school afgesproken dat we het langzaam gingen opbouwen en dat ik er in het begin bij zou blijven.

De eerste week is hij alleen de ochtendjes geweest en ben ik er continu bij gebleven. De 2e week ook alleen de ochtenden, maar ben ik er steeds korter bij gebleven en de derde week ook alleen de ochtenden, maar ben ik er niet meer bij gebleven. Vanaf week 4 gaat hij hele dagen en hij vindt het helemaal geweldig op school.

groetjes VM

• troste mama

hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Fijn om het een en ander te herkennen en de tips!

Thanks hiervoor. Na veel wikken en wegen ga ik toch ouderschapsverlof opnemen voor de middag (2 jaar lang) dus kan ik mijn kindje elke dag naar school brengen en zelf ophalen.

Alleen 1x overblijf maar dat is prima te doen denk ik.

Geeft gelijk weer een stuk meer rust;-))))

Groetjes van Trotse mama