praktijk adoptie hulpvragen

• Marrie

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een opleiding tot therapeut, daarnaast ben ik moeder van een prachtige adoptie dochter van 2. Ik heb een vraag aan jullie. Ik zou mij graag toespitsen op geadopteerde kinderen en hun ouders.Zouden jullie met een hulpvraag (wel of niet adoptie gerelateerd) naar een therapeut stappen die zelfstandig gevestigd is (dus niet via RIAGG oid)? Ik gebruik als behandeltechnieken bijvoorbeeld lichaamswerk (oefeningen om steviger te worden), gesprekstechnieken, metaforen en spel.

Ik ben benieuwd! Zouden jullie een reactie willen geven?

Groet Marrie

• sandra

Hallo Marrie, ik denk t wel. Zelfs eerder naar een therapeut denk ik. Maar er hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan, en het hangt ervan af of dat vergoed wordt door een verzekering. Ik betaal bv 75 euro voor de osteopaat waar ik een deel van vergoed krijg. Anders is t wel kostbaar. Mijn kinderen (adoptie en pleeg) zitten op een kinderdagcentrum dus de ondersteuning komt vanaf daar.

• Lod

Beste Marrie,

Wat/welke opleiding doe je precies?

Afhankelijk van de soort problematiek denk ik dat ik de voorkeur zeker zou geven aan zelfstandig gevestigd therapeut.

Gr.

Lod

• Marièlle67

Ik zou, na heel vervelende ervaringen met de reguliere geestelijke gezondheidszorg rondom het overlijden van onze dochter sowieso eerder geneigd zijn om voor een zelfstandig gevestigde hulpverlener te gaan.

Wel vind ik het belangrijk dat iemand is aangesloten bij een controlerend orgaan (als kwaliteitswaarborg) en ik laat het al dan niet vergoed worden door de verzekering denk ik ook wel een rol wegen. Al moet ik zeggen dat ik, wanneer ik het gevoel heb bij een niet vergoede hulpverlener beter terecht te kunnen, ik daar dan toch voor zou kiezen, ook al moet ik het dan zelf betalen.

Maar ook de reisafstand kan, zeker bij frequentere contacten heel belangrijk zijn. Langere reisafstand betekent ook een zwaardere belasting, meer schoolverzuim enz. Allemaal dingen dus die een rol kunnen spelen mocht ik ooit op zoek moeten naar een hulpverlener.

• Marrie

Beste Lod en anderen,

Ik doe een opleiding tot kinder- en jeugdtherapeut bij BGL. Ik ben al coach. De coach opleiding duurt een jaar, de therapeutenopleiding twee jaar. Heel interessent allemaal!

Ik wil mij tzt zeker aansluiten bij een beroepsvereniging, dan is er ook vergoeding mogelijk van de verzekeraars.

Groetjes Marrie