Geen enkele andere adoptie-ouder kan jou/jullie iets verbieden.
Je kiest zelf; en hopelijk is dat een keuze waar je je leven lang achter blijft staan;
als de keuze voor sn niet uit je hart komt, krijg je misschien op een bepaald moment spijt.
Als je uiteindelijk ontdekt dat nsn-kindje een goede toekomst had in China zelf, krijg je op een bepaald moment misschien ook spijt.
Uit je berichtje proef ik dat je bang bent dat een sn kindje meer kans zou bieden op een hechtingsstoornis;
voor mijn gevoel gaan die twee zaken echter niet gelijk op; je kunt een sn kindje krijgen zonder een enkel hechtingsprobleem, en een nsn kindje dat het huis uitmoet vanwege zeer zware hechtingsproblemen en andersom.
Het grote probleem met sn is denk ik dat je doordat je kiest voor sn voordat je het kindje kent; de sn en het daarbij behorend eprobleem ziet, in plaats van het kindje.
Er zijn maar heel weinig ouders die als ze ouder worden van een kindje met een handicap of beperking uiteindelijk concluderen dat ze van dat kindje geen ouders zouden willen zijn. Meestal is dat omdat ze achter de sn komen rond of na de geboorte (of in d eloop van de tijd) en dan de liefde voor het kind al hebben gevoeld.
Bij de keuze voor sn is dat andersom.
De sn's die in het dagelijks leven als écht zwaar ervaren worden zijn de gedragsmatige sn's en de sn's die steeds ernstiger worden; beide groepen vallen bij China niet onder de sn's waar je in eerste instantie voor kiest; het zijn (grote) bijkomendheden die je overvallen; en dat kan net zo goed bij een nsn-procedure als bij een sn-procedure.
Ik gun iedere ouder een dochter zoals de onze; vrolijk, levenslustig, bijdehand, blij, een doorzetter en heerlijk eigenwijs. En oh ja, ze mist een hand. Maar dat heeft ons in het afgelopen jaar misschien 20 keer even 5 minuten bezig gehouden (omdat onbekenden ineens zien dat er iets anders is) en 2 keer een ochtend (bij de algehele controle en bij d eintake bij het revalidateam). Haar slaapgedrag een stuk meer; dat kost ons nog steeds iedere avond tijd….
Maar wat ons vooral bezig houdt is het geweldige besef dat we ouders mogen zijn van dit prachtige meisje. En daar is geen extra BT voor nodig geweest; en die voelt geen seconde als keuze voor een sn, maar 300% als onze dochter waar we vol voor gaan.