keuze voor nsn

• Puck

janna Schreef:

——————————————————-

> wij hebben onze bt net verlengt voor een gezond

> kindje uit china, maar ik voel me bijna bezwaard

> dat we hier voor kiezen, vrienden van ons hebben

> een kindje geadopteerd dat helaas door een zeer

> zware hechtingstoornis niet thuis kan wonen, dit

> is voor onze vrienden erg zwaar.

> maar het lijkt wel of je tegenwoordig niet meer

> voor een gezond kindje mag gaan of het ik het nu

> helemaal mis.

Hoi Janna,

Voel je aub niet bezwaard! Dit is een adoptieforum, waar je terecht kan met al je vragen, onzekerheden en verhalen. Als het goed is krijg je dan goede reacties, waar je steun aan hebt. In een ander topic heb ik me daar al over uitgelaten ;)

Lijkt me heftig dat je alweer je BT hebt moeten verlengen. Dan ben je je wel weer bewust van het wachten.

Een hechtingstoornis is denk ik voor veel ouders een grote angst. Bodemloos noemen ze dat toch ook.

Maar dat valt niet onder SN, omdat ze dat bij voorstel niet kunnen zien. Een kind waarvan ze het weten komt niet in aanmerking voor adoptie.

Heb je al enig vooruitzicht wanneer jullie een voorstel kunnen verwachten?

Is het jullie 1e kindje?

Spannend hoor en succes en nogmaals voel je niet bezwaard om jullie keuzes hier neer te schrijven!

Puck

• *Marjo*

Puck schreef:

Een hechtingstoornis is denk ik voor veel ouders een grote angst. Bodemloos noemen ze dat toch ook.

Maar dat valt niet onder SN, omdat ze dat bij voorstel niet kunnen zien. Een kind waarvan ze het weten komt niet in aanmerking voor adoptie.

Dat is niet waar.

Bodemloos is een verouderde term en gebruiken we nu niet meer in de hulpverlening. Gelukkig maar, want het klinkt als: geef het maar op , niks aan te doen.

Ik heb veel kinderen met een hechtingsstoornis zien groeien.

Overigens hebben zeer veel bio kinderen ook een dergelijke stoornis.

Het is niet iets iets wat je makkelijk jong kunt diagnosticeren.

Last but not least: als het wel vast staat, komt een kind gewoon nog voor adoptie in aanmerking

• K

Je keuze voor nsn veroordeel ik niet, alleen snap ik je onderbouwing en je landenkeuze niet, het is toch al een tijdje bekend dat nsn kindjes goed in China zelf geplaatst kunnen worden en ik denk dat dat altijd de voorkeur moet krijgen op internationale adoptie. Verder lees ik dat je bang ben voor een hechtingsstoornis maar dat komt bij een nsn kindje net zo goed voor.

• Anja

Dag Janna,

Eerlijk gezegd zie ik de relatie niet tussen jullie adoptie en het kindje van jullie vrienden? Wat dat dan een SN procedure, en associeer jij hechtingsstoornis nu met SN? Daar klopt echt helemaal niks van, uit geen enkel onderzoek blijkt dat SN kinderen meer/minder hechtingsstoornissen vertonen dan NSN kinderen. Overigens is een hechtingsstoornis die zo heftig is dat een kind niet thuis kan wonen, eerder uitzondering dan regel - zoals Marjo al schreef, heel veel kinderen groeien hier enorm in en er zijn allerlei hulpinstanties die je kunnen helpen/ondersteunen als het aan de orde mocht zijn.

Tja, en dan de keuze voor ‘'gezond’' - het is allemaal zo relatief. Ik ken kinderen die via NSN procedures zijn gekomen en waarmee veel aan de hand is. En wat doe je dan? Precies, voor je kind zorgen. En ik ken SN kinderen die zo makkelijk opgroeien. Bij ons persoonlijk geldt dat de opvoeding van ons SN kind ons minder (kop)zorgen kost dan de opvoeding van ons NSN kind….

Wat jullie keuze voor NSN China betreft - ook ik vind dat dat echt niet meer kan, al een aantal jaren niet meer. Zo langzamerhand is echt duidelijk dat adoptie van NSN kinderen vanuit China niet nodig is, er zijn gezinnen in China genoeg en dat het toch nog steeds gebeurt is omdat een interlandelijke adoptie in China meer geld in het tehuislaatje brengt dan een domestic adoptie. Volgens mij zou het goed zijn als de CCAA zou stoppen met interlandelijke adoptie voor gezonde kinderen en de wachtende paren in China zelf voorrang zou geven, Ik kan me echt niet voorstellen hoe je een dergelijke wrangheid gaat uitleggen aan je kind later.

Groetjes,

Anja

• anoniem

Beste Janna,

In je BT moet toch staan dat je openstaat voor een SN-kindje?

Groet

• zuster01

Mss even een hele gekke vraag…..overigens van iemand die niet uit china heeft geadopteerd en ook nu niet voor china op de wachtlijst staat maar voor adoptie van een SN kindje uit een afrikaans land. Ik heb dus zelf ook geen enkel belang bij deze vraag….

maar wat ik interessant vind aan deze discussie is waar ik gegevens zou kunnen vinden over onderzoeken dat ieder NSN kind in china goed kan worden opgevangen. Ik lees heel erg vaak het zinnetje NSN kinderen kunnen allemaal opgevangen worden in china door chinese pleeg of adoptieouders. Waar kan ik dit goed onderbouwd terug lezen??

• Anja

Zuster01, misschien beginnen met het lezen van het boek ‘'waarom China mij twee dochters schonk’'!

Groetjes,

Anja

• zuster01

Beste Anja,

Ik ben meer op zoek naar een goed onderbouwd artikel(en) of onderzoek. Dus geen boek geschreven door een adoptievader… Nee gewoon feiten, onderbouwd door statistieken.

Hoeveel kinderen worden er bv dmv binnenlandse adoptie in china geadopteerd tov het aantal kinderen dat naar het buitenland gaat momenteel. Is bekend hoeveel ouders er in china wachten op een adoptiekind, is bv bekend hoelang de wachtlijsten zijn in china wanneer je in china een kindje wilt adopteren?

verder ben ik al een tijdje geinteresseerd naar het waarom van et grote verschil in het aantal SN jongetjes dat voor adoptie naar Nederland komt tov het aantal SN meisjes.

Zijn er minder SN meisjes, of zijn er net zoveel meisjes met een SN maar gaan die eerder naar andere landen voor adoptie?

• feitjes

Meisjes zijn momenteel in China een statussymbool aan het worden. Het issue dat er allemaal meisjes ter adoptie aangeboden worden speelt niet meer zo in China. Meisjes hebben jongens voor het uitkiezen op de huwelijksmarkt. Een tijdje terug las ik hier een artikel over, mocht ik het vinden zet ik het hier even op het forum.

• Mirjam1

Er zijn geen rapporten met grafieken (voor ons) beschikbaar, mocht je dat bedoelen. Logisch (een internationale adoptie levert nog steeds meer op dan een domestic), maar wel jammer, want dan was het internationale NSN-kanaal volgens insiders (onder meer werknemers tehuizen en provinciale autoriteiten belast met domestic adoptie, dus de mensen die de wachtlijsten van Chinese aspirant-adoptieouders onder hun hoede hebben) allang gesloten. Ook zonder naar het CCAA bellende minister.

Wellicht toch interessant leesvoer terzake:

http://research-china.blogspot.com/2006/01/domestic-adoption-in-chinas-orphanages.html (ook de commentaren)

http://www.amazon.com/Lost-Daughters-China-Abandoned-Journey/dp/1585421170

http://www.amazon.com/Wanting-Daughter-Needing-Son-Abandonment/dp/0963847279/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1295795263&sr=1-3

en het boek dat Anja aanraadt.

Misschien helpt verder de wetenschap dat de wachttijd voor een NSN-kindje als je nu begint meer dan 10 jaar is, dat van de enkele NSN-kinderen die nog internationaal geadopteerd worden het in meer en meer gevallen een kerngezond jongetje betreft (dat vindt de gemiddelde Chinees toch redelijk verdacht, met al die berichten over gekidnapte kinderen en trafficking waar wij hier slechts het topje van de ijsberg van meekrijgen), ofwel een kind met een hele slechte start (wie weet wat de gevolgen zijn), ofwel een “bekende” van het tehuis (kind van werknemer), ofwel toch stiekem een SN, ofwel een gedragsstoornis, ofwel een “ouder” kind.

Vergelijk: pre-Haagsverdrag, pre-Olympics (Eyes on China) en pre-pleegkind-telt-niet–mee-voor-de-eenkindpolitiek (pleeggezinnen hebben meestal dan ook meerdere kinderen, vaak bio en pleeg), was de wachttijd voor een NSN-baby 6 maanden.