keuze voor nsn

• Mirjam1

Er zijn geen onderbouwde statistieken en er is geen onderzoek (beschikbaar), onder meer omdat er erg veel geld mee gemoeid is. De totale domestic adoptiecijfers in China zijn dus onbekend voor ons (en waarschijnlijk ook voor de gemiddelde Chinees). Komt bij dat veel adopties in China niet geregistreerd worden.

In de VS (grootste “afnemer”) kun je bij een aantal bureaus een geslachtsvoorkeur aangeven, vandaar meer jongetjes hier, waar je geen voorkeur aan kunt geven. Het is dus niet zo dat er meer SN-jongetjes in China zijn.

• Mirjam1

Die smiley is eigenlijk een haakje. Dus.

• ...

Ik heb 2 opmerkingen/vragen hierover.

* Het is toch heel vreemd dat er toch nog een (of 2? dat weet ik niet) vergunninghouder is die NSN adopties vanuit China regelt, want Ned. moet voldoen aan het Haags adoptieverdrag (o.a. kinderen mogen alleen naar het buitenland geadopteerd worden als er binnen het land zelf geen opvangmogelijkheden in een gezin zijn), dit is al in tegenspraak met het feit dat het toch al enkele jaren bekend is dat tegenwoordig in China de potentiële adoptie ouders in de rij moeten wachten en adoptiekinderen naar het buitenland zien vertrekken. Het ministerie van Justitie hier vindt het ook nog steeds goed dat er NSN kinderen uit China hierheen worden gehaald.

Hoe kan dat?

* En is er ooit onderzoek gedaan naar hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen in relatie tot SN en NSN? Met andere woorden, komen hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen vaker, minder vaak of even vaak voor bij kinderen met een SN vergeleken bij NSN kinderen? Ik heb de indruk dat veel kinderen met een SN zeer veerkrachtig zijn; kan het zijn dat zij zich daardoor gemiddeld ook gemakkelijker kunnen hechten aan nieuwe ouders dan NSN kinderen? Ik lees en hoor toch heel vaak van ouders van SN + NSN kinderen dat zij veel meer tijd, energie en aandacht moeten besteden aan hun NSN kinderen dan aan hun SN kinderen die zich zo veel gemakkelijker aanpassen en bewegen in hun nieuwe leven.

Dit lijkt mij een heel interessant thema voor een onderzoek ofzo en het is ook zeker van belang hier meer over te weten in verband met de keuzes die aspirant adoptieouders moeten maken.

• BG

Inderdaad het merendeel van de sn-kindjes dat in Nederland wordt geadopteerd zijn jongetjes omdat de meisjes reeds gelocked zijn door de VS. Helaas adopteren veel ouders, ook degenen die een kindje met een sn adopteren, het liefst een meisje. Gelukkig kun je in Nederland niet kiezen. Je word er wel verdrietig van als je al die peuter, kleuter en nog wat oudere jongetjes op de lijsten ziet staan. Ik denk dat velen nooit in een gezin op zullen groeien.

• L

ik denk dat je ook niet alle info over adoptie uit china over 1 kam kam scheren.

zo'n boek als van Roesing, zo hoeft het niet in elk geval te zijn…

ook wij staan op de lijst voor NSN, ik durf het tegenwoordig bijna niet meer te zeggen, als ik dit forum zo lees.

Heel jammer dat men het voor anderen beter denkt te weten. tenminste zo komt het over.

het is zoals ook al gezegt voor ieder z'n eigen afwegingen, een ander kan mijn afweging wel helemaal niet de goed vinden, maar wij zelf moet het er mee doen!

kijk, nu er geen keuze meer is voor een op nieuw op te starten procedure wordt het verhaal weer anders, dan zou er een mogelijkheid zijn geweest dat we niet voor china zouden gaan. maar zo is de situatie niet, dus… we doen het zoals we besloten hebben. een lange wachtlijst? ja die is er, maar om daarvoor te veranderen… lijkt me niet goed.

• BG

Hoi l,

Hoe bedoel je zo hoeft het niet te zijn? Heb jij aanwijzingen dat het anders is? Welke risico's wil je lopen dat hetvwel zo is?

• KP

En wat hoeft dan uit het boek van Martijn niet zo te zijn?? Waarom China mij 2 dochters schonk gelezen? Wel eens met Chinezen gesproken die bij het adoptieproces betrokken zijn?

Waarom komen er dan NSN kinderen uit China denk jij dan? Omdat moeders hun kind aan een ander gunnen? Ik denk dat slechts in weinig gevallen een kind in China wordt afgestaan terwijl de moeder een andere keuze had dan de door Martijn genoemde situaties in geval van NSN.

Maar misschien ken jij feiten die wij niet kennen? Een NSN procedure zou er alleen nog moeten zijn voor oudere kinderen want die zijn er nog genoeg maar kunnen niet geplaatst worden vanwege leeftijd.

Zo lang er vraag blijft zal het aanbod niet snel verdwijnen. Door de al die vraag naar NSN kinderen zitten er zelfs kinderen in tehuizen die niet op de adoptielijst komen omdat het tehuis anders moet sluiten vanwege leegloop. Geen kind, geen inkomen, geen werk immers. Dat is toch meer dan triest?

• Mirjam1

"ik denk dat je ook niet alle info over adoptie uit china over 1 kam kam scheren.

zo'n boek als van Roesing, zo hoeft het niet in elk geval te zijn…"

Je hoort wat je horen wil. Je kind later ook.

Einde thread lijkt me.

• L

nou ik bedoel dus dat niet elk verhaal hetzelfde is.

als men over nederland hoort dat er een kind mishandeld wordt (of juist een super goede opleiding krijgt)

geldt dat dan met een voor álle kinderen?

• anoniem

Beste BG

Maar at geldt toch ook voor al die mensen die jaren geleden hebben geadopteerd uit china, sorry hoor maar toen wij in 2002 begonnen aan het adoptietraject kozen we er al heel erg bewust voor om geen adoptieprocedure uit china op te starten….toen gingen er aal iedere maand vliegtyuigen vol adoptieouders die kant uit om met 30 stellen tegelijk op een rijtje je kind in ontvangst te mogen nemen…..toevallig ook nog allemaal meisjes en veelal gezond….hoe zat het ook alweer…adoptie is een laatste mogelijkheid voor kinderen om op te groeien in een gezin. En als wij dat toen konden bedenken konden meer mensen dat….alleen wordt er nu geroepen wir haben das nicht gewust….jaaa duhhhh. Nee we wilden het niet weten. Ik las in die perioe ook nooit discussies over wel of geen special need, sterker nog bij ons op de via werd toendertijd gezegd dat special need toch voorbehouden was voor een bepaalde categorie ouders.Die discussie is pas gekomen toen er vanuit china minder kinderen kwamen. En nu ook weer….de meisjes zijn geblockt voor America…hou toch op er zit al jaren een luchtje aan aoptie uit china…al is het alleen al die 5000 dollar die je mee moet nemen.