keuze voor nsn

• Anja

Weet je anoniem, er zijn ook mensen die wel overtuigd raken door ervaringsverhalen die hier geschreven worden, en daar schrijf ik voor. Klaar. Ieder SN kind wat een thuis krijgt is er een.

• BG

Tja, laat ik nou net die informatieverstrekking veel te summier vinden en te zeer vanuit de adoptieouders geredeneerd. Het zou fijn zijn als het afdoende was dat dergelijke instanties ouders van informatie zouden voorzien. Maar dat doen ze onvoldoende. Ik ben heel tevreden over onze vh, mensen met het hart op de goede plek. Maar de meeste informatie op alle fronten heb ik toch echt zelf via adoptieouders, geadopteerden, media, fora en andere contacten gevonden.

• T vd K

Beste anoniem,

Ik vind je bijdrage erg waardevol, bedankt.

Gr,

T

• anoniem3

@anoniem

Waarom heb je die informatie vanaf 2002 niet van de daken geschreeuwd, toen je doorkreeg dat er iets grondig mis was in China? Werkte je daardoor niet aan die misstanden mee, en hield je zo ook zelf niet de 1 kind politiek in stand door andere ouders niet continu te (blijven) waarschuwen?

En waarom beantwoord je de vraag uit welk land je geadopteerd hebt niet?

• K

Nou zeg, anoniem3, je was me net voor.

Ik denk dat het verzwijgen of niet voldoende delen van zulke belangrijke informatie vele malen erger is dan het (nog) niet weten en naar beste eer en geweten handelen. Bijzonder makkelijk en sneu ook om daar 8 jaar na dato (of minder) mee aan te komen. Om nu nog even te melden hoe slecht de keuzes destijds wel niet waren, zet sowieso minder zoden aan de dijk dan mensen die nu nog in procedure zitten met de neus op de inmiddels wel bewezen feiten te drukken. De pot verwijt de ketel.

En T vd K: ik dus niet. Mosterd na de maaltijd. Geen kunst aan.

• anoniem

Sorry maar ik ben niet verantwoordelijk voor de keuze die andere maken….ik vind ook niet dat ik mensen daarvoor hoef te waarschuwen door dat op een forum neer te zetten. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Ik loop ook niet de hele dag opstraat te schreeuwen dat roken slecht is voor mensen en dat weet ook iedereen maar een gedeelte hoort dat ook liever niet. Zo denk ik ook dat je door hard te schreeuwen mensen die niet voor SN willen gaan bereikt, hoeft van mij ook niet….zolang er bemiddeld wordt voor NSN is iedereen vrij in zijn keuze. Je kunt hem nou eenmaal maken. De mensen die open staan voor SN maken die keuze over het algemeen op heel andere gronden, zoals in ons geval door praten met de vergunninghouder en het weloverwogen bedenken wat je wel en niet denkt aan te kunnen. daarnaast heb ik veel meer aan het bestuderen van bepaalde ziektebeelden op het internet en het overdenken van de eventuele consequenties die daarbij horen. En in ons geval bleek dat je dan een heel eind komt.

Wij staan dan ook weer op de wachtlijst voor een SN procedure en volgens mij maakt het niet uit uit welk land dat dan is toch anoniem3. gezien de vele voorstanders hier van specialneedadoptie neem ik aan dat het land van ondergeschikt belang is aan de procedure op zich….of zie ik dat fout. Of heb je gewoon zin om hier iets heel verkeerds neer te zetten over het land waaruit wij hebben geadopteerd,dat is natuurlijk makkelijk scoren. Maar zoals je zult begrijpen hebben wij niet uit china en ook niet uit de Vs geadopteerd. Bij die landen hadden wij geen goed gevoel en dan maak je keuzes………

• anoniem

@ K

Verzwijgen?? laat me niet lachen zeg….het was gewoon een onderbuikgevoel, zo'n stemmetje wat zei he het is wel een beetje raar hoe het daar alllemaal werkt. En in die tijd was er echt niemand die daaraan wilde hoor, bij ons op de via ging iedereen voor china……behalve wij…..op de via nog onze argumenten voor een andere keuze kenbaar gemaakt. We werden toch min of meer een beetje vreemd gevonden. want voor alle stellen waren er 2 hoofdredenen om voor china te kiezen…de snelheid en het feit dat er hoofdzakelijk meisjes voorgesteld werden. Wij hebben niets verzwegen, toen was niet bekend wat men nu weet, maar ga geen mooi weer spelen…de situatie daar was op z'n minst een beetje discutabel…..en dat is ook gebleken…

En antwoorden die worden afgesloten met KLAAR getuigen nou ook niet echt van veel respect overigens. Jullie punt is gemaakt en daarmee over…..??

• *Marjo*

Ik ben van mening dat buitenlandse adoptie de laatste optie voor een kind moet zijn EN daadwerkelijk de enige kans op opgroeien in een gezin.

Aangezien helaas SN adoptie in China zelf nog niet in grote getalen gebeurd, vind ik dat SN adoptie uit China nu vaak nog te verantwoorden is.

Mede omdat Chinezen zelf niet uit het buitenland adopteren ( dat vind ik bijv onverteerbaar aan adoptie uit de VS).

Ik verwacht in de toekomst ook in China een verandering in de beeldvorming rondom kinderen met een SN, maar zolang die nog niet heeft plaats gevonden, vind ik opgroeien in een tehuis geen mooi alternatief.

Overigens is bij elke adoptie de kans dat de vraag het aanbod in stand houdt.

Iets wat ik zelf heel ingewikkeld vind aan adoptie.

Ik ben het met je eens dat het te betalen geld los zou moeten staan van de tehuizen, maar aan de centrale overheid zou moeten worden betaald.

dat zou corruptie in ieder geval wat tegengaan.

Toch heb ik verschillende tehuizen wel degelijk goede dingen met het geld zien doen, juist voor de groep niet te adopteren kinderen.

Van dat geld konden oa veel kinderen bij pleegouders geplaatst worden.

Ik weet oprecht niet of ik nu nog zou gaan adopteren, met alle kenis en ervaring die ik nu heb.

( helemaal los staand van hoe ongelooflijk blij ik met mijn kinderen ben)

Maar tegelijk staan de beelden van de heen en weer wiegende, vastgebonden kinderen die ik heb gezien in de tehuizen voor eeuwig op mijn netvlies gegrift.

Is het dan verantwoord nu te stoppen met SN adoptie, in de hoop het systeem te veranderen, terwijl je weet dat vele duizenden kinderen zo hun leven zullen slijten.

• K

Net zo makkelijk scoren als achteraf je gal spuwen over onherroepelijke keuzes die mensen in het verleden gemaakt hebben, en dat tegen mensen die anderen tegen onherroepelijke en inmiddels wel bewezen verkeerde keuzes willen beschermen?

Ik weet voldoende. En in het land van jullie keuze is waarschijnlijk ook van alles mis, als het zo makkelijk scoren is volgens jou… geen onderbuikgevoel voor nodig.

De hoofdreden die genoemd werd bij onze VIA was dat het op dat moment volgens de voorlichters, en ook de vergunninghouders (alledrie) de meest transparante procedure was. Achteraf de zwarte Piet uitdelen kan ik ook. “…..en dat is ook gebleken…” nou nou nou, wat een wijsheid. “toen was niet bekend wat men nu weet”: wat klets je dan? Wat probeer je hier nu nog mee te bereiken dan? Laat maar, ik wil het niet eens weten.

Punt gemaakt. Ook klaar.

• QQ

Ik ben ook een groot voorstander van SN-adopties. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat elke a.s. adoptie-ouder een keus zou moeten maken uit een minimum aantal SN's waar ze voor openstaan (bijv. 3), dan zou je òf een NSN kind voorgesteld kunnen krijgen, maar ook een SN-kind uit je eigen lijstje (klinkt wel naar zo), dat is mijn persoonlijke mening.

Volgens mij wordt er echter door de vinnige en stellige uitspraken op dit prikbord niemand echt overtuigd. Als je in een hoek gedreven wordt kan je alleen nog maar van je afslaan.

Toen wij een jaartje of 12 geleden het ‘adoptie-circuit’ instapten, wisten we vanaf het begin dat we niet voor China wilden gaan, inderdaad ook door het rare onderbuikgevoel dat we erbij hadden. We zijn uiteindelijk ouder geworden van een prachtig Afrikaans ventje met een SN, die geen rol speelt in het dagelijks leven. Binnenkort hopen we nog een SN-kindje op te mogen halen.

Veroordelen zal ik hier niemand,, het is nog steeds mogelijk om voor een NSN-kind te gaan, dus wie ben ik om dit te verbieden? De volgende uitspraak heb ik echter hier al eens van iemand anders gelezen: Gun jezelf een SN-kind!!

Waarom jaren en jaren wachten op een NSN-kind, met nog steeds het risico dat ze een fikse psychiatrische SN hebben (zoals een hechtingstoornis). Terwijl er lijsten met kinderen op het internet staan (o.a. bij K&T) die ‘beschikbaar’ zijn, die jou echt nodig hebben en waar je heel snel van mag gaan houden.

Ik sprak laatst mensen die binnen nu en anderhalf jaar te oud zijn om te mogen adopteren, ze willen persè een NSN-kind dus ze blijven wachten op die onwaarschijnlijke kans op een kind. De kans is 99% dat ze nooit ouders zullen worden. Dat zijn dingen die ik echt niet kan begrijpen……….. Wat is het nou dat mensen zo bang maakt voor een SN?