moet toch even mijn ei kwijt

• baas

Vandaag zijn wij naar de raad geweest voor een wijziging in ons rapport na sn er stond al licht sn in.

Dat ze door zouden vragen of we er goed over nagedacht hebben begrijpen we maar dat het nu helemaal twijfelachtig is of ze akkoord gaan hadden we niet verwacht.

Wij hadden al een beginseltoestemming in 2006 we zijn toen zelfs al op intake geweest bij K&T voor een sibling uit Polen, helaas hebben we een tijdje hierna alles stop moeten zetten vanwege een bedrijfsfaillissement(importeerden natuursteen uit Polen waren dus ook regelmatig daar).

Nu we weer begonnen zijn blijkt opeens dat licht sn niet voldoende is, vandaar dat dat gewijzigd moet worden.

Volgens de raadsmedewerker was het nogal ongewoon om toestemming te krijgen voor een sibling uit Polen met FAS.

Ik snap nu waarom K&T bijna geen ouders op de wachtlijst heeft staan voor 2 of 3 kinderen.

Snap ook niet het verschil met 4 jaar geleden en nu, wij zijn al die tijd achter onze keus blijven staan en hebben de afgelopen jaren alleen maar meer gelezen over FAS. Ik ga er van uit dat 6 jaar bedenktijd toch voldoende moet zijn.

Wel begrijp ik dat de raad van het ergste uit moet gaan en moet kunnen inschatten of wij 2 kinderen tegelijk met FAS aankunnen.

Anderzijds het blijft inschatten wie garandeerd of hun uitspraak in de toekomst klopt. Bij K&T bespreek je de details toch ook nog wat dieper bij intake en bij een voorstel kunnen we toch nog altijd zeggen nee of ja….

Of denk ik nu echt zo naief. Ben er best wel down van.

Zo fijn dat ik even m'n hart kon luchten.

• BG

FAS is inderdaad een zware sn, ik heb er ervaring mee in de directe omgeving. Misschien kun je de Raad overtuigen door te laten zien dat je je ruim hebt geinformeerd? Wellicht heb je het al gedaan maar spreek met ouders van meerdere kinderen met (ook de extreemste vorm van) FAS. Maak een afspraak bij de FAS-poli van de Gelre-ziekenhuizen. Meld je aan bij een FAS-forum etc..Natuurlijk ook jezelf afvragen of dit echt is wat je denkt aan te kunnen, ook de zwaarste vorm van FAS (ik zou bijvoorbeeld geen 2 kinderen met FAS tegelijkertijd durven te adopteren, maar er zijn ouders die zich toch heel goed redden). Je kent vast al wel een aantal gezinnen met kinderen met FAS en anders kan het nooit moeilijk zijn om die te vinden.

• anoniem

Wij hebben twee kinderen met FAS tegelijk geadopteerd. (we wisten overigens niet dat ze FAS hadden, aangezien wij niet uit een FAS land geadopteerd hebben)

Wij hebben bewust niet gekozen voor een Oostblokland ivm FAS, hoe anders kan het lopen.

Wel wil ik je duidelijk wijzen op het feit dat je van te voren nooit kunt inschatten in hoeverre het kind en dus jullie last zullen hebben van de FAS, maar ga er vanuit dat hoe licht de FAS ook mag zijn, je er flink wat mee te verduren krijgt. Kijk eens op de site van de FAS stichting en lees je heel goed in, ga bij mensen langs met FAS kinderen enz. Bezint eer gij begint. Denk er niet te licht over, ook al denk je alles van a tot z erover gelezen te hebben.

• baas

bedankt voor jullie reactie,

We kennen inderdaad gezinnen met FAS kinderen. Bij hun valt het heel erg mee dus misschien hebben we een vertekend beeld. Wij zijn ons er van bewust dat het ernstiger kan. Donderdag belt de raad nadat ze er over vergaderd heeft hoe nu verder.

anoniem: je zegt flink wat te verduren zou je me kunnen vertellen wat ik me daarbij voor moet stellen. Mocht je dat willen mag je me ook prive mailen evenanoniem@hotmail.nl . Hoe oud waren je kinderen toen jullie ze gingen adopteren. Hebben allebeide kinderen even erg FAS?

Vind het inderdaad wel lastig omdat je nooit weet hoe erg het kan zijn, maar goed als je een “gezond kind” denk te adopteren en er komen toch allerlei aandoeningen naar boven weet je het ook niet. Wel is het inderdaad een groot verschil tussen zeer lichte FAS of ernstig. Wat het overzien wel bemoeilijkt.

• klaasje

hoi hoi,

niet alle kinderen uit Polen hebben FAS. Wij hebben drie kinderen uit Polen geadopteerd en geen van drieen hebben ze FAS.

Wel heeft onze oudste een ontwikkelingsachterstand wat ook veel voorkomt in Polen.

Maar goed het zijn drie schatten van kinderen waar we veel van houden.

Hopenlijk komt er een positief advies voor jullie om meerdere kinderen tegelijk te mogen adopteren uit Polen want juist deze kinderen hebben ook een plekje nodig!

Groetjes Klaasje

• sandra

Beste Baas, ik herken wel deels de veranderde houding van de raad. Een jaar of 4 geleden kregen wij ook toestemming voor SN en FAS was toen SN. We stonden op de lijst voor Polen. Onze BT liep af dus moest verlengd worden (en aangepast ivm Nederlandse adoptie, gezin was dus gewijzigd). Met medewerker van de raad besproken, geen probleem. Bij K en T bleek dat er dus nu echt FAS in rapport moest staan. Dus nieuwe afspraak met raad, andere medewerker, die idd stevig doorvroeg. Wij hadden al contact gehad met de FAS-poli en waren al redelijk op de hoogte, maar voor 1 kind toestemming ivm de zwaarte etc. En natuurlijk schatten ze ons daarbij ook in. Kortom dat was wel anders dan 4 jaar geleden. Ik vond het zelf niet verkeerd omdat ik nu wat meer van FAS weet en 4 jaar geleden waren we wel erg onbevangen (misschien wel naief).

Ik denk dat je niet naief bent, maar dat er wel nu meer bekend is dan 4 jaar geleden, maar misschien kun jij laten merken dat je op de hoogte bent en aangeven hoe dat je met bepaalde zaken om denkt te gaan in de toekomst.

Heel veel succes! Erg spannend en dan moet t eigenlijk nog beginnen …