ouders gezocht voor kindjes uit Nigeria

• m.r

25-01-2011: ouders gezocht

- We zoeken ouders voor een net 4-jarig jongetje. Is zelden ziek, maar heeft wel Hep.B. (HbsAg=positief).

- We zoeken ouders voor een 4,5 jarig meisje. Ze is Hiv positief en heeft tevens Hep.B.

• wilma

Ach, zo'n jongetje met hepB. Zouden daar nu echt geen ouders voor zijn?

Soms komt het pas bij de adoptiescreening in Nederland naar voren dat een kindje hepB heeft. Zo ook bij onze dochter.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat voor kinderen als zij een oproep nodig is.

Adopteren uit Nigeria betekende toch al een grote kans op hepB? Of zit ik er naast?

Wilma.

• BG

Ik vind het ook onvoorstelbaar.

• Diehl

Als meelezer wil ik nu toch even reageren op dit regelmatig terugkerende onderwerp.

Helaas wordt door soort oproepjes vaak ten onrechte de indruk gewekt dat er geen ouders voor deze kinderen te vinden zijn en meer nog: dat er blijkbaar geen ouders op de wachtlijst staan met passende leeftijds- of SN-grenzen.

Ik krijg de indruk dat dit maar in een enkel geval ook echt zo is. Reden dat K&T dergelijke oproepjes plaatst is, als ik het goed samenvat, dat ouders dan bewuster kiezen voor een kind met wat K&T als een zwaardere SN beschouwt. Er zou volgens K&T dan de beste match ontstaan: van de aspirant-ouders die reageren kan dan bekeken worden wat op papier de beste match is.

Op het doel (naar ik aanneem: een zorgvuldige match waarbij het belang van het kind voorop staat) valt denk ik weinig af te dingen. Van de gekozen werkwijze valt wel wat te vinden, maar het belangrijkste is denk ik dat de indruk dat er in principe geen ouders te vinden zijn, vaak niet terecht is. Gelukkig!

• c

"In dit programma staan kinderen geregistreerd die eerder in het special need programma waren opgenomen, maar voor wie al langer dan 2 maanden geen adoptiefouders zijn gevonden.

Met andere woorden, het Special Focus programma is opgezet om deze kinderen nogmaals onder de aandacht te brengen in de hoop ook voor hen een thuis te vinden."

Dit is wat er op de site van KT staat. Het gaat dus wel degelijk om kinderen waar nog geen ouders voor gevonden zijn.

Dit omdat de beperkingen vaker samengesteld zijn en dus buiten de kaders vallen die mensen bij een intake hebben aangegeven.

Maar natuurlijk loont het zeer de moeite om goed te kijken. Wij mogen ook ouder worden van een kindje uit deze lijst!! en daar zijn we heel blij mee.

• Diehl

Allereerst gefeliciteerd met jullie voostel!

Maar, mijn reactie heb ik bewust gezet onder het onderwerp ‘ouders gezocht voor kindjes uit Nigeria’. Ik weet dat K&T voor veel kinderen uit Nigeria en andere landen op deze manier matcht.

Voor China, met een grote internationale SN-lijst waar dossiers van af kunnen worden gehaald door vergunninghouders, is de procedure, ook bij K&T zelf, inderdaad weer anders..

• Lisa

Hallo C,

ook wij hopen de ouders van z'n special need kindje te worden… alleen wachten wij nog op de toestemming van dat land. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat je wat hoorde van K &T en hoe lang duurde het bij jullie voor je afreis??

Groetjes

Lisa

Ps komt jullie kindje ook uit Nigeria?

• Eva

Uit (recnte) ervaring weten we dat K&T kinderen met hiv en/of hbv uit de Afrikaanse landen ook met ouders van de wachtlijst matcht. Als die er zijn natuurlijk… Anders komt er een oproep op de site.