Zoals altijd wisslelen de meningen hierover in de loop van de tijd
zei men een jaar of 15 geleden dat het het best was om pas een rootsreis te maken als de kinderen door de puberteit heen waren, nu gaan er stemmen op om eerder te gaan. sommige mensen gaan regelmatig op vakantie naar het geboorteland anderen verbinden hier meer aan en proberen dit te combineren met het ontmoeten van familie
enfin
als je kind er nog niet om vraagt zou ik dit ook niet ‘forceren’ vergis je niet in de inpact die dit soort dingen op de kinderen hebben ook al zie je dat soms niet aan de buitenkant.
mijn ervaring is dat je er als geadopteerde meer aan hebt als je je later deze reis niet alleen maar van de foto's kunt herinneren omdat je al wat ouder was en veel bewuster op reis bent gegaan.
voor wie is deze reis nu het belangrijkste…voor de adoptie ouders die vinden dat het snel moet of voor de kinderen als ze er aan toe zijn (en sommigen willen het helemaal nooit…)
volg je eigen gevoel (en dat van je kind) al wordt er zoals je al aangeeft invloed uitgeoefend op je verstand
en natuurlijk kun je zelf ook bedenken dat je nu eenmaal niet weet wanneer het dan wel zal kunnen of het beste zal zijn. en misschien zegt je kind later wel waarom ben ik nier eerder gegaan…
hier is dus geen algemeen antwoord op: het moet bij jullie passen en als op reis zou gaan terwijl je daar zelf nog eigenlijk niet aan toe was is de kans groot dat de reis ook niet optimaal beleefd wordt. je bent uitsluitend aan je dochter en jezelf verantwoording schuldig over de keuze die je hierin maakt en zoals altijd zal later pas kunnen blijken of het op dat moment de verstandigste keuze geweest is. maar je hebt nu niet de wetenschap van later…zo gaat dat nu eenmaal