keuze 1 of 2 kinderen

• rema

Hallo,

wij zijn nog aan het orienteren op het gebied van adoptie.

Tijdens de VIA moeten we nadenken over het willen adopteren van 1 of 2 kinderen tegelijk (of meerdere maar dat zien we eigenlijk niet zitten).

Kan iemand mij de voor en nadelen schetsen over het adopteren van 1 of 2 kinderen?!

En is het over het algemeen zo dat de kans op 2 kids met daarvan 1 SN een reeele kans of komt dat zelden voor.

Dat lijkt ons namelijk erg moeilijk omdat dan de meeste tijd naar het SN kindje gaat en wij het idee hebben dat het andere “gezonde”kindje te weinig aandacht zal krijgen (en dit dan weer gevolgen zal hebben voor de hechting).

Zien we nu allemaal beren op de weg…

Groetjes Rema

• H

Hoi Rema,

Het is niet alleen wat jullie willen, maar ook waar je goed voor gekeurd wordt door de Raad. Zij geven niet altijd een BT voor een sibling of tribling af.

Maar je moet voor jezelf afwegen wat je wilt en wat je aankan.

Bij een sibling heb je kans op 1 wat ouder kindje (hoeft niet altijd hoor), dus dan zit je ook te denken aan wat je wil/kan qua leeftijden.

En welke landen wil je voor gaan. China heeft amper siblings, Polen weer juist wel, maar dan zit je wel te denken aan FAS.

Het voordeel kan zijn dat kinderen wat aan elkaar hebben. Ze zijn niet alleen, hebben iemand met een bloedband die hetzelfde heeft meegemaakt enzo.

Nadeel kan zijn ‘competitie’. Maar dat heb ik heel weinig gehoord.

Wij hebben toestemming voor een sibling, waarvan 1 met sn. In de praktijk blijkt dit bijna niet voor te komen omdat bijna alle adoptiekindjes nu een SN hebben. Soms is dan nog wel te overleggen met de Raad, als je bv een voorstel ziet op een site, of je daar niet toch nog wel toestemming voor kan krijgen.

Succes!

• Marièlle67

Ik ben moeder van een sibling, (een biologische sibling, geen sociale sibling in ons geval) en ik vind het voordeel vooral dat ze tijdens het hele proces maar ook nu in Nederland iets gezamenlijks delen. In Nigeria hadden ze echt steun aan elkaar bij alles wat ze overkwam. Het zal je maar gebeuren, twee van die blanke vreemden die opeens voor je zorgen en waar je mee mee moet gaan zonder dat je echt door hebt wat je te wachten staat.

Bij de VIA werden we wel gewaarschuwd voor de mogelijkheid dat de kinderen zich als een blok tegen de ouders kunnen gaan richten. Wij hebben daar nooit mee te maken gehad gelukkig maar ik kan me indenken dat het wel gebeurt.

Wat ik zelf erg fijn vind is dat de kinderen een gezamenlijke, gedeelde herinnering aan Nigeria hebben. Er wordt thuis ook veel over gesproken en ik merk dat ze het fijn vinden dat ze dat samen hebben zeg maar. Ze praten er ook graag over, ook met ons. De Nigeriaanse jaren zijn volledig onderdeel van hun dagelijks leven, ik vind het prachtig hoe ze dat samen en met ons delen.

Wij hadden toestemming voor het opnemen van twee of meer kinderen tegelijk en ook toestemming voor SN. Na de intake is besloten dat we aanvankelijk alleen voor opname van een sibling gingen (dus niet een alleenplaatsing) en dat we daarbij open stonden voor SN maar dat het wel zo moest zijn dat de SN niet van dien aard mocht zijn dat dit ten koste zou gaan van het andere kind. Met andere woorden, het mocht niet zo zijn dat de SN van het ene kind dusdanig veel tijd en zorg zou kosten dat het ten koste ging van de tijd en aandacht voor het andere kind zodat hij/zij tekort zou komen.

Uiteindelijk kregen we al heel snel een voorstel van een gezonde sibling, ik vermoed dat het zo snel is gegaan omdat de oudste al 7,5 was bij voorstel en er buiten ons niet veel mensen voor kinderen van die leeftijd op de wachtlijst stonden.

Wat de leeftijd betreft, zoals gezegd was onze oudste al 7,5 bij aankomst in Nederland. Behalve dat dat even wennen is op school, je komt gelijk in een groep waar je moet leren lezen en schrijven terwijl je de taal nog niet machtig bent moet ik zeggen dat ik de leeftijd vooral als een voordeel ervaar. Onze kids hebben een bewuste herinnering aan Nigeria en kunnen dat inmiddels (nu de taal geen echt issue meer is) ook goed verwoorden en benoemen. Bovendien konden onze kinderen al heel snel dingen uitleggen en verwoorden, ik denk dat dat voor het vinden van hun plek in Nederland heel bevorderlijk is geweest. Wat mij betreft dan ook eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, ook al heb ik me van tevoren ook wel zorgen gemaakt of het niet heel moeilijk zou zijn, kinderen van die leeftijd adopteren. Maar wat mij betreft zijn dat zorgen om niets geweest.

• Henrique

Hoi,

Stichting adoptievoorzieningen heeft er een brochure over :

Adoptie van twee of meer kinderen tegelijk: informatie voor ouders

Wat komt er allemaal op u af als u twee of meer kinderen tegelijk adopteert? Aan de orde komen de verschillende vormen van meerlingplaatsingen, de waarde van de bloedband, het bewaken van grenzen, de ontwikkeling in de eerste periode na aankomst in het gezin, verschillen tussen kinderen, de relatie met biologische eigen kinderen in het gezin en mogelijkheden tot preventieve begeleiding.

52 pagina's

zie ook http://www.adoptie.nl/m/nazorg_publicaties/mn/5/#wan04

Succes met afwegen,

Henrique

• Miranda

Wij hebben een biologische sibling van 4 en 2 geadopteerd, waarvan de jongste met SN. Ik kan me aansluiten bij wat Mariëlle zegt: ze hebben zoveel aan elkaar gehad in het gehele proces van adoptie. De band tussen die twee is supersterk. In de auto bijvoorbeeld hielden ze altijd elkaars handje vast, letterlijk houvast aan elkaar. Ik heb zelf niet het gevoel dat de oudste te lijden heeft gehad onder de SN van de jongste. Ja, hij vraagt extra aandacht, maar we zorgen ervoor dat de oudste die ook krijgt. Regelmatig 1 op 1 aandacht. Wat ook hielp dat wij 6 weken in het land van herkomst (Hongarije) waren en dat we daar in alle rust aan elkaar konden wennen, zonder invloeden van buitenaf. Alle tijd voor beide kinderen. Succes met het maken van de keuze.

• JS

Hoi Rema,

Wij hebben bij onze eerste procedure aangegeven open te staan voor een sibling, al dan niet met sn en daar ook toestemming voor gekregen. We werden daarna ouders van een zoon met sn.

Bij onze tweede procedure hebben we opnieuw toestemming gevraagd en gekregen voor een sibling al dan niet met sn. We zijn toen ouders geworden van een tweeling met sn, waarvan bij 1 van beide nu niet of nauwelijks meer iets aan de hand is en bij de ander duidelijk wel. Voordeel voor een sibling is de band de ze samen hebben (ook al waren onze kinderen nog piepjong bij overdracht, er was duidelijk een band tussen beiden), het is voor de ouders ook alert zijn op het verdelen van de aandacht tussen beide en bij ons dus tussen drie kinderen. Ondanks dat er grote gezondheidsverschillen tussen alledrie onze kinderen zitten is het geen probleem om de aandacht goed te verdelen (een sn betekent niet altijd een grote tijdsinvestering). Een kwestie van creatief zijn en goed organiseren ;-).

Praktisch punt: een sibling procedure is in eerste instantie duurder dan een procedure voor 1 kind, maar is wel goedkoper dan 2 procedures. Dit zou wat mij betreft geen punt van doorslaggevende betekenis zijn, maar kan wel belangrijk zijn.

Als ik het opnieuw zou moeten besluiten zou ik het zo weer op deze manier doen.

Wijsheid gewenst in het besluiten.

Groeten,

JS

• amber

Het is heel verstandig van jullie om hier tijdig over na te denken. Mocht je daadwerkelijk voor een sibling (of meer) willen gaan dan komt dit namelijk ook duidelijk aan bod tijdens de raadsonderzoeken. Die kunnen (mede daardoor) wat zwaarder zijn. De raad is namelijk niet altijd makkelijk met het afgeven van een positief advies voor een sibling. Het is dus belangrijk je vooraf goed in te lezen (kijk op internet), ouders te spreken die dit ook hebben gedaan maar voornamelijk er goed samen over te praten. Je moet een gezamelijk standpunt innemen tegenover de raad (dus niet teveel twijfel).

Wat mij betreft zijn de voordelen:

- kinderen hebben veel steun aan elkaar. Tijdens de procedure maar ook later. Ze kunnen met elkaar praten en samen dingen delen;

- kinderen worden niet uit elkaar gehaald (bijvoorbeeld om in verschillende gezinnen terecht te komen). Er is toch minder vraag naar 2 of meer kinderen waardoor ze in sommige landen uit elkaar worden gehaald;

- Je kunt in een keer jullie gezin compleet maken. Het voordeel is dat je niet nogmaals een langdurige, intensieve en kostbare procedure hoeft op te starten (het is ook goedkoper maar dat is natuurlijk niet van doorslaggevend belang. Daarnaast brengt een nieuw adoptiekind ook weer onrust in het gezin en moet iedereen aan elkaar wennen. Bij meerdere kinderen tegelijk heb je dat niet.

- Ook moet je bij een nieuwe procedure altijd afwachten of je nog in aanmerking komt. Landen scherpen hun regels vaak aan of gaan zelfs dicht. Ook bij jullie zelf kunnen dingen veranderen (leeftijd, gezondheid etc) waardoor je geen 2e keer meer in aanmerking komt (of niet meer voor hetzelfde land).

Nadelen kunnen inderdaad zijn dat kinderen elkaar gaan overschaduwen. Een bepaald kind kan wellicht meer zorg of aandacht vragen waardoor er minder tijd is voor de ander.

En voor jullie zelf is 2 of meer kinderen natuurlijk meer werk dan 1. Je kunt daardoor minder individuele aandacht geven dan bij 1 kind.

• amber

Nog een tip kijk op de site adoptiepolen.jouwpagina .nl en dan bij “media”. Hier kunnen jullie verschillende afleveringen terugkijken van gezinnen die meerdere kinderen tegelijk hebben geadopteerd (2 tot zelfs wel 4). Het betreft toevallig wel Poolse gezinnen (omdat daar veel siblings voorkomen) maar zo krijg je een goed beeld.

Ook kan je kijken naar afleveringen van de serie “grenzeloos verlangen” van de EO (via de site van de EO terug te zien.

• rema

Bedankt voor jullie reacties.

We moeten ons er goed over nadenken, ook financieel gezien (toch niet geheel onbelangrijk).

Ik zal de afleveringen eens bekijken op de site van de eo, wie weet helpt dat bij onze beslissing.

En we beseffen ons heel goed dat als 1 van ons ook maar een klein beetje twijfelt dat we dan voor 1 kindje moeten gaan.

Wie weet willen we het wel laten bij 1 kindje want we zijn zo volop met deze procedure bezig dat we niet nadenken of er evt nog een volgende procedure zal komen.

Maar ja de tijd zal het leren.

In ieder geval bedankt voor jullie informatie.

Als we de beslissing hebben genomen (en de raadsgesprekken zijn afgerond en de BT is binnen dan laat ik het wel weten).

De komende tijd zal nog spannend genoeg zijn.

Groetjes Rema