Peuterspeelzaal

• Els

Goedemiddag allemaal,

Mijn zoon heb ik aangemeld voor de peuterspeelzaal.

Kan nog wel even duren voordat die heen gaat ivm wachtlijst.

Heeft iemand nog tips voor mij waar ik op moet letten en aan moet geven tegen de leidsters??

Vriendelijke Groeten,

Els

• Meta Meulenbelt

Hallo Els,

Wij hebben bij onze twee kinderen geen extra dingen verteld aan de leidsters. Het basisverhaal, op welke leeftijd ze naar Nederland zijn gekomen, en uit welk land. Ze zijn inmiddels 9 en bijna 8, en ik merk dat er nu meer dingen zijn die je zou kunnen vertellen dan destijds (ze zijn nu met meer/andere dingen aangaande hun adoptie bezig). Onze kinderen vonden PSZ ook altijd erg leuk en er was geen sprake van een bijzondere situatie qua hechting of zo.

Maar, v.w.b. onze zoon, die net 2 was toen we hem kregen, was dat wel aanleiding voor de PSZ om hem met voorrang te laten instromen. We hebben hem een paar maanden thuis gehouden, en toen kon hij meteen beginnen bij de PSZ (terwijl er wel een wachtlijst was). Er is een speciale regel voor kinderen die een mogelijke achterstand hebben in de NL'se taal. Als je het belangrijk vindt dat hij wel snel begint op de PSZ, zou je daar eens naar kunnen informeren.

Groetjes,

Meta

• es

onze oudste zoon was 3,5 jaar toen hij in nederland kwam, hij kon meteen naar de pzs. alleen had hij het probleem dat hij 2 leidsters had die zo aan het pushen waren met de taal dat voor ons alle plezier er snel af was en dat hij gelukkig na 3 maanden al naar de kleuterschool kon.

• ...

Onze dochter mocht ook met 2,5 instromen terwijl er een wachtlijst waarbij ze pas met 3 jaar aan de beurt zou zijn.

Ze mocht ook sneller beginnen vanwege haar taalachterstand.

• pepe

Onze dochter is gestart toen ze 4 maanden thuis was (2,5 jr); met voorrang en met recht op 1 dagdeel meer vanwege mogelijke taalachterstand; daar gaan ze hier in de regio standaard vanuit bij adoptiekinderen.

Ik ben bewust de eerste keren er volledig bijgebleven en na een week of 3 ging ik wel weg maar bleef in de school (helpen met klusjes) zodat ik in de buurt zou zijn als ze écht verdriet kreeg. De leidster hebben me twee keer samen met haar opgezocht; daarna was het goed.

Het enige waar ik nog wel af en toe met de leidster over spreek is over bijzondere gebeurtenissen (bijv sinterklaas); daar raakt ze snel van van streek; dus dan is er een extra aandachtspuntje; verder is het ondertussen een gewone peuter die met veel plezier naar de psz gaat