vroege puberteit...

• Paulina C.

Hallo allemaal,

Wij hebben kortgeleden te horen gekregen dat onze dochter van 6 uit China vervroegd in de puberteit zit. We zijn hier wel van geschrokken. Binnenkort moeten we starten met 3-maandelijkse lucrin injecties. Heeft iemand ervaring met dit hormoon? Werkt het goed, en zijn er bijwerkingen? Ik las dat veel kinderen maandelijks een ander hormoon krijgen, weet iemand wat het verschil is? Alle ervaringen en tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Groeten,

Paulina

• yvonne

Je kunt je aanmelden bij de Yahoo mailgroep pre-puberteit bij adoptiekinderen, kennis en ervaring volop: prepuberteitadoptie

• Paulina C.

Hoi Yvonne,

Dankjewel voor de tip!

Groeten,

Paulina

hoi Paulina

Het lijkt er op dat onze dochter van 8 ook aan het puberen is.

De huisarts gaf al aan dat ze inderdaad borstontwikkeling heeft.

Maandag gaan we naar de kinderarts met haar.

We zullen zien maar wij zien het spuiten van hormonen nog niet zitten omdat er zo weinig over bekend is.

Maar goed jullie dochter is wel heel jong, die van ons is ook jong maar daarintegen wel erg groot voor haar leeftijd.

succes………….

• DB

Beste *********,

De kinderarts kan je goede voorlichting geven. Mijn dochter kreeg dus al borstontwikkeling met 5 jaar en 8 maanden. Maar dat is niet het enige. Ook had ze onverklaarbare woede-uitbarstingen.

Na overleg met de kinderarts is ze toch begonnen met maandelijkse injecties en dat is echt voor haar het beste. De groei wordt niet geremd, maar de pre-puberteit wordt gestopt en ze is weer haar vroegere vrolijke zelf.

gr dmbk

• *Marjo*

Vanaf 8 jaar is er er officieel geen sprake meer van vroege puberteit…..

Ik heb ook een dochter van 8 bij wie er sprake is van borstvorming, maar dat is in een klas momenteel dus niet meer ongewoon.

Mijn dochter van 11 is volop in de puberteit, maar andere kinderen in haar klas menstrueren ook al….

Puberteit begint veel vroeger dan een X jaar geleden.

Vijf en zes jaar vind ik overigens een heel ander verhaal

• Eva

Onze dochter was net 3 toen pubertas praecox werd vastgesteld.

Bij haar veroorzaakt door ondervoeding. Ze is bij ons gekomen toen ze bijna 18 maanden was.

Zij wordt behandeld met Decapeptyl, elke 3 weken een injectie tot ze een skeletleeftijd van 11 jaar heeft bereikt.

Ze is nu bijna 8 jaar en tot nog toe hebben we niets kunnen merken van bijwerkingen. Maar je weet natuurlijk niet hoe dat in de toekomst zal zijn. Wij hadden 5 jaar geleden eigenlijk geen andere keus dan starten met de behandeling.

• anoniem

Mijn dochter was al ruim 8 toen we gestart zijn met de behandeling. In ons geval zijn we de behandeling vooral om sociale redenen gestart. Onze dame was nog maar kort in Nederland, zat een jaar lager op school dan ze conform haar leeftijd eigenlijk zou moeten zitten en bovendien bestond haar sociale omgeving op school, de sport en ook haar vriendinnetjes vooral uit meiden die nog helemaal niet met puberteit bezig waren.

Om haar in alle rust haar plekje in haar nieuwe leefomgeving te laten verwerven waran wij het met de kidnerarts eens om toch te starten met de behandeling, ondanks het feit dat ze met haar 8 jaar weliswaar vroeg in de puberteit kwam maar medisch gezien niet tè vroeg.

Inmiddels krijgt ze nu zo'n jaar elke vier weken een decapeptyl injectie. De borstontwikkeling is gestopt en de borstvorming is zelfs verminderd en onze dame vaart er wel bij. Ze heeft geen bijwerkingen en omdat in het ziekenhuis een “pijn hoeft niet” beleid wordt gevoerd zijn de injecties eigenlijk pijnloos. Ze gaat elke vier weken lachend naar de kinderarts en komt er ook altijd lachend weer naar buiten, ze heeft er eigenlijk helemaal niks van.

Afspraak met de kinderarts is dat we constant monitoren hoe het gaat, of de injecties haar echt tegenstaan of dat er een andere aanleiding zou kunnen zijn om te stoppen met behandelen. Vooralsnog is die er niet dus gaan we op naar de volgende spuit.

• Sascha

Beste mensen,

Weet iemand hoe je bij een jongetje kunt zien of er misschien sprake is van vervroegde pubertijd?

Ik heb niet echt duidelijke aanwijzingen maar ons zoontje van 5,5 uit Lesotho heeft al echt een transpiratiegeur onder zijn okseltjes(volgens mij hebben kinderen van 5 dat meestal nog niet, toch?) en soms pukkeltjes die een beetje op jeugdpuistjes lijken…heeft iemand er ervaring mee of zoiets een teken kan zijn?

dank en hartelijke groet, Sascha

• Jacqueline

Ik ben naar een bijeenkomst van vroege puberteit geweest en hier werd toen verteld dat hij bij jongetjes eigenlijk bijna nooit voorkomt (vervroegde puberteit).

Transpiratiegeur kan ook door stress komen en bij kinderen uit Nigeria hoor en lees ik het regelmatig dat ze plotseling okselgeur hebben. Wij gebruiken elke dag een deodorant en mijn zoon heeft er geen last van. De pukkeltjes kunnen ook komen door de creme die gebruikt wordt en dat hij daar zomaar niet meer tegen zou kunnen.