Hoe vindt matching plaats

• Lisa

Dag allemaal, onze papieren zijn al in november per koerier naar China gegaan voor een SN-kindje. Opeens krijg ik de kriebels. Kan het voorkomen dat wij ‘vergeten’ worden door de vergunninghouder als die een match maakt? Weet iemand op op welke wijze er gematched wordt: Staan alle toekomstige ouders in een computersysteem of gebeurt dit handmatig per dossier? Ik ben opeens bang dat wij niet in het systeem ofzo staan en dat ze ons vergeten bij het matchen of over het hoofd zien. Is dit een stomme angst? Wie kan mij gerust stellen? Ik kan het natuurlijk ook aan de vergunninghouder vragen, maar dat durf ik (nog) niet. Ik hoop dat ieand op het forum het weet. Dank je wel.

• artep

Weet niet welke vergunninghouder jullie hebben…

Wij zaten destijds 2x bij Kind en Toekomst. De 1e keer hadden we een voorstel van 12 dagen na versturen naar China. De 2e keer duurde het wat langer. De papieren waren eind oktober verstuurd en toen heb ik elke maand/6 weken gebeld met hoe het ervoor stond. Het voorstel kwam begin januari, dus ook al snel na ruim 2 maanden.

Gewoon af en toe contact opnemen. Elke keer als je bij K&T belt, pakken ze je dossier erbij, dus had ik het idee weer even “in the picture” te zijn…

Succes met wachten!

Gr. Artep

• Lisa

Ja, dezelfde vergunninghouder. Maar toen ze het dossier erbijpakte stond daar niet de special needs op, dus ik ging ervan uit dat ze dan nog een ander dossier moeten hebbne of het moet in de computer staan?

In ieder geval was ik daardoor erg benieuwd hoe ik zeker kan zijn van het feit dat er voor ons echt gezocht wordt. Of moet ik gewoon vertrouwen. Ik zag laatst een film waarin een dossier jarenlang stil had gelegen omdat het per ongeluk zoek was geraakt. Vandaar mijn nervositeit.

• laura

Hoi,

Ik kan me je “angst” wel voorstellen maar er zijn ook voldoende mensen die 3 a 4 maanden wachten op hun voorstel. Wij wachten ook op een voorstel (andere VH) en merk dat ik ook stiekum denk, “wanneer bellen ze nu….. ”. Toch hoor ik ook van sommige mensen dat het tot 6 maanden soms duurt alleen lees ik het liefst de verhalen waarin staat dat mensen na zo'n twee weken al gebeld werden;)

Ik weet dat ze iedere keer screenen of er een kindje bij staat dat voldoet aan jullie SN “wensen”. Hetgeen jullie hebben aangegeven zal overeen moeten komen.

Sterkte met wachten!

• Omfie

Ook ik kan me de angst voorstellen. Wij kregen het idee tijdens de telefonische intake bij WK dat we -wanneer we zouden zijn ingelogd- zo goed als meteen een voorstel zouden krijgen. NU hebben we inmiddels ons beeld wel bijgesteld, maar wachten duurt toch lang. Ook wij hopen op een snel voorstel zodat we vóór de zomer kunnen afreizen. Ik heb wel begrepen dat er vanuit het CCAA bericht komt als er nieuwe kinderen op de lijst komen en dat dit maar eenmaal per maand gebeurt. Zelf ben ik dan elke keer bang dat die andere “grotere” landen de kinderen al claimen voor onze vergunninghouders erbij kunnen, maar dat zal ik me wel inbeelden.

Hopelijk komt er voor ons allen een snel voorstel. Wij zeggen zelf al: al duurt het een jaar, achteraf zullen we dit niet meer erg vinden.

Succes allemaal,

Omfie

• BG

Omfie,

Er staan heel erg veel kinderen op de lijst dus die lijst is niet “leeg” of zo omdat de kinderen al geclaimd zijn door andere landen. Wel staan veel mensen open voor dezelfde wat kleinere sn's en wat jongere leeftijd, dan moet je wat langer wachten. Als je ruimte hebt in de leeftijdsgrenzen (bijvoorbeeld ook ouder dan 3) en openstaat voor in ieder geval schisis en ledemaatafwijkingen gaat het meestal toch wel heel snel. Heb je wat meer grenzen dan duurt het wat langer maar het voorstel komt heus wel als de vh heeft aangegeven dat je bemiddelbaar bent. De angst voor kwijtraken dossier is echt niet nodig.

• Omfie

Wij hebben aangegeven open te staan voor een kindje tot 24 maanden, maar wel voor zwaardere (zeggen ze) special needs zoals schisis, ontbrekende of afwijkende ledemaatjes of hypospadie.

Dan zal het toch wel een keertje moeten gaan lukken. Ik weet het, wachten is verschrikkelijk, maar we doen het voor een goed doel.

Ik heb trouwens wel van de VH begrepen dat de kinderen die op de lijst staan (zo'n 2000!!!) allemaal ofwel oudere kinderen zijn ofwel met zeer zware special needs en vaak ook verstandelijke handicaps (die worden in Nederland gewoon zelden geplaatst, ten minste niet zo vaak).

• laura

Omfie mag ik je vragen welke vergunninghouder jullie hebben en vanaf wanneer jullie wachten?

• Omfie

Laura,

Wij staan ingeschreven bij Wereldkinderen en ons dossier ligt sinds half december in China.

En jullie?

Omfie

• wachtende moeder

Hoi Omfie,

Als jullie documenten half december pas ingelogd zijn is het helemaal niet zo gek dat er nog geen voorstel is! Gezien de leeftijd waar jullie voor in aanmerking komen zullen jullie waarschijnlijk afhankelijk zijn van de shared list. Deze lijst komt ongeveer eens per 4 weken uit. Vergunninghouders matchen dan kinderen aan ouders, maar het duurt dan nog 3-4 weken eer de ouders een belletje krijgen waarin zij verblijdt worden met het voorstel. Als ik het goed heb is er rond 6 januari voor het laatst een shared list uitgekomen, dus normaal gesproken kunnen ouders vanaf volgende week ongeveer gebeld worden.

Succes met wachten!

Gr van een andere wachtende moeder