USA mag wel verder in Haiti??

• Merel

Dit staat te lezen op www.adoption.state.gov.

Kennelijk mochten zij gewoon verder gaan met (onverantwoorde??) adopties enkele maanden na de aardbeving. Hoe kan het toch steeds dat landen die hetzelfde adoptie verdrag tekenen totaal verschillende regels hebben.

April 29, 2010

Haiti’s adoption authority, the Institut du Bien-être Social et de Recherches(IBESR), has informed the U.S. Government that they are now accepting new adoption applications for Haitian children who were either documented as orphans before January 12, 2010, or who have been relinquished by their birth parent(s) since the earthquake. The U.S. Embassy in Port-au-Prince has also resumed normal visa processing. We encourage prospective adoptive parents to verify that their application is being processed in accordance with Haitian legal requirements and the procedures established by IBESR. For more details on intercountry adoptions from Haiti please see Haiti country specific information.

• Marièlle67

Tsja, het verbaast mij eerlijk gezegd niets. Ik verbaas me al tijden over het feit dat er kinderen vanuit de USA naar het buitenland gaan terwijl er kinderen vanuit het buitenland naar de USA worden geadopteerd. Hoe krom kan een land zijn denk ik dan. Het verbaast mij dan ook niet dat ze bij de USA niet zo moeilijk doen over het feit dat de kans bij adoptie uit Haiti op niet-wenselijke praktijken sinds die afschuwelijke ramp daar.

• MK

AUB niet weer de discussie over adoptie en de VS!!

En zoals te lezen valt in het stukje tekst van de site ging/gaat het hier om kinderen die vóór de aardbeving al als wees stonden geregistreerd of om kinderen die na de aardbeving zijn afgestaan door de bio-ouders.

Hieruit valt absoluut niet op te maken dat het om onverantwoorde adopties zou gaan.

• BG

“of om kinderen die na de aardbeving zijn afgestaan door de bio-ouders.”

Dus…?

• angelique

Op deze lijst is een aantal dames actief dat, zodra het om de VS gaat, direkt negatief reageert. Bah, dat foute land zonder normen of waarden! Die houding doet erg denken aan de houding van sommige Amerikanen ten opzichte van Nederland; het land met de tulpen en molens, waar iedereen stoned is en abortus als anticonceptie gebruikt en zijn ouders euthanaseert als ze te bewerkelijk worden.

Even ter waarschuwing, niet als nuttige bijdrage in de discussie, daar ben ik mij helaas van bewust B)

• MK

Dat zijn dus kinderen waarvan de biologische ouders zelf afstand hebben gedaan (vaak om economische redenen), waarvan dus bekend is wie de ouders zijn en waarvan dus zeker is dat ze niet “verhandeld” zijn. Er is dan dus ook DNA-onderzoek gedaan om na te gaan of het om de echte ouders gaat.

De kinderen waarvan niet bekend is of ze echt wees zijn en of de bio-ouders afstand willen doen, zijn momenteel niet beschikbaar voor adoptie.

Dus…

• BG

Onder de huidige omstandigheden en wanhoop waarin ouders wellicht hiertoe besluiten, terwijl er nog zoveel in het land moet gebeuren om goede procedures te borgen ben ik blij dat in ieder geval Nederlandse wensouders niet de kans krijgen om daar nu een kindje op te halen.

• MK

Ik denk ook dat het goed is dat er in NL gewacht wordt tot de zaken meer op orde zijn in Haiti, maar de eerdere opmerkingen gingen weer eens wat kort door de bocht, vandaar mijn reactie.

• FJ

MK,

Als er naar de US weer verantwoorde adopties mogelijk zijn van kinderen die na de aardbeving zijn afgestaan door bio-ouders uit Haiti, waarom is dat dan naar NL niet het geval? Waarom beschouwt NL Haiti als een land waaruit momenteel alleen onverantwoorde adopties kunnen plaatsvinden en doet de USA dat niet? Beide hebben het Haags verdrag getekend?

• MK

Ik heb geen idee FJ. Hier hangt het o.a. af van de beslissing van de Centrale Autoriteit, oftewel het Ministerie van Justitie. Misschien dat ze hier toch voorzichtiger zijn dan in de VS? Of dat de contacten waarmee gewerkt wordt hier anders zijn dan die van de VS?

Ik weet in ieder geval van 1 tehuis dat zowel naar de VS als naar NL adopteert dat ze nu al wel voorstellen doen naar de VS en dus nog niet naar NL. Terwijl de procedure die gevolgd wordt dus voor beide landen gelijk is. Waarom de VS dan al wel en NL nog niet…? Misschien dat iemand anders het weet?