ouder kind-wanneer naar school?

• sanne

Ons zoontje zal bijna 6 of net 6 jaar zijn als hij bij ons komt. In zijn land van herkomst gaat hij al vanaf zijn 3e volle dagen naar school. Hij kent dus al het verschil tussen thuis en school. Nu vragen wij ons af wat verstandig is, zijn ritme vast houden, dus vrij snel (bijv na 4 weken halve dagen) naar school, of toch 3 maanden thuis vanwege de hechting? Natuurlijk gaan we goed kijken hoe het gaat en of hij zich veilig voelt. Graag hoor ik ervaringen wat jullie gedaan hebben en waarom.

• Miranda

Hoi Sanne,

Onze dochter was 4 en een paar maanden toen ze in NL kwam. We hadden toen al 6 weken in Hongarije doorgebracht. We kwamen half november in NL aan. Voor de Kerstvakantie heeft ze 2 x met 1 van ons proefgedraaid en een aantal dagen na de kerstvakantie is ze begonnen in groep 1. Ze was ook gewend om naar school te gaan en vond het ook heel leuk. Alleen thuis met haar broertje vond ze ook maar saai. Ze was er ook aan toe en wat ook meespeelde is dat de 2 buurmeisjes even oud zijn en ook naar school gingen. Daar wilde ze graag mee spelen. (ook omdat er verder niemand was om mee te spelen.). Wel was er altijd 1 van ons thuis. Dus nog niet overblijven of naschoolse opvang. We hebben altijd het gevoel gehad dat het goed is geweest. Maar, doe wat je gevoel je ingeeft, los van wat iedereen zegt. De meningen (zie eerder berichten) zijn heel verschillend en ook alle kinderen zijn natuurlijk heel erg verschillend. Succes en gefeliciteerd! Miranda

• adoptiemama

Wij hebben onze zoon, 4,5 jaar toen wij hem adopteerde, de eerste 2 maand in huis gehouden. Wel namen we hem steeds mee als we zijn oudere broer van school gingen halen, zodat hij toch vertrouwd met de school raakte. Ik denk dat het per kind verschillend is en dat je goed naar je kind moet kijken en op je gevoel afgaan.

• Marièlle67

Ik sluit me aan bij de opmerking dat je moet kijken naar je kind en proberen in te schatten wat voor je kind het beste is.

Wij kwamen met onze kids, toen 5.5 en 7,5 jaar oud een week voor de zomervakantie in Nederland aan nadat we in Nigeria vijf weken samen hebben doorgebracht. Onze kids zijn allebei gelijk na de zomervakantie op school gestart omdat ze zelf heel graag wilden. Wel hadden we veel contact met school om te kijken hoe het ging en ook met de afspraak dat als we maar enigzins het gevoel hadden dat het nog niet goed liep we ze alsnog thuis zouden houden.

Gelukkig vonden ze het erg leuk op school en wilden ze zelfs al heel snel overblijven omdat bijna iedereen in de klas dat deed en ze het maar gek vonden dat zij naar huis moesten.

Maar uiteindelijk denk ik dat het ook erg afhankelijk is van je kind. Het ene kind zal er sneller aan toe zijn dan het andere. En het hangt denk ik ook af van de afspraken die je met school kan maken. Onze kids gaan naar een klein schooltje waar ze niet gelijk verzopen in de massa. Bovendien stond school erg open voor het gesprek met ons over hoe wij dingen graag wilden, hoe we met elkaar met de hechting om gingen enz. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop.