verlenging BT na 46 jaar

• Bianca

Momenteel doen wij een beroep op de uitzonderingsregel waarbij de BT kan worden verlengd ondanks de leeftijd van 46 jaar is gepasseerd. Er zal hiervoor een nieuw raadsonderzoek komen. Is er iemand die hier reeds ervaring mee heeft? En met hoeveel maanden werd de BT alsnog verlengd?

Alvast bedankt voor jullie informatie!

• isa

In onze omgeving heeft iemand dat ook geprobeerd maar is het hun niet gelukt. Raadsonderzoeker gaf aan dat ze te oud waren (en nog wat bijkomende zaken).

Ze hebben destijds ook informatie ingewonnen bij diverse vergunninghouders. Die gaven aan dat het vrij zinloos of in sommige gevallen zelfs onmogelijk was om nog in aanmerking te komen. Veel landen staan toch kritisch tegenover een hoge leeftijd. Bij een aantal landen waren de wachtlijsten te lang. Ook waren er landen waarbij ze in theorie wel in aanmerking zouden kunnen komen maar in de prakijk niet. Volgens de vergunninghouder zou uit de praktijk zijn gebleken dat ze eindeloos op de lijst zouden blijven staan. Deze informatie bleek niet uit de website maar uit informatie van de vergunninghouder zelf. Uiteindelijk waren er nog 2 landen over maar daar kwamen ze vanwege de hoge leeftijd alleen in aanmerking voor oudere kinderen (boven de 5 a 6 jaar) met zware special needs. Helaas hadden ze voor deze combinatie weer geen toestemming van de Raad (oudere kinderen met zware speciale needs). Dit had ook weer te maken met hun hoge leeftijd (raad dacht dat ze dit niet aan zouden kunnen omdat ze al wat ouder waren). Wellicht was hierbij wel van belang dat beide partner al ouder waren. Kan mij voorstellen dat het anders zou zijn als het om een oudere en een jongere partner gaat.

Klinkt misschien heel hard maar vraag jezelf af of dit nog zinvol is. Wellicht lukt een verlenging van de BT nog wel maar kom je daarna wel verder bij de vergunninghouders?

Ik zou je aanraden om dit eerst goed uit te zoeken voor je de BT laat verlengen.

• BG

Ik weet niet of jullie verder aan de eisen voldoen maar misschien moet je bij een vh navragen of China als je open staat voor meerdere zwaardere sn's en een ouder kindje (5,6 jaar inderdaad) een optie is. Misschien als je open staat voor een special focuskindje, zie bijvoorbeeld de website van K&T. China zelf maakt iig geen bezwaar tegen oudere ouders, veel Amerikanen zijn rond de 50 als ze adopteren uit China (maar dan adopteren ze vaak wel echt oudere kinderen en dat kan in Nederland niet)

• adoptiemama

Ik begrijp werkelijk niet waarom iemand van die leeftijd wel in aanmerking zou kunnen komen voor een special need kindje. Juist omdat deze kindje meer en extra zorg vragen dan ‘gewone’ kindjes.

Zelf was is 29 jaar toen we onze (special need) zoon adopteerden. Ook hebben we nog een biologische zoon en ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat het behoorlijk zwaar is om voor hem te zorgen, wat niet wegneemt dat we

het niet met liefde doen. Onze zoon heeft de rest van zijn leven continue zorg nodig. Als hij bij een echtpaar van die leeftijd terecht was gekomen is de kans veel groter dat zij eerder niet meer voor hem kunnen zorgen dan wij

(i.v.m. de leeftijd)

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen een kind maar begrijp alleen niet wanneer je de 50 bijna passeert je nog aan kinderen wilt beginnen.

Ik vraag mij werkelijk wel eens af waarom mensen er niet eerder aan begonnen zijn en dit bedoel ik niet negatief maar als een oprechte vraag.

• BG

Ik snap je reactie hoor. In de vs gaat het vaak om gezinnen die al meerdere kinderen hebben en nog oudere kinderen (soms van boven de 10 jaar) met vaak ook behoorlijke sn's adopteren. Ik ben er nog steeds niet uit of het nou goed is voor deze kinderen of niet. Daar is moeilijk een antwoord op te krijgen. Als iemand net de 46 is gepasseerd en een 6-jarige met een behoorlijke sn wil adopteren (misschien de enige kans voor zo'n kind op een gezin) en door de raad en vh geschikt wordt geacht lijkt me daar zo op het eerste gezicht niets op tegen. Gevoelsmatig denk ik dat een ervaren gezin met een 46-jarige misschien wel safer is maar ook daar heb ik geen onderbouwing voor. Ik probeer het vooral vanuit het perspectief van het kind te bekijken, als er jongere ouders voor handen zijn is dat misschien te prefereren, maar als die er niet zijn en het alternatief is een kindertehuis? Ik vind het een lastig dilemma.

• DB

Hallo Bianca,

Ik weet natuurlijk niet wat jullie omstandigheden zijn, maar ik moest ook verlenging aanvragen. Er komt iemand van de RvK die echt nog even goed door alles gaat.

Van te voren had iemand mij gezegd dat er een maas in de wet zat, dat je weer 4 jaar kon verlengen, maar bij mij is het met 2 jaar verlengd.

Gr. DB

• Bianca

Dank je DB! Met dit soort opmerkingen kan ik iets! Het was totaal niet mijn bedoeling om hier een discussie op te starten of jullie het er nu wel of niet mee eens zijn of wij op onze leeftijd nog aan kinderen moeten beginnen of wat dan ook?! Dan had ik mijn vraag wel anders geformuleerd!

• Anja

Van de site van de Stichting adoptievoorzieningen:

De beginseltoestemming is vier jaar geldig, maar nooit langer dan het moment waarop de (oudste) aanvrager 46 jaar wordt en er op dat moment nog geen voorstel is geaccepteerd, tenzij bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Verlenging is mogelijk. De grens van 46 jaar blijft echter gehandhaafd, tenzij bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven. Verlenging dient u tijdig aan te vragen bij het ministerie van Jusitie, uiterlijk 12 weken voor de vervaldatum

Kennelijk kan het dus wel, maar wat ‘'bijzondere omstandigheden’' dan zouden kunnen zijn? Misschien is dat na te vragen bij de SAV.

Groetjes,

Anja

• mara

Hallo,

wij kregen te horen dat bijzonder omstandigheden zijn als er uitzicht is op een voorstel. dus of je hebt net de match ronde gemist (china) of je vergunninghouder geeft je opdracht om te verlengen zonder dat je al een voorstel hebt gehad.

het wordt niet zomaar gedaan. Maar daar kom je bij de aanvraag wel achter.

succes!

• R

Hoi Bianca

Wij kregen ook verlenging, in ons geval voor 1 jaar. Bij ons had sluiting van het adoptieland de reden van bijzondere omstandigheden. Weet niet wat het bij jullie is,maar er moet echt wel een goede reden zij n voor verlenging.

Momenteel is dat maximaal 2 jaar, maar geheel afhankelijk van thuissituatie.

Hoop voor je dat het gaat lukken. Er komt 1 extra raadsonderzoek, vooral om te kijken of er iets veranderd is . Is er niets veranderd kan dat ook telefonisch, bij ons kon dat tenminste,

Succes.