Van de website van K&T, 10 feb, ouders voor SN kinderen China gezocht

• Anja1

10 februari 2011:

An: een 26 maanden oud meisje geboren met een supratentorial hydrocephalus. Er zijn geen symptomen zichtbaar en de ontwikkeling van dit kindje verloopt uitstekend.

Ao: een 20 maanden oud jongetje geboren met syndactyly aan handjes en voetjes.

Ap: een 14 maand oud meisje geboren zonder rechter oortje, heeft een gezwel op één onderooglid dat verwijderd moet worden. Oogjes zijn beiden gaaf. Heeft een iets vertraagde ontwikkeling.

• Esther

Ik heb op supratentorial hydrocephalus gezocht, maar word er niet veel wijzer van.

Weet iemand wat precies deze SN inhoud?

Groetjes Esther

• laura

Hoi,

hydrocephalus wordt in de volksmond ook wel “waterhoofd” genoemd. Het woord wat ervoor genoemd wordt heeft vast te maken met de plaats waar het zich voor doet. Misschien weet iemand anders wat dit betekent!

• JS

Hoi Esther,

Het is inderdaad wat in de wandelgangen een waterhoofd heet en het bevindt zich in de dit geval in het gedeelte van de grote hersenen. Dat zegt echter niets over de precieze localisatie. Gezien het feit dat het kind zich normaal ontwikkelt zal het op dit moment vrij stabiel zijn, maar je moet meer weten om iets te zeggen over de toekomst.

Groeten,

JS

• marjolein

Gezien het feit dat er geen symptomen zichtbaar zijn denk ik dat dit meisje misschien een externe hydrocephalus heeft .

Dit is een verwijding van de holtes in de hersenen die een grotere hoofdomtrek geeft en in de eerste jaren een vertraagde motorische ontwikkeling veroorzaakt. De prognose is goed , tegen het derde jaar zijn de meeste kinderen aardig bij ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. In tegenstelling tot een gewoon 'waterhoofd is het niet progressief en is plaatsing van een drain niet nodig.

Mijn dochter is destijds voorgesteld met een extrene hydrocephalus, zij was 13 maanden bij voorstel en kon toen nog niet los zitten. Toen ik haar kreeg was ze 21 maanden, liep net en was een grote baby.Haar ontwikkeling is altijd langzamer gebleven dan andere kinderen maar ze haalt alle mijlpalen wel.

Zij heeft als heel jonge baby hersenvliesontsteking gehad, dit is vaak de oorzaak van een externe hydrocephalus. Nu is ze bijna 9 en doet het eigenlijk heel goed. Wel heeft ze concentratieproblemen en leren gaat haar niet erg gemakkelijk af. Ze heeft groep 3 een jaartje over gedaan en zit nu met rugzakje in groep 4 en doet het voor haar doen uitstekend. Haar motoriek is nog steeds wat onhandig maar niet in een mate dat het problemen oplevert. Verder is het een geweldig vrolijke meid met een talent voor zingen en dansen…

Al met al een goed te behappen SN als het zou zijn wat ik denk dat het is. Beetje lastig in te schatten omdat het Engels van de Chinezen niet altijd geweldig is:)