Gezien het feit dat er geen symptomen zichtbaar zijn denk ik dat dit meisje misschien een externe hydrocephalus heeft .
Dit is een verwijding van de holtes in de hersenen die een grotere hoofdomtrek geeft en in de eerste jaren een vertraagde motorische ontwikkeling veroorzaakt. De prognose is goed , tegen het derde jaar zijn de meeste kinderen aardig bij ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. In tegenstelling tot een gewoon 'waterhoofd is het niet progressief en is plaatsing van een drain niet nodig.
Mijn dochter is destijds voorgesteld met een extrene hydrocephalus, zij was 13 maanden bij voorstel en kon toen nog niet los zitten. Toen ik haar kreeg was ze 21 maanden, liep net en was een grote baby.Haar ontwikkeling is altijd langzamer gebleven dan andere kinderen maar ze haalt alle mijlpalen wel.
Zij heeft als heel jonge baby hersenvliesontsteking gehad, dit is vaak de oorzaak van een externe hydrocephalus. Nu is ze bijna 9 en doet het eigenlijk heel goed. Wel heeft ze concentratieproblemen en leren gaat haar niet erg gemakkelijk af. Ze heeft groep 3 een jaartje over gedaan en zit nu met rugzakje in groep 4 en doet het voor haar doen uitstekend. Haar motoriek is nog steeds wat onhandig maar niet in een mate dat het problemen oplevert. Verder is het een geweldig vrolijke meid met een talent voor zingen en dansen…
Al met al een goed te behappen SN als het zou zijn wat ik denk dat het is. Beetje lastig in te schatten omdat het Engels van de Chinezen niet altijd geweldig is:)