iemand iets gehoord over de voortgang adoptievergoeding?

• Romi

Hallo,

Wie heeft nog iets gehoord over de voortgang van de adoptievergoeding word deze nu in 2011 uitbetaald?

Is hij inmiddels door de 2e of 1e kamer? wie weet dit?

of ander nieuws over deze vergoeding ik hoor het graag ik kan op het internet er niks over vinden..

• Pienemien

Het wetsvoorstel is vorig jaar voor advies naar de Raad van State gegaan. De Raad van State is van mening dat de regeling inkomensafhankelijk zou moeten zijn. Daarmee zou de uitvoering van de regeling misschien veel te duur worden. Het is dus nog altijd niet rond.

Het laatste nieuws op de website van SZW is alweer bijna een jaar oud.

http://agentschap.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=185277&rubriek_id=392579

• HenS

Hallo

als de adoptievergoeding ooit wel word goedgekeurd. Krijg je dan bericht over de evt vergoeding of moeten we ons ergens aanmelden?

groetjes HenS

• Klaas-Wouter

Je kunt je hier aanmelden voor een e-mailattendering:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/adoptie

• Marièlle67

Je moet het evengoed zelf in de gaten houden, email-attendering werkt bij de overheid heel vaak niet. Maar als de vergoeding er eindelijk eens doorkomt dan wordt dat wel op de site van het agentschap SZW gecommuniceerd en ik neem aan dat ook de vergunninghouders er wel ruchtbaarheid aan zullen geven.

• Romi

Ik vind het wel ontzettend lang duren allemaal..

Kunnen we hier niks verder aan doen?

• monias

Als ik het goed begrijp kan je vanaf 2009 adoptiekosten niet meer van de belasting aftrekken en is iedereen die sindsdien geadopteerd heeft dus aan het wachten op de adoptievergoeding die maar niet van de baan komt.

Betekent dit dat de regling met terugwerkende kracht gaat gelden en hoe groot is de kans dat voor iedereen vanaf 2009 helemaal niets geregeld wordt? Dus én geen vergoeding en geen belastingaftrek, wat heel oneerlijk zou zijn.

• Sander

Even hierop inhakend met een andere blik: ik dacht altijd dat de VS een land was van weinig vakantiedagen, hard werken, twee banen per persoon geen uitzondering, etc. Dat ze ons in Nederland maar raar vinden met een minimum van 25 vakantiedagen per jaar, goede sociale voorzieningen, etc.

Lees ik net dit (bron: http://www.theadoptionguide.com/options/articles/adoption-updates):

Almost half of major companies in the U.S. offer some adoption assistance, up from 12 percent in 1990. The average reimbursement provided by employers is $4,700–nearly twice that offered five years ago–and the average leave time is five weeks, according to a survey from the Dave Thomas Foundation for Adoption. Companies find that providing adoption benefits makes them more competitive, and that they gain a significant return on their investment.

Workplaces with the best adoption benefits were recognized by the Foundation in its second annual Top 100 list, based on the amount of financial reimbursement and length of paid leave per adoption. (See the full list at www.davethomasfoundation.org.) Top-ranked Wendy's offers up to $23,300 in financial assistance and six weeks paid leave, while 53rd-ranked Deutsche Bank provides $5,000 and 16 weeks. According to the Foundation, more than 50 organizations have newly established or enhanced adoption benefits in the past year.

Want to petition your employer to get on board? Adapt the downloadable sample petition at www.adoptivefamilies.com/topcompanies.

Weliswaar zijnn dit voorzieningen die bedrijven zélf organiseren om zichzelf aantrekkelijk te maken voor werknemers, maar toch: die 4 weken verlof en het feit dat we nu moeten strijden om de belastingcompensatie die is afgeschaft, in een andere vorm weer terug te krijgen, steekt wel een beetje karig af! Zelfs het Europese bedrijf Deutsche Bank geeft adopterende Amerikaanse werknemers meer dan we hier gewend zijn via de Staat te krijgen.

• monias

Er is veel op te merken op de USA, maar op sommige punten ben ik voor het Amerikaans systeem.

• Marièlle67

De kans dat het niet doorgaat is mogelijk maar daar is nog weinig over te zeggen. Ik heb onderhand het gevoel dat het bij de regering weinig prioriteit heeft in elk geval.

En zoals het plan er nu ligt gaat het met terugwerkende kracht gelden, dus ook nog over 2009 en 2010