Zoeken

• Alice

Hallo,

Mijn zoon heeft het heel vaak over zijn biologische moeder en wil haar dan ook zoeken.

Mijn vraag is nu wanneer begin je (samen met hem of juist niet) en waar moet je beginnen?

Gr Alice

• metameulenbelt

Alice, hierover zijn de meningen enorm verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat je het aan de kinderen zelf moet overlaten en hier niets aan mag doen, er zijn mensen die informatie verzamelen voor hun kinderen maar verder daar niets mee doen, en er zijn mensen die op zoek gaan naar de biologische ouders en ze wel of niet vinden. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het land waar je kind vandaan komt. In sommige adoptiedocumenten staan alle gegevens over de biologische ouders, maar bijv. in China is niets bekend van de ouders en is het zoeken dus moeilijker.

Ik ben moderator van twee lijsten over het zoeken naar geboorteouders. De ene betreft een Engelstalige lijst voor Cambodja, de andere is een Nederlandstalige lijst voor zoeken in China.

De URL van de laatste groep is: http://groups.yahoo.com/group/china_geboorteouders_zoeken

Zelf heb ik inmiddels al wel meer informatie verzameld, maar ben nog niet verder gegaan met zoeken. Mijn Chinese zoon is bijna 8, en heeft nog niet veel belangstelling voor zijn biologische ouders. Maar ik heb al wel veel meer gegevens dan toen we hem adopteerden. Ik doe het in kleine stapjes, en wacht ook een beetje zijn reacties af.

Groet,

Meta

• Eva1

Waarom niet gewoon gaan zoeken? Nu al!

Dus ook als je kind er nu nog niet om vraagt?

Hoe eerder je zoekt, hoe meer kans dat je de ouder(S)/familie/aanverwanten kunt vinden.

Je kunt de ouders indien ze ervoor openstaan op de hoogte houden, misschien zelfs ondersteunen financieel…Of sparen voor een ontmoeting.

Wij hebben inderdaad contact met de familie. En kunnen hen ondersteunen. Foto's sturen en bellen via een tolk.

Onze kinderen zijn op de hoogte.

Willen zij later zelf contact is dat dus gemakkelijk te realiseren zonder een moeilijke zoektocht.

Willen zij dat niet. Of zijn ze er nog niet aan toe?

Dan houden we zelf gewoon dat contact.

OOk als de kinderen volwassen zijn. En zij willen nog steeds geen contact zullen we het vanuit de adoptieouder het contact volhouden.

Waarom?

De biologische ouders hebben er gewoon recht op.

Wanneer onze kinderen er niet aan toe zijn zullen wij hen ook niet belasten met het contact of ondersteuning. (We zeggen het wel, om niets te verzwijgen)

Zij hebben tenslotte niet om deze situatie gevraagd.

En voor onszelf?

Zodra biologische ouders aangeven contact te willen zijn wij het gewoon “verplicht” daar gehoor aan te geven.

Het zijn en blijven hun kinderen. Het zijn en blijven hun ouders. Die band kan en mag je als adoptieouder niet nog moeilijker laten zijn dan het al is.

Dus volgens mij is het alleen maar goed om hoe eerder hoe sneller te zoeken.

• Melle

Hoi Eva

Je schreef ouders hebben recht er op. Natuurlijk ben ik met je eens.Maar als je kind nu echt geen contakt met de biologische ouders wil. Wat doe je dan? kijken in het belang van het kind of de ouders? bij ons (ze zijn nog te klein) willen ze nu echt niet. Ze vragen er niet na en wij vertellen wel wat. Maar er is geen behoefte. Moeten wij hen dan verplichten om hun ouders te moeten zien en hoe vertel je het hen dan. Goh we gaan je geboortemoeder ontmoeten? Waarom? Omdat zij en hij het willen. Maar ik wil niet. Tja je moet.

Wat doe jij dan in zo'n situatie. Voor mij gemakkelijk. Sorrie ouders nu niet. Zodra de kinderen er aan toe zijn. Het moet wel van 2 kanten komen. Ik kan mijn kinderen niet verplichten om hun biologische ouders te MOETEN ontmoeten. Hoe graag zij het mischien ook wel willen.

W

Eva1 Schreef:

——————————————————-

> Waarom niet gewoon gaan zoeken? Nu al!

> Dus ook als je kind er nu nog niet om vraagt?

>

> Hoe eerder je zoekt, hoe meer kans dat je de

> ouder(S)/familie/aanverwanten kunt vinden.

> Je kunt de ouders indien ze ervoor openstaan op de

> hoogte houden, misschien zelfs ondersteunen

> financieel…Of sparen voor een ontmoeting.

>

> Wij hebben inderdaad contact met de familie. En

> kunnen hen ondersteunen. Foto's sturen en bellen

> via een tolk.

> Onze kinderen zijn op de hoogte.

> Willen zij later zelf contact is dat dus

> gemakkelijk te realiseren zonder een moeilijke

> zoektocht.

> Willen zij dat niet. Of zijn ze er nog niet aan

> toe?

> Dan houden we zelf gewoon dat contact.

> OOk als de kinderen volwassen zijn. En zij willen

> nog steeds geen contact zullen we het vanuit de

> adoptieouder het contact volhouden.

> Waarom?

> De biologische ouders hebben er gewoon recht op.

> Wanneer onze kinderen er niet aan toe zijn zullen

> wij hen ook niet belasten met het contact of

> ondersteuning. (We zeggen het wel, om niets te

> verzwijgen)

> Zij hebben tenslotte niet om deze situatie

> gevraagd.

> En voor onszelf?

> Zodra biologische ouders aangeven contact te

> willen zijn wij het gewoon “verplicht” daar gehoor

> aan te geven.

> Het zijn en blijven hun kinderen. Het zijn en

> blijven hun ouders. Die band kan en mag je als

> adoptieouder niet nog moeilijker laten zijn dan

> het al is.

>

> Dus volgens mij is het alleen maar goed om hoe

> eerder hoe sneller te zoeken.

• metameulenbelt

Hallo ws,

Als je contact hebt met biologische ouders vanaf het moment dat je kind nog heel jong is, zal het hiermee opgroeien en dit verder als “gewoon” ervaren. Een foto op het nachtkastje, een tekening maken, ze groeien er mee op en weten niet anders. Vanaf het moment dat je het ze echt kunt vragen en ze “nee” zeggen, ben ik het met je eens. Maar wat is erop tegen om biologische ouders wel van informatie te voorzien, zonder dat het kind dat weet? Foto's, wat ze doen, wat ze leuk vinden. Hoe hun leven in jouw gezin eruit ziet? Ik denk dat veel biologische ouders dit wel graag zouden willen weten. Persoonlijk zou ik daar niet zo'n moeite mee hebben. Helaas weet ik niet zoveel, en moet ik naar het land zelf reizen om erachter te komen.

Meta

• Alice

Bedankt allemaal, wij kennen de biologische ouders jammer genoeg niet, onze zoon komt uit china en is bijna 10 jaar en had heel graag een foto of de reden waarom hij ter adoptie is afgestaan.

Ik ga zeker die site even na kijken Meta en hoop dat ik zo wat wijzer kan worden, ja even naar China vliegen om wat uit te zoeken zit er voor ons niet in dus moeten wij zo veel mogelijk hier uit zoeken.

Gr Alice