zorgverzekering

• m.r

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de zorgverzekering als je kindje aankomt in Nederland. Het kindje zit dan toch in een soort van niemandsland het 1e jaar? Bij ons gaat het om China. Hoe zal het zitten als je kindje met SN nog operaties staat te wachten en hoe zit dat dan met de vezrekeringstechnische kant?

Ik denk stel de vraag even hoer voordat ik vanalles ga googlen, wie weet is er iemand met een snel en helder antwoord voor mij

Alvast bedankt

• Eli1

Nee, je kindje zit niet in een soort niemandsland. Het hangt een beetje van je zorgverzekeraar af welk moment geldt, maar in principe is je kindje verzekerd vanaf het moment dat je het officieel bij je hebt, dat is dus de dag na de overdracht. Sommige zorgverzekeraard schijnen moeilijk te doen over de periode dat je kind nog geen BSN heeft (bij ons was dat meer dan een maand), maar die van mij heeft hem gewoon met terugwerkende kracht ingeschreven en zelfs vantevoren op papier (nu ja, op email) duidelijk bevestigt dat , mocht er in China al medische hulp nodig zijn, het kind verzekerd was vanaf datum adoptie, ook al waren er verder nog geen gegevens verstrekt. Die gegevens heb ik geleverd zodra we terug waren uit China.

Ik zou echt aanraden dit vantevoren af te spreken met je zorgverzekeraar dan weet je waar je aan toe bent. En je zou niet de eerste zijn die in China al medische zorg nodig heeft, hoewel ik natuurlijk niet hoop dat het nodig is…

• m.r

Eli1 bedankt voor je toelichting. Ik ga het zeker even navragen bij onze zorgverzekeraar

• Marièlle67

Wij hadden aanvankelijk ook de discussie over het nog niet hebben van een BSN nummer maar voor de basisverzekering wilde ONVZ de kinderen wel vast voorlopig inschrijven en met die voorlopige inschrijving hebben wij ook alle medische kosten die we tijdens het verblijf in Nigeria voor onze jongste hebben moeten maken gewoon keurig vergoed gekregen. Voor de aanvullende verzekering wilde ONVZ pas inschrijven toen we een BSN-nummer konden tonen, dat krijg je zodra je kind is ingeschreven in de GBA dus in de regel heb je het dan over één tot twee weken na aankomst in Nederland. In ons geval was er sprake van zwakke adoptie (Nigeria is geen verdragsland) maar dat maakte voor ONVZ niets uit dus dat jaar in een niemandsland is niet hoor, geen zorgen! Ook bij zwakke adoptie kan je je kind gewoon verzekeren.

Ik zou je wel adviseren om een bevestiging van de zorgverzekeraar op papier te vragen.

Overigens heb je met reisverzekeringen een beetje hetzelfde. Wij kregen het advies om een (vrij kostbare) aparte reisverzekering af te sluiten speciaal voor adoptie. Navraag bij onze eigen verzekeraar waar wij zelf een doorlopende verzekering hadden wees echter uit dat dat niet hoefde en dat wij onze eigen verzekering om konden zetten in een gezinspolis. Wij hadden van Kind en Toekomst een document waaruit bleek dat wij voor de kinderen een adoptie-procedure in Nigeria mochten opstarten en op basis van dat document heeft Centraal Beheer de kinderen vanaf de dag van vertrek naar Nigeria gewoon bijgeschreven. Dat scheelde ons ten opzichte van die andere verzekering toch snel iets van 150 euro of zo, best de moeite waard dus om even bij je eigen verzekeraar naar de mogelijkheden te vragen.

• FR

Verzekering medische kosten adoptiekinderen geregeld 26 januari 2009

Per 1 januari 2009 vallen adoptiekinderen onder de AWBZ. Door een wijziging in de Zorgverzekeringswet zijn de kosten voor medische behandeling verzekerd vanaf het moment dat de adoptie in het land van herkomst is uitgesproken of daar de gezagsoverdracht met het oog op adoptie heeft plaatsgevonden.