Privacy voorgestelde kindje

• B

Hoi, wij weten allemaal dat vanuit China wordt verboden om gegevens bekend te maken op een blog of via forum etc… Dit komt toch vanuit China? Niet alleen van de VH??

Als je namelijk op de chinaadopttalk site kijkt staan daar linkjes van sites waar foto's op staan!!! Van kindjes die net gematchd zijn.. Dus dan is mijn vraag: Waarom mag dit wel??

Ik snap zelf wel waarom het niet gewenst is hoor, wil die discussie ook niet beginnen, mar vraag me af waarom het daar wel normaal is.. Ook de volledige naam en geboortedatum wordt daar vermeld

• m.r

m.a.w. het zou zo maar kunnen dat onze zoon daar tussen staat zonder dat we dit weten?

Heb net ff op de site gekeken maar kan het zo niet vinden, zie geen foto's oid.

Is dit de site voor amerika ofzo?

• sprokkeltje

Kijk dat bedoel ik dus ook.

Je ziet op de sharel lised alle kindjes staan met naam en hun sn, en wij mogen ons kindje niet op onze hyves zetten.

Nu wil ik dat ook helemaal niet en ons kindje blijft anoniem totdat we het in onze armen hebben mogen slutien, wachten op de LOA nu..

maar ik ben als de dood dat er een familie of vriend per ongeluk naar mijn hyves krabbeld met de naam van ons kindje..

• B

Nee dat zijn de kindjes die al aan de ouders gematched zijn… Die mensen hebben dan net d egegevens van hun kindje gekregen en die op internet gezet inclusief foto….

• B

Je mag de naam van je kindje ook wel melden als je je kindje anders gaat noemen maar de chinese naam mag niet..

• pepe

Hoi sprokkeltje,

dat is simpel: zet je hyves voorlopig onder “alleen vrienden”, stel dat ook in voor je krabbels en je bent van je angst af;

wat niet te googlen is en niet terug te leiden hoeft geen risico te betekenen.

En ja, hoe dat nu met Amerika zit….. snap ik ook niet helemaal.

Ik weet inderdaad dat het mogelijk is foto's te vinden die horen bij de kindjes op de special focus list van K&T, bij de kindjes die eerst op de shared list hebben gestaan iig. Dat mag volgens onze VGH van China niet, geen idee hoe dat dan werkt….

• Pienemien

Ik weet niet over welke foto's van kindjes je het precies hebt, maar als je de ‘Babies’ post van RQ bedoelt, dan ligt dat toch iets anders. In de ‘Babies’ post gaat het om NSN matches. De beperking van het publiceren van foto's of informatie is bij NSN nooit aan de orde geweest. De match is dan namelijk helemaal rond. Er is in China gematcht en er hoeft dus niet meer op PA of LOA gewacht te worden. Het wachten is alleen op TA. Bij SN matches zie je ook in Amerika steeds meer terughoudendheid wat betreft het publiceren van foto's en gegevens van een match. Bij SN wordt gematcht in het ontvangende land en daarna moet er nog een eerste toestemming (PA) en een definitieve toestemming (LOA) uit China komen. Dat is een wezenlijk verschil, er is wat China betreft nog geen sprake van een (definitieve) match. Men wil voorkomen dat gegevens van kindjes worden gepubliceerd waardoor het matchen van dit kindje bemoeilijkt wordt als de adoptie om wat voor reden dan ook geen doorgang zou vinden. De verschillende Amerikaanse vergunninghouders interpreteren dit verschillend. Sommige mensen wachten met bekendmaking van de gegevens van een kindje tot na PA, sommigen tot na LOA en bij een hele stikte toepassing van de regels soms tot na de officiële adoptie in China. Op RQ worden in de blog eigenlijk alleen de NSN matches bekend gemaakt, soms zie je een SN match onder ‘The following families in other programs would like to share their news:’. De SN matches worden meestal bekend gemaakt op het forum onder ‘introducing’.

• Enjoy

Hoi,

Daar is idd al vaak discussie over geweest: is het een eis van de vgh-er of vanuit China. Zelf denk ik dat de vgh-ers eigen regels bepalen t.a.v. dit onderwerp omdat ze ook alledrie verschillende regels hanteren.

In november was ik in CHina en mijn gids moest erg lachen om al die Nederlanndse regels zoals: geen huisdieren op de foto's, briefjes van 50 en strak in pak. Huisdieren zijn vnadaag de dag in China heel gewoon, de bank heeft liever grotere coupures (minder werk) en normale nette kleding is goed genoeg.

Er is wel het e.e.a. te doen geweest over het feit dat kinderen voor de ontmoeting getraceerd werden wanneer ze bijv. te maken hadden gehad met een disruption en de nieuwe ouders dus begonnen te twijfelen over het voorstel. Maar ik weet ook weer dat er tehuizen zijn die het super vinden om te horen wanneer een kind gematched is en met wie.

Maar ja omdat je geen enkel risico wilt lopen voor je eigen procedure volg je de regels maar en stel je niet teveel vragen.

Groetjes

KP

• B

Dat zijn inderdaad NSN kindjes… Maar dat maakt toch niets uit??? He dan ook… Zelf gaan we ons gewoon houden aan de regels..

• Pienemien

Hallo BHCCST,

Dat het bij de Babies post in RQ gaat om NSN kindjes, dat maakt dus wel uit. De reden daarvoor heb ik hiervoor al gegeven. Bij een NSN match heeft China de match gemaakt en is er dus al Chinese instemming met de match, je tekent direct na voorstel de LOA. Bij een SN match is de match gemaakt in het ontvangende land, de autoriteiten in China moet nog beoordelen of ze akkoord gaan met deze match, eerst door de PA en later definitief met de LOA. Het getuigt uiteraard niet van respect richting China als je nog voordat China akkoord is met de match wereldkundig maakt dat dit je kindje is (hoewel dat uiteraard wel zo voelt).

Daarnaast speelt dan nog het risico dat een adoptie niet zou doorgaan (om wat voor reden dan ook), dan is het uiteraard ook niet echt prettig als de gegevens van het kindje overal al te vinden zijn. Het maakt een nieuwe match met het betreffende kindje moeilijker. Ik ben het met je eens dat dit geldt voor zowel de NSN als de SN prodedure (hoewel het risico van niet doorgaan bij de SN procedure groter is), maar dit punt is pas naar voren gekomen toen de NSN procedure vertraagde en er steeds meer SN matches kwamen. In het verleden werd er van deze publicatiebeperkingen in de NSN procedure niet gesproken en nu denk ik nog steeds niet gezien de publicatie van de Babies op RQ. Het kan uiteraard zijn dat in Nederland de vgh-ers NSN en SN nu gelijk behandelen, geen idee. Er zijn natuurlijk niet zoveel NSN matches meer.

In hoeverre de regels gebaseerd zijn op regels vanuit China is onduidelijk. Net als de Amerikaanse agencies interpreteren ook de Nederlandse vgh-ers de beperking verschillend. K&T is daarin volgens mij het meest strikt. Als er iets mis zou gaan, kunnen de consequenties voor een vgh-er dan ook vergaand zijn. Het kan (in het uiterste geval) tot gevolg hebben dat ze niet langer adopties vanuit China zouden mogen begeleiden, dat is uiteraard een risico dat ze zoveel mogelijk willen beperken.

Groet,

P.