special focus - door usa geweigerd?

• monias

Beste mensen, als ik alle berichten omtrent Special Focus kindjes lees op het prikbord krijg ik de indruk dat een deel van de special focus kindjes die in Nederland worden aangeboden door onze vergunninghouders kindertjes zijn die door Amerikaanse vergunninghouders niet geplaatst konden worden. Om oneerbiedig te zijn: de Amerikanen de eerste keus en wij wat zij niet willen.

Ik vraag me af of dit beeld dat geschetst wordt wel klopt.

• Paulina C.

Hoi,

Waarom krijg je die indruk? Ik ben wel benieuwd!

Groeten,

Paulina

• BG

Ben ook erg benieuwd hoe je hierbij komt. Zou er overigens als de kinderen hier een thuis vinden geen probleem mee hebben. Ik zie vooral dat Amerikanen voor veel zwaardere sn's open staan dan elders. Het zal zijn dat de kinderen met de lichtere sn's misschien ook sneller gelocked worden of zo maar de amerikanen adopteren heel vaak kinderen met complexe, gecombineerde sn's zover ik dat kan zien op RQ.

• Anja1

In de VS bestaat het special focus programma ook, en daarop staan (ook) zeer complexe SN, maar ook kinderen die hier op de lijsten staan en waarbij je je afvraagt waarom dat een special focus kind is…. Maar waarom heb jij die indruk dan? Overigens: als het al zo zou zijn - gelukkig dat er dan vergunninghouders zijn in Nederland die nog een poging willen wagen. Maar het lijkt me eerlijk gezegd een fabel: want in de VS worden veel en veel meer SN kinderen (met soms een opeenstapeling van SN waarbij menigeen ernstige bedenkingen zou krijgen) geadopteerd dan in Nederland. Met regelmaat in heel grote gezinnen ook - want de regels voor adoptie zijn in de VS veel flexibeler dan hier.

Groetjes,

Anja

• monias

Ik dacht dat ik had gelezen dat er kinderen die niet door VS vergunninghouders geplaatst kunnen worden na een paar maanden weer terug worden gezet op de shared list c.q. als special focus kind worden neergezet. Ik las ook op het forum dat het mogelijk was om fotootjes te vinden van kindjes die als special focus kind door Stichting K&T werden aangemerkt op Amerikaanse sites, omdat het dan mogelijk zou gaan om kindjes die daar dus niet geplaatst konden worden.

Ik snap het zelf ook niet, daarom vraag ik het me af, want ik weet dat juist in de USA veel zwaardere SN's worden aangeboden, maar ik heb uit de vele verhalen ook af kunnen leiden dat veel Amerikanen zich bij de keuze voor hun kindje door het uiterlijk van het kindje laten leiden en dan de SN voor lief nemen omdat het kindje er zo lief uit ziet. Mocht het waar zijn dat in de USA niet te plaatsen kindjes met een lichte SN niet geplaatst kunnen worden, zou je bijna kunnen concluderen dat dat is vanwege hun fotootje dat misschien niet zo leuk was. Dit is wel heel ver doorgedacht, maar goed.

• t@sje

???

Ik ben niet zo heel goed op de hoogte (heb zelf niet uit China geadopteerd), maar los van alle regels die er in de VS en hier gelden voor adoptie, lijkt mij het allerbelangrijkst dat amerikanen ook gewoon mensen zijn en, net als ‘de nederlanders’ verschillende beweegredenen voor adoptie hebben, verschilende wensen en grenzen hebben en verschillende keuzes maken. Ja, er zijn vast amerikanen die vooral op het uiterlijk van een kindje letten, maat er zijn vast ook nederlanders die dat zouden doen als de regels dat mogelijk maakten… En ze zijn in de VS met véél, dus er zullen ongetwijfeld verhoudingsgewijs veel meer kinderen (NSN, lichte SN en zware SN) naar de VS gaan voor adoptie.

Misschien bekijk ik het erg simpel, maar in mijn ogen heb je niet zoveel aan het benadrukken van de tegenstellingen tussen aspirant adoptie-ouders uit de VS of uit NL (of waar dan ook vandaan) en is het veel reëeler om ervanuit te gaan dat iedereen uniek is en op basis van allerlei factoren keuzes maakt. En dat zullen inderdaad soms keuzes zijn die een ander niet kan (vanwege de regels) of wil (vanwege persoonlijke wensen of genzen) maken. So be it…