???
Ik ben niet zo heel goed op de hoogte (heb zelf niet uit China geadopteerd), maar los van alle regels die er in de VS en hier gelden voor adoptie, lijkt mij het allerbelangrijkst dat amerikanen ook gewoon mensen zijn en, net als ‘de nederlanders’ verschillende beweegredenen voor adoptie hebben, verschilende wensen en grenzen hebben en verschillende keuzes maken. Ja, er zijn vast amerikanen die vooral op het uiterlijk van een kindje letten, maat er zijn vast ook nederlanders die dat zouden doen als de regels dat mogelijk maakten… En ze zijn in de VS met véél, dus er zullen ongetwijfeld verhoudingsgewijs veel meer kinderen (NSN, lichte SN en zware SN) naar de VS gaan voor adoptie.
Misschien bekijk ik het erg simpel, maar in mijn ogen heb je niet zoveel aan het benadrukken van de tegenstellingen tussen aspirant adoptie-ouders uit de VS of uit NL (of waar dan ook vandaan) en is het veel reëeler om ervanuit te gaan dat iedereen uniek is en op basis van allerlei factoren keuzes maakt. En dat zullen inderdaad soms keuzes zijn die een ander niet kan (vanwege de regels) of wil (vanwege persoonlijke wensen of genzen) maken. So be it…