Adoptieverlof in het onderwijs

• NH

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe het ook alweer zat met het adoptieverlof binnen het (basis-)onderwijs? We gaan er vanuit dat we maximaal 6 weken in het adoptieland moeten verblijven en dan mag je toch gebruik maken van die 6 weken adoptieverlof? Wie kan mij vertellen waar dat ook alweer staat? En hoeveel (betaald) ouderschapsverlof kan ik opnemen? Ik ben geen lid meer van de vakbond dus kan het hun niet meer navragen.

• sprokkeltje

Volgens mij is adoptie verlof wettelijk vastgelegd op 4 weken.

Je krijgt dus 4 weken van het UWV, en derest moet jezelf sparen aan uren en vakantie.

• Hermine

Of ouderschapsverlof verlof opnemen, dat is in het onderwijs best goed geregeld in de cao. Je krijgt namelijk een percentage terug ieder maand. Je mag een half jaar ouderschapsverlof opnemen.

Groetjes Hermine

• NH

Bij onze vorige adopties heb ik ook 6 weken gekregen. Stond toen ook in de arbeidsvoorwaarden als je binnen het onderwijs werkt. Maar nu kan ik het niet meer vinden, vandaar mijn vraag.

• froukje

hangt van je werkgever af of ze nog 2 weken extra geven betaald verlof zoals ze dat noemen, ik heb het bij de eerste adoptie vorige werkgever niet gehad en nu bij mij tweede adoptie wel

• xq

Hallo NH,

Hier ook een leerkracht…

Klopt inderdaad, je krijgt 4 weken verlof, en vanwege de reis/coulance van je werkgever nog 2 extra weken. Verder kan je betaald ouderschapsverlof opnemen. Hiervan krijg je 55% betaald. Daarna zou je ook nog onbetaald ouderschapsverlof kunnen opnemen als je wilt.

Al met al ben ik zo 2 jaren de woensdagen thuis. Heerlijk!

Succes met de afweging…

• xq

Nog even voor je opgezocht…

Bij een volledige WTF mag er 415 uren betaald verlof worden opgenomen. Dit zijn 233 lesgebonden uren (de woensdag is bij ons 3,75 uur) Daar achteraan kan je onbetaald verlof opnemen. Dit mag maximaal 580 uren zijn (=325 lesgebonden uren).

Als je een andere WTF hebt, moet je deze uren dus vermenigvuldigen met je eigen WTF.

Denk er ook aan, dat als je na je verlof minder wilt gaan werken, dat je verlof gebaseerd is op je nieuwe WTF. Anders moet je terugbetalen…

Hoop dat je zo alle info hebt…

• Melle

Hallo N.

Als het goed is weet je toch hoe het zit met adoptie verlof. Jullie zijn als het goed is al 2x over in het land van jullie kinderen geweest.Jullie gaan nu voor de 3e keer. Jullie zullen toch wel weten hoe het nu gaat!! Denk dat het in die 3 jaar niets veranderd is. Anders bij je op school in het cao kijken. Jullie hebben toch een cao op school? Veel plezier tijdens de reis naar het land van herkomst. En veel plezier met de ontmoeting van jullie zoon.

• NH

Ik heb morgen een gesprek hierover en wilde het voor mezelf ook weer even duidelijk hebben. Bedankt voor jullie antwoorden!

• Enjoy

Wat een kribbige reactie joh! Wat maakt het nu uit als iemand het na 2x weer vraagt, ik weet ook niet alles exact meer voor een 2e keer. En ik heb niet gezien dat NH schreef dat ze een zoon kreeg? Mss was dat wel prive?