vroege puberteit

• adoptie mama

hallo allemaal

Onze zoon wordt sinds 1,5 jaar behandeld voor te vroege puberteit, hij krijgt 1x per 4 wkn Decapeptyl gespoten. De laatste weken is hij verschrikkelijk onhandelbaar , snel geiiriteerd en boos, vechten op school, haalt soms het bloed onder je nagels vandaan en zo kan ik nog wel meer opnoemen, wie herkent dit ? Wij overwegen om te stoppen met de 4 wekelijkse injecties omdat wij denken dat er een verband is met deze medicijnen ?

Hopenlijk herkent iemand dit.

• sprokkeltje

Uhm, ja ik heb dit gebruikt bij ivf pogingen, ik werd er ook lichtelijk onhandelbaar van! En ik ben een volwassen vrouw!

Woedeaanvallen had ik niet normaal meer..

Kan me voorstellen dat een kind hier ook heftig op reageerd.

Aan de andere kant, het is pas sinds de laatste tijd dat hij dit gedrag vertoont, en gebruikt al anderhalf jaar die spuiten? Dan lijkt het me sterk dat het hiervan is?

• adoptie mama

Dank je voor je reactie.

Hij is inderdaad al langer “lastig” maar de laatste tijd wordt het steeds erger. En juist tegen de tijd dat de prik weer gezet moet worden is hij weer wat rustiger ?

• meimei

ik herken het niet. Mijn dochter krijgt nu bijna een jaar 4-wekelijks Decapeptyl

Bespreek eens met de arts of het een bijwerking van de Decapeptyl kan zijn.

Het is inderdaad vreemd dat het pas na een jaar gebruik optreedt, je zou verwachten eerder.

• Marièlle67

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat de arts er van zegt, of hij of zij denkt dat het alsnog een bijwerking kan zijn.

Mijn dochter prikt nu ongeveer een jaar elke vier weken deca maar heeft er eigenlijk niet echt bijwerkingen van. Enige is dat het lijkt of ze sindsdien wat meer slaap nodig heeft maar ach, daar heeft ze verder niet zoveel last van, ze gaat soms gewoon al om 7 uur naar bed ook al is ze al 10, maar dat is geen echt probleem gelukkig.

Op zich kan het wel, dat je na lange tijd opeens bijwerkingen van iets krijgt, heb het zelf ook met mijn medicijnen tegen hoge bloeddruk gehad, nooit last van gehad en toen opeens na dik een jaar wel. En toen ik overstapte op wat anders was het weg dus ik denk wel dat het toen ook van de medicatie kwam.

Laat je het ons weten als je het met de arts hebt besproken?

• adoptie mama

Ik ga dit zeker met onze kinderarts bespreken, ga vandaag nog een afspraak maken.

Bedankt voor jullie reacties.

• meimei

Meer slaap herken ik niet als bijwerking. Wel meer eten/snoepen. Maar ook dat kan met leeftijd te maken hebben.

• Marièlle67

Wij herkennen dat meer eten en neiging tot snoepen weer helemaal niet. Maar meer behoefte aan eten is bij deca op zich wel een bekende bijwerking. Ook vrouwen die deca i.v.m. ivf behandelingen gebruiken hebben daar vaak last.

• Alice

Decapeptyl, ja heb ik ook gebruikt bij ivf nou ook ik was niet te genieten wauw wat kon ik gauw kwaad worden en dat is dan nog zacht uitgedrukt.

Arm kind, hopelijk kun je iets anders voor hem krijgen maar hoe oud is je zoon en hoe kwam je er achter dat hij begon te puberen, als je het niet wilt zeggen hoeft het natuurlijk niet.

Gr Alice

• adoptie mama

Onze zoon was net 10 jr toen de kinderarts (waar hij op controle was voor astma) het opmerkte. In overleg met de kinderarts en onze zoon heben we toen besloten om te gaan behandelen. Hij heeft nu 1,5 jaar die 4 wekelijke prikken gekregen en gisteren hebben we besloten om te stoppen, mede door het gedrag van de laatste tijd. Volgens de arts kon er wel een verband zijn met de Decapeptyl en omdat hij het toch al 1,5 jaar gehad heeft hebben we uiteindelijk voldoende resultaat geboekt, hij wordt over 2 mnd 12 jr en mag de puberteit op gang komen.

Gr. en bedankt voor jullie reacties.