Heeft China Haags adoptieverdrag ondertekend?

• elisavm

Weet iemand die recentelijk uit China heeft geadopteerd of wij voor de adoptie nog een advocaat nodig hebben? Ik lees op internet dat China het Haags adoptieverdrag heeft ondertekend en dat zou dus betekenen dat wij geen adoptie naar nederlands recht aanhangig hoeven te maken met een advocaat, maar in de instructies van K&T staat dat nog wel. Dus ik hoor het graag van een ervaringsdeskundige, dank!

• E&T

Beste Elisa,

Met een bka-nummer van na 2006 hoef je geen advocaat meer in de arm te nemen voor omzetting van de adoptie naar Nederlands Recht. Je ontvangt via de vergunninghouder een brief van justitie waarin het kindje aan jou toegekend wordt. Deze moet je nog legaliseren (rondje Den Haag, maar dit kan je vaak tegelijkertijd doen met het aanvragen van je visum) maar daarmee vervalt dus het inschakelen van de advocaat. In de informatie van de vergunninghouder staat inderdaad dat dit nog wel zo is, maar dit wordt tijdens je afreisgesprek nader toegelicht.

Groeten

E&T

• elisavm

Wat fijn! Heel hartelijk dank voor je reactie.

• m.r

Bedankt voor je toelichting (en natuurlijk elisavm voor de vraag) ik vroeg me dit ook al af.

• Marlize

Sinds enkele weken gaan Visa voor China niet meer via de Ambassade en legalisaties nog wel.

je zult dus naar 2 verschillende adressen moeten.

Zie:

GESLOTEN PER 22-04-2011

CONSULAAT

Willem Lodewijklaan 10

NL-2517 JX Den Haag

CHINA VISA APPLICATION SERVICE CENTER

RIJKSWEG 60, 6e etage

2516 EH DEN HAAG

T-070-2629150 - F 070-3886595

www.visaforchina.org

Dit service center heeft dus de visa verstrekking overgenomen.

Verder is het zo dat je alleen bij K&T de verklaring van Justitie moet laten legaliseren.

Andere vergunninghouders doen dit niet op deze manier.

Meiling stuurt deze verklaring zelf naar China,.

WK regelt legalisaties en visa zelf en ik weet niet of zij dit document opsturen of meegeven aan de ouders op reis.

In China krijg je op de Ambassade een begeleidend schrijven mee dat je kind geadopteerd is onder het Verdrag en met DIT papier kun je je kind inschrijven in Nederland direct met de nedelandse nationaliteit.

Het document van Justitie is bedoeld voor de autoriteiten in China en blijft ook daar.

• elisavm

Beste Marlize, krijgt mijn kind een Chinees paspoort mee (zoals in de brief van K&T staat) of krijgt het een Nederlands noodpaspoort (zoals ik heb gelezen op sommige weblogs)? Weet jij dat?

Dank

• Marlize

Ons is het volgende verteld: het kind krijgt nog steeds een Chinees paspoort mee wat je na aankomst en na aangifte bij burgerzaken op het moment dat het kind een BSN nummer heeft kunt omzetten in een Nederlands paspoort.

Wij hebben ook 2 kinderen - niet uit China - die wel met een noodpaspoort zijn ingereisd en dan is zo'n begeleidend schrijven dus ook niet nodig want een noodpaspoort is al een Nederlands dokument.

Nu krijg je speciaal vanuit China van de ambassade een begeleidende brief mee waarin duidelijk staat dat het kind - ondanks het Chinese paspoort - dus wel de Nederlandse nationaliteit krijgt.

Ik heb hier uitvoerig naar gevraagd omdat het dus ook anders is dan wij gewend zijn terwijl zowel China als het land van herkomst van de andere kinderen het Verdrag hebben ondertekend. Het was voor ons ook een beetje vaag dat het dan toch verschillend kan zijn. Maar zo is het ons uitgelegd en zo heb ik het ook gehoord van vrienden die recent teruggekeerd zijn uit China.

• E&T

Beste Elisa,

Het klopt zoals Marlize zegt; wij zijn net een week terug uit China. Ons kindje is op een Chinees paspoort teruggereist (wat je ter plekke in China laat maken). Je krijgt een brief mee van de ambassade waarin staat dat je kind de Nederlandse nationaliteit heeft/krijgt. Wij konden hem hiermee zo bij de gemeente inschrijven en een nederlandse ID kaart aanvragen e.d.

groeten

E&T