Adoptieverlof

• jipke1976

Hey hey

Ik heb een vraagje met betrekking tot het verlof.

In een folder van het UWV staan 3 documenten die je aan je werkgever moet geven voor de aanvraag.

Moet je deze alledrie afgeven of is 1 voldoende.

het uwv zelf kon me het niet zeggen, die dachten alledrie en bij mijn man op het werk zeggen ze 1 en mijn werk ook 3

dus wie weet het

groetjes

• Marlize

Van de site van het UWV:

Bewijsstuk adoptie

Bij uw aanvraag voor een adoptie-uitkering hebben wij een bewijsstuk nodig. Vraag uw werknemer hierom. Dit is een formulier of brief waaruit blijkt dat de adoptie doorgaat en vanaf wanneer uw werknemer het kind opneemt in het gezin. Voorbeelden hiervan zijn:

een bewijs van inschrijving van het kind in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) of melding bij de Vreemdelingenpolitie;

een machtiging tot voorlopig verblijf van het kind in Nederland. Deze machtiging is verstrekt door de Nederlandse ambassade in het land van het kind;

andere documenten waaruit blijkt dat de adoptie doorgang zal vinden, zoals een verklaring van een vergunninghoudende adoptie-instelling.

Stuur het bewijsstuk op met het formulier Nasturen documenten na aanvraag WAZO-uitkering.

Er staat dus dat er een bewijsstuk nodig is.

En in de laatste zin staat ; “ stuur het bewijsstuk op”

Dus: 1 stuk is voldoende.

De 1e twee stukken kun je pas na de adoptie overhandigen overigens.

• jipke1976

waar jij hebt gekeken is denk ik bij de werkgever, maar bij werknemer staat dit:

Ik adopteer een kind

Adopteert u een kind? Dan verwacht UWV de volgende papieren: (dus dan denk je allemaal)

een bewijs van inschrijving van het kind bij de gemeentelijke basisadministratie (GBA) of een melding bij de Vreemdelingenpolitie;

een ‘machtiging tot voorlopig verblijf’ van het kind in Nederland. Deze machtiging is verstrekt door de Nederlandse ambassade in het land van het kind;

andere documenten waaruit blijkt dat de adoptie doorgaat, zoals een verklaring van een adoptie-instelling met een vergunning.

• Marlize

Ik heb 2x adoptieverlof gehad en een brief van de VGH was voldoende.

• jipke1976

oke thnxx

zal dat bij ons ook wel voldoende zijn.

en anders dan hoor ik het wel en kan ik het altijd alsnog opsturen

• Lesley

Klopt, één van de drie genoemde documenten is genoeg (ik heb ze net vorige week opgestuurd, doe nl. de personeelsadministratie op mijn werk….)

• F

Mag ik vragen welke brief dit was? Ik ga over anderhalve week naar China en ben druk bezig alles te regelen. Maar kom er niet uit welke stukken het UWV wil hebben, en voor mijn werkgever is dit de eerste keer dat iemand adoptieverlof aanvraagt.

Ik begreep van het UWV dat het een stuk moet zijn met een datum erin.

Gr. F

• Titia

Wij kregen vrij kort voor vertrek een brief van onze vergunninghouder met daarop de dag van de overdracht. Dat moesten we ook kopieren om het adoptieverlof aan te vragen.

Groet, Titia