ontwikkelingen special need adoptie China

• jcn

Hallo lieve mensen,

wij zijn momenteel bezig met het verzamelen van onze documenten voor adoptie van een special needs kindje uit China. Zoals jullie wel weten lopen de wachttijden enorm op. Daarnaast worden de aandoeningen van de kinderen zwaarder en gecompliceerder, maar wij willen onze lijst met aandoeningen waar we voor open staan niet uitbreiden.

Al met al niet zo'n positieve vooruitzichten wat maakt dat wij aan het twijfelen of we nog wel door moeten gaan met dit traject. Ik wil mijn zorgen graag delen en ik vroeg me af of er meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. We worden er enorm moedeloos van!

• B

Ik denk dat het toch verstandig is vast te houden aan je eigen gevoel/ mogelijkheden voor SN.. Ook als dat betekend dat je geen kindje kunt adopteren.. Anders kan het verkeerd aflopen voor jullie en jullie kindje.. Bij een verkeerde matching is iedereen benadeeld.. En wie weet zullen jullie ook met de SN die jullie nu aangeven wel te matchen zijn alleen duurt het dan wat langer… Je hoort het vanzelf bij de intake.. Als het goed is zullen ze jullie niet inschrijven als jullie naar hun idee niet te matchen zijn..

• Anja1

Hoi,

Als je documenten aan het verzamelen bent, dan zul je de intake inmiddels gehad hebben neem ik aan? Daar is dan waarschijnlijk jullie perspectief geschetst denk ik? Kennelijk is jullie gevraagd om jullie lijst met SN uit te breiden om de matchingskans te vergroten? Als dat zo is, dan zou ik daar serieus naar gaan kijken - waar ligt je zorg, orienteer je breder, praat met ervaringsouders van kinderen met een complexere SN (wat jullie dan als complexer zien) enz. Vasthouden aan een lijstje wat niet meer realistisch wordt geacht en wachten tot je een ons weet, zonder te weten of er een matching komt… volgens mij moet je jezelf dat niet aan willen doen…

Groetjes,

Anja

• pepe

Hoi,

komt de twijfel voort uit jullie zelf of uit een opmerking/vraag vande vgh?

Want als jullie lijstje geaccepteerd is en je kunt leven met de uitzichten die daarbij zijn gesteld is het toch oké?

Of maak je je druk over in hoeverre je voor jezelf kunt verantwoorden dat je een kindje vn jullie ljstje wilt adopteren?

Uiteindelijk kun je alleen zelf beslissen waar jullie je prettig bij voelen; zowel qua sn-lijstje als of je adoptie wil doorzetten.

Ik weet wel dat wij in het verleden veel hebben getwijfeld (vooral over “mogen wij wel een kindje uit zijn omgeving halen” en “neem ik geen plaats in op de wachtlijst waar een kinderloos echtpaar anders zou kunnen staan?” ) uiteindelijk hebben wij voor onszelf geconcludeerd dat het goed was wat we wensten en zijn we altijd standvastig gebleven bij onze keuze. Wel hebben we bewust veel tijd genomen voor ons sn-lijstje. Onze dochter heeft een sn die wij bij de aanvraag van ons BKAnummer wellicht niet als eerste zouden hebben genoemd, nu vinden we het peanuts….

Ten tijde van aanvraag BKA stonden er misschien 6 dingen op ons lijstje, op de uiteindelijk lijst 3 of 4 dingen niet en verder was het volledig open… je groeit erin

Dus; durf je zeker te voelen over je keuzes, maar blijf om je heen kijken naar wat dingen werkelijk inhouden; soms zijn zaken anders dan je dacht…

Enne; praat met ervaringsdeskundigen… iedereen zal je vertellen dat uiteindelijk alleen je kindje er toe doet, die sn een stuk minder!

• jcn

Hoi hoi,

bedankt allemaal voor jullie reacties! Nog even een korte toelichting. Wij zijn inderdaad al op intake geweest en ons lijstje is daar geaccepteerd zoals die was. Echter krijgen we berichten te horen dat wachttijden langer en langer worden; er werd tegen ons gezegd dat we ongveer een jaar moesten wachten. Nu geven ze geen wachttijd meer aan, alleen maar dat deze langer wordt en dus ook dat de aandoeningen copmplexer worden. Daarmee wordt bedoeld dat de kinderen steeds meer (zware) aandoeningen tegelijk hebben. Wij zijn er bang voor dat we uiteindelijk nog met lege handen achter blijven (als je dat zo mag zeggen), dit terwijl het hele proces enorm veel kruim (en geld) kost.

Ik kan in ieder geval verder met jullie tips en dat ga ik ook zeker doen. Hartelijk dank allen!

• sprokkeltje

Wij wachten op het moment dat we om ons zoontje mogen. We hebben op SF kindjes geschreven en we mogen ons nu de trotse ouders van ons manneke noemen.

Voorheen stond de sn voorop, nu, ons mannetje heeft meerdere sn en 1 best pittige, zie ik de sn niet eens meer. Ik zie ons mannetje hier in zijn fotolijstjes staan glunderen. Ik kan niet wachten tot we hem in onze armen mogen sluiten.

Wij zien niet de sn, we zien ons zoontje naar ons lachen. Ja we zullen de komende jaren veel operaties met hem doormaken, we zullen therapien met hem moeten doen, maar dat staat opeens op de 2e plank.

Ons kindje staat voorop. De sn doet er niet meer toe. Haha ondanks de detailfotos van de sn, die bekijke ik regelmatig en zie dan gewoon een deel van ons mannetje, en zie dat ook zo, ik zie het niet als sn.

• troepiaal

Hoi JCN,

Je kunt toch altijd proberen om op een SF kindje te schrijven. Er staan bij K&T genoeg kindjes op de lijst.

• amberr

Het is prima om nog eens rustig de SN te bespreken. Maar pas wel op dat je niet je eigen grenzen over gaat. Ik heb helaas het idee dat dit steeds vaker gebeurd. Het aanbod wordt gewoon steeds minder dus mensen gaan steeds verder om maar een kindje te kunnen krijgen. Een zware (of combinatie) SN is niet niets. Dat moet je wel willen en aankunnen. Niet alleen emotioneel maar ook binnen je gezin, je relatie, qua werk en geld. Is het voor jullie bijvoorbeeld mogelijk om tijdelijk of structureel minder te gaan werken (of wellicht zelfs te stoppen) als dat nodig is?

Wellicht is het ook een optie om eens te kijken naar andere landen en mogelijkheden (of hierover te praten met jullie vergunninghouder). Ik denk zelf dat het kanaal China steeds minder en minder gaat worden…