tegemoetkoming in adoptiekosten

• Titia

Teeven bekijkt adoptie vanuit Haïti

Uitgegeven: 25 mei 2011 20:48

Laatst gewijzigd: 25 mei 2011 21:19

DEN HAAG - Een delegatie van het ministerie van Veiligheid en Justitie gaat volgende maand in Haïti bekijken of er weer kinderen uit het land geadopteerd kunnen worden.

© ANP

Daarna beslist staatssecretaris Fred Teeven of Nederlandse ouders weer Haïtiaanse kinderen kunnen adopteren.

Dat heeft de bewindsman woensdag gezegd in overleg met de Tweede Kamer. Eind vorig jaar zette hij adoptie uit het door een aardbeving getroffen land stop. Corruptie en kinderhandel konden niet worden uitgesloten.

De Nederlandse Adoptie Stichting (NAS) keerde zich al eerder tegen stilleggen van de adopties en ziet kinderen uit Haïti graag weer naar Nederland komen.

Terre des Hommes vindt adoptie juist onverantwoord omdat de registratie in weeshuizen nog niet op orde is.

Nieuwe vergoeding

De Kamer sprak woensdag met Teeven eigenlijk over een nieuwe vergoeding van kosten van adoptie uit het buitenland. Tot 2009 waren deze kosten aftrekbaar bij de belasting, maar in de nieuwe regeling kunnen de adoptieouders 3700 euro voor een adoptie krijgen.

De Kamer bedong bij Teeven dat de regeling loopt tot eind 2012. De staatssecretaris had een jaar langer in gedachten.

• Sander

Hoi Titia,

Deze formulering begrijp ik niet:

“De Kamer bedong bij Teeven dat de regeling loopt tot eind 2012. De staatssecretaris had een jaar langer in gedachten.”

Welke regeling loopt tot eind 2012? De oude of de nieuwe? Volgens mij loopt er nu toch helemaal niks?? De oude regeling is stopgezet en de nieuwe nog niet begonnen… Was deze zin een (onduidelijke) quote uit een artikel of heb je misschien nog wat meer informatie gehoord?

• Titia

Hoi,

Met mijn man over gehad. Hij heeft de indruk dat bedoeld wordt dat de nieuwe regeling tot en met 2012 zou gaan lopen en dat er dus voor daarna weer opnieuw gekeken gaat worden. Het kan dus ook zijn dat de tegemoetkoming daarna opgeheven zou worden.

Maar omdat het nu om een tijdelijke regeling zou gaan is de kans dat het sneller door 1e/2e kamer komt wel groter ( aldus mijn man).

Ik heb verder geen informatie, maar ik heb er ook nog niet verder naar gezocht.

Groet, Titia

• Marièlle67

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/kamer_in_het_kort/adoptiekosten.jsp

Dat tijdelijke heeft, als je op bovenstaande link leest, betrekking op de nieuwe regeling. Daarvan willen ze dat die tot 2012 is en wat er daarna komt is nog helemààl onduidelijk. Als je trouwens op de link klikt kun je ergens rechts op die pagina ook klikken voor de woordelijke tekst van het besprokene.

• Titia

Hallo allemaal,

ik verbaas me dan toch weer het meeste over dat de belastingvoordelen het grootste waren bij de hoogste inkomens in het verleden. Hoe kunnen dat soort dingen toch steeds weer in dit land? Ik zou heel blij zijn met het bedrag wat nu genoemd wordt want ja, de kosten zijn hoog.

Groet, Titia

• m.a.r.i.j.

Vraagje: kan je alleen adoptiekosten vergoed krijgen als je de procedure afgerond hebt, of ook als je nog in wachtprocedure zit, maar al wel veel kosten gemaakt hebt?

En hoe krijg je die kosten terug dan, bij je belastingaangifte?

• Titia

Hoi Marij,

De procedure moet volgens mij helemaal afgerond zijn, dus ook de adoptie naar Nederlands recht. Pas dan kun je aanspraak maken op het bedrag. Als het dus allemaal rond is tzt.

Groet, Titia

• FR

Dit blijkt tijdelijk tot eind 2012 te zijn, maar de nieuwe regeling is toch helemaal nog niet in gegaan??????

Dat tijdelijk blijkt dan wel heeeeeeel kort te worden….:S

• Marièlle67

Wat ze willen is een tijdelijke regeling die met terugwerkende kracht ingaat en tot 2012 geldt. De regeling zal dan dus drie jaar geldig zijn of zo.

• FV

voorstel is aangenomen door de tweede kamer

http://www.tweedekamer.nl/images/31-05-2011_tcm118-221232.pdf (zie punt 9)