gezamenlijke opvoedervaring en adoptie sibling

• Nannie

Wij mogen van de raad geen sibling adopteren omdat we geen gezamenlijke / gelijkwaardige opvoedkundige ervaring hebben.

Wij vinden zelf dat we voldoende in huis hebben om een sibling op te kunnen vangen, maar hebben de raad niet kunnen overtuigen en vragen ons nu af of anderen op gelijke wijze beoordeeld zijn of dat dit dus per raad verschild ( zo ja, dan gaan we dus bezwaar aantekenen bij het MvJ ).

Ik heb jaren opgepast op verschillende kinderen in verschillende leeftijden, ben een jaar au-pair geweest(1 maand lang vrijwel alleen de volledige zorg gehad ivm ziekenhuisopname moeder van het kindje ) en werk in de psychiatrie (HBO-opleiding in werken met mensen) en heb eerder als inval met verschillende groepen mensen van jong tot oud gewerkt.

Manlief heeft idd minder ervaring met kinderen, maar heeft veel feeling voor mensen / kinderen en geeft regelmatig les aan mensen met een verstandelijke en/of psychiatrische beperking, wat hem dus heel goed afgaat. Daarnaast willen wij rondom de adoptie zeker 2 maanden samen thuis zijn, zodat manlief erin kan groeien.

Heeft iedereen hier die een sibling / tribling mag adopteren gezamenlijke / gelijkwaardige ervaring in het opvoeden?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

• Marièlle67

ik heb je een pb gestuurd

• esselien

wij hebben toestemming gekregen van de kinderbescherming, in 2007, voor een sibbling. wij hadden “geen ervaring”met kinderen nu wel want we hebben al bijna 3 jaar 2 zonen. dit was de raad in zwolle

• JS

Ook hier geen uitgebreide opvoedervaring toen we aan de adoptieprocedure begonnen. bij beide procedures toestemming gekregen voor een sibling. De eerste keer 1 kind gekregen en de tweede keer een sibling.

Dit speelde overigens in de raadsgesprekken in 2003 en 2005 en bij de raad van Almelo.

• sprokkeltje

Ook mochten geen sibling adopteren omdat mijn man te weinig opvoedkundige ervaring had.

Ik ben zelf 5 jaar werkzaam geweest op een babygroep op een kdv. Nu werk ik alweer 6 in de zorg, eerst als ziekenverzorgster in thuiszorg en nu in de gehandicaptenzorg (meervoudig complex).

Wij hebben ons hierbij neergelegd. Mijn man heeft inderdaad alleen 3 neefjes die regelmatig bij ons logeren, en verder geen opvoedkundige ervaring. Maar ik vond ze er wel heel erg streng in hoor. Ook mijn man zou dat zeker aangekund hebben.

• Melle

bij de eerste procedure hadden we gaan opvoedkundige ervaring maar wel toestemming voor een sibling. En de 2e procedure wel ervaring maar geen toestemming voor een sibling. Procedures in 2004 en 2006 bij raad zutphen. alle 2 procedures een enkel voorstel gehad. en zijn er dolgelukkig mee.

• Ri.65

Wat een rare bedoening. Ik wil wel eens weten hoeveel raadsmedewerkers er kinderen hebben of opvoedervaring hebben. Ze oordelen over anderen en bepalen hun gezinssituatie terwijl ze hen niet eens goed kennen. ik heb af en toe het gevoel dat het een machtsspelletje is. De raadsmedewerker die wij hebben gehad was gescheiden had een hartinfarct gehad.. Maar is hij een goede vader?

Dat weten we niet, maar hij moet ons beoordelen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoor.

Hoe doen mensen het dan die hun 1e kindje verwachten en het blijft een tweeling te zijn. Dan heb je toch ook geen opvoedervaring? dat leer je toch pas als je kinderen hebt? dan pas heb je opvoedervaring. Want je kan oppassen, werken met kinderen of wat ook, maar opvoedervaring krijg je pas bij je eigen kinderen. Die voed je op.!!!!

• Ri.65

Oh vergeten….

Ik zou sowieso bezwaar aantekenen als de beslissing niet “goed voelt”

• Nannie

Hallo Ws,

:-) 1 kindje zou ook voor ons al heel wat zijn, maar we komen allebei uit een wat groter gezin en willen dat zelf ook graag.

Typisch dat jullie zonder opvoedervaring voor een sibling konden gaan en met niet.

Wel fijn dat jullie 2 kindjes hebben kunnen adopteren.

Wij zaten bij de raad in Breda trouwens.

• Nannie

Ik snap wel dat ze goed willen kijken of je geschikt bent voor adoptie / adoptie voor kinderen met SN of meer kinderen tegelijk.

Alleen vind ik dan wel dat ze breder moeten kijken dan opvoedkundige ervaring.

Levenservaring, persoonlijkheid, de onderlinge communicatie, de wil om je voor te bereiden / tijd vrij te nemen enz zou ook mee moeten tellen en dat werd bij ons aan de kant geveegd. Daarbij werden manlief zijn vragen / reacties niet sexe-specifiek bejegend ( dus puur vanuit vrouwelijk perspectief beoordeeld - en mannen stellen vragen nu eenmaal iets anders / hebben vaak een iets andere - even waardevolle - rol / manier van opvoeden dan vrouwen ) en zijn ervaring met mensen met een verstandelijke beperking afgedaan als “niet relevant, want dat zijn geen kinderen”.

We hebben overigens idd besloten om bezwaar aan te tekenen tegen de uitslag ( zucht - we hebben met de inhoud van het rapport ook al flink strijd moeten leveren om het meer kloppend te krijgen - maar aan “interpretaties” / de uitkomst kunnen / willen ze niets veranderen, dat moet dan weer bij het MvJ ).

De enige reden waarom er nog geen officiële klacht richting de raad is, is omdat we mogelijk nog afhankelijk van ze zijn in de toekomst..