schoenmaat

• F

Hier een onbelangrijke vraag, maar ik vraag het me toch af.

Voor onze dochter die we volgende week op gaan halen, moeten we ook schoentjes meenemen, zo heb ik begrepen. Maar ik heb echt geen idee welke maat schoentjes ik zou moeten kopen. Ze is nu 1,5 jaar. Kan ik de Nederlandse maten aanhouden?

Ik heb alleen gegevens van toen ze 11 maanden oud was. In het rapport staat dat ze 66.5 cm was (en dan staat er tussen haakjes 71.0 cm, dus welke is het nou?)

Wie kan mij een leidraad geven?

Alvast bedankt

Gr. F

• sprokkeltje

Wat wij zullen doen als we eindelijk mogen afreizen is gewoon in China schoentjes kopen. Voor de eerste dagen een soort slofjes oid. Dat hij toch wat aan zijn voetjes heeft, totdat we een winkel vinden. Het gaat erom dat de kindjes bij officieele gelegenheden schoentjes dragen, dat is volgens mij de eerste paar dagen niet, dus alle tijd om goed passende schoentjes te halen.

Ik heb nu van die ‘baby’schoentjes de maat die ned kindjes nu zouden hebben, stof met plastic zooltje. Zodra we dan in CHina zijn kunnen we op zoek naar goed passende schoentjes.

Trouwens, super spannend hoor, gewoon over 2 weken al om jullie meiske!!

• F

Ja, slofjes heb ik ook. Maar ik dacht dat die officiele gelegenheden al vrij snel waren, en ik wil eig niet meteen winkels in en uit als ik mijn kleine meid net heb.

Ja, het is heel spannend. En het wachten wordt steeds moeilijker!

Hoop dat jij ook snel je zoon mag ophalen!

• Paulina C.

Hoi,

Ik zou wel zorgen dat ik schoentjes bij me had, want de tweede dag (soms de eerste al!) zijn de officiele gebeurtenissen bij Civil Affairs en de notaris e.d., dan wordt jullie kindje volgens de Chinese wet echt jullie kind. Ik zou me aan de Nederlandse maten houden, misschien iets kleiner omdat Chinese meisjes over het algemeen kleine voetjes hebben. Je kunt inderdaad niet te dure schoentjes kopen, gympjes misschien. Als die te groot zijn, bewaar je ze gewoon voor later. En inderdaad je kunt heel leuke schoentjes kopen in China maar ik denk niet dat je de eerste dag al gelijk flink gaat shoppen met je kindje dat je net bij je hebt. Later kun je wel lekker inslaan ;)

Een goede reis gewenst!

Groeten,

Paulina

• steunstarfish@hotmail.com

De kinderen hebben altijd schoenen aan bij de overdracht, dus die kunnen ze een dag later best nog een keertje aan.

Voor het kind ook wel zo fijn om nog iets vertrouwds aan te hebben. Vaak zijn ze erg trots op hun mooie schoentjes.

Na de officiele procedures is er meer dan voldoende tijd om schoenen en kleding te kopen.

• Paulina C.

Het is echt niet zo dat de kinderen altijd schoenen aan hebben bij de overdracht! Maar als ze hun eigen schoentjes aan hebben, moet je die zeker aanhouden inderdaad, want daar zijn ze aan gehecht.

Ik zou het risico echter niet nemen en gewoon simpele, niet te dure schoentjes meenemen. Bij Schoenenreus of Bristol kun je best iets leuks vinden voor niet te veel geld (en nog leer ook)!

• Marièlle67

Misschien handig om gewoon van die sandaaltjes te kopen bij Scapino of Bristol met van die klittenbandjes. Die kun je zowel bij de tenen als bij de hiel verstellen en daardoor vrij makkelijk redelijk passend te maken. Wij hadden die naar Nigeria ook mee en dat was heel handig. En wat uiteindelijk niet blijkt te passen kun je vast wel iemand in bijv. een kindertehuis blij mee maken daar. Wij hebben de schoentjes die niet pasten destijds ook gewoon achtergelaten.

• Anja1

Hoi,

Kindjes die kunnen lopen hebben volgens mij over het algemeen wel schoenen aan bij de overdracht. Als ze niet kunnen lopen zijn sokjes/slofjes ook prima, er is echt geen protocol wat zegt dat ze schoenen aanmoeten bij de officiële momenten! Wij hadden destijds goedkope schoentjes bij ons in een gegokte maat maar die hebben ze niet gedragen - onze dochter wilde absoluut haar eigen schoenen aanhouden, en onze zoon had nieuwe gekregen van zijn pleegouders dus die droeg hij.

Groetjes,

Anja

• Paulina C.

Nee, het is echt niet zo dat alle kindjes die kunnen lopen schoentjes aan hebben tijdens de overdracht! Onze oudste kon prima lopen maar had geen schoentjes aan. Die hadden we wel bij ons en blij dat ze ermee was! Ook al waren ze wel te groot, ze heeft ze de eerste dagen graag gedragen.

• B

Onze dochter had in april voeten van 11 cm dat is maat 19.. heb nu schoentjes van die zachten (puma's) van 14 cm voor haar dat is maat 20.. Onze dochter is nu anderhalf jaar en we gaan haar in juni/juli ophalen. Denk dat ik ook nog even voor sandaaltjes ga kijken aangezien het daar straks hoogzomer is :)