De afwijzing had betrekking op het omzetten van de Nigeriaanse uitspraak naar Nederlands recht. Dat deel is afgewezen bij ons (dat zou nl. normaliter direct na aankomst kunnen en niet pas na een jaar). Vervolgens moesten we dus wachten tot we aan konden tonen een jaar voor de kinderen te hebben gezorgd (en dan gaan ze feitelijk uit van een jaar op hetzelfde GBA adres ingeschreven staan als gezin) en dan kun je adoptie naar Nederlands recht aanvragen. Feitelijk betekent dat dat de adoptie uit Nigeria niet geldig is verklaard bij ons maar dat we de kinderen naar Nederlands recht wel hebben kunnen adopteren.
Ik heb trouwens inmiddels gehoord dat er mensen zijn die na ons een verzoek tot bekrachtiging van de Nigeriaanse uitspraak hebben gedaan en dat het bij hen wel is toegewezen, het ligt dus soms ook aan de rechtbank hier en misschien ook wel aan de uitspraak in het land van herkomst. Maar hoe dat verder precies zit weet ik dus niet.
Enige punt is wel dat gedurende dat eerste jaar wij voor de Nederlandse wet niet de ouders van de kinderen waren (al werden we door alle instanties wel klakkeloos als zodanig beschouwd trouwens, we kregen dus ook gewoon kinderbijslag e.d.) en stel dat je in dat jaar iets overkomt dan kan dat wel gevolgen hebben voor dingen als erfrecht en zo.
En verder vonden wij het lastig dat we, doordat de kinderen door het hele gebeuren ook pas na ruim een jaar de NL nationaliteit kregen, we niet overal heen konden reizen. Maar dat laatste is natuurlijk ook geen onoverkomelijk probleem, het betekende alleen dat de ons aangeboden reis naar Curacao een reis naar Kos werd (omdat Griekenland onder de Schengenlanden valt en we daar dus wel heen mochten).
Van het bedrag dat ik noemde weet ik trouwens niet of dat voor alle landen hetzelfde is. Adoptie naar NL recht zal niet uitmaken maar het zou kunnen zijn dat omzetting van een buitenlandse uitspraak naar een NL uitspraak voor andere landen als Nigeria misschien ook andere prijs is, al lijkt het me niet dat het elkaar erg veel zal ontlopen. Maar anders zou je, om het zeker te weten, ook een advocaat kunnen bellen. Wij hadden Franken en Koomen in Alkmaar, die doen alleen maar adoptiezaken en hebben voor elk land een aparte infoset die ze je toe kunnen sturen.