zwakke adoptie

• wimi wimi

Hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken…..

Wij krijgen naar alle waarschijnlijkheid te maken met een zwakke adoptie.

Kan iemand mij vertellen wat daar nu precies de gevolgen van zijn?

Welke extra handelingen zijn nog nodig om deze zwakke adoptie om te zetten in een sterke?

En ook niet helemaal onbelangrijk: zijn daar nog kosten aan verbonden? Heeft iemand enig idee over welke bedragen we dan spreken?

Moet je dit helemaal zelf in gang zetten? Of speelt vergunninghouder nog een rol?

Nouja jullie zien dat ik een heleboel vragen heb. Zou fijn zijn als iemand zijn ervaringen rondom dit onderwerp met me zou willen delen.

Bedankt alvast!!

Groet, Wimi

• Jacqueline

Via google vindt je al veel informatie hierover.

Zwakke adoptie kan in Nederland worden omgezet in een sterke adoptie. Daarvoor moet dan wel een zogeheten omzettingsuitspraak worden gedaan door de rechter in Nederland. Het verzoek moet via een advocaat worden ingediend.

Voor b.v. Nigeria moet de adoptie omgezet worden naar een Sterke adoptie. Bij onze 1e adoptie konden we dat direct in werking stellen, maar bij de 2e pas na 1 jaar. Een advocaat gaat dit voor je regelen en hier zijn inderdaad kosten aan verbonden. Meen iets van € 900,00 en bij ons kwam er nog eens een extra bedrag bij omdat wij naar de rechtbank moesten en de advocaat niet voor niets meekwam. :-( Uiteindelijk besliste de rechter dat zij de zwakke adoptie volgens de Nederlandse adoptie-uitspraak (dus na 1 jaar verzorging) pas akkoord ging geven.

Maar je VGH weet toch ook wel hoe dat werkt.

• Marièlle67

Wij hebben de omzetting ook door een advocaat laten regelen. In 2008 hebben wij de omzetting voor een vast bedrag laten doen bij Franken en Koomen en wij waren ook iets tussen de 800 en 900 euro kwijt. Achteraf waren we erg blij dat we gekozen hadden voor een vast bedrag, ongeacht de procedure omdat bij ons het eerste verzoek werd afgewezen zodat we na een aantal maanden opnieuw de juridische molen ingingen. Omdat we met de advocaat een vast bedrag hadden afgesproken hebben wij toen niet bij hoeven betalen. Naast de advocaatskosten ben je nog een bedragje kwijt aan uittreksels uit de GBA maar dat is hooguit iets van tien euro bij elkaar.

• wimi wimi

Dank jullie wel voor je reactie!

Tijdens intake gesprek bij vergunninghouder bleef dit vaag, ook na doorvragen van onze kant.

Daar werd ik wat onrustig van. Wilde ook beetje idee krijgen van de kosten om in te schatten wat er nog allemaal op je af kan komen.

(had overigens helemaal nog niet aan de mogelijkheid gedacht dat het verzoek ook nog kan worden afgewezen????!!!! En dan ?)

Maar in ieder geval bedankt voor de info!

Groet, Wimi

• Marièlle67

De afwijzing had betrekking op het omzetten van de Nigeriaanse uitspraak naar Nederlands recht. Dat deel is afgewezen bij ons (dat zou nl. normaliter direct na aankomst kunnen en niet pas na een jaar). Vervolgens moesten we dus wachten tot we aan konden tonen een jaar voor de kinderen te hebben gezorgd (en dan gaan ze feitelijk uit van een jaar op hetzelfde GBA adres ingeschreven staan als gezin) en dan kun je adoptie naar Nederlands recht aanvragen. Feitelijk betekent dat dat de adoptie uit Nigeria niet geldig is verklaard bij ons maar dat we de kinderen naar Nederlands recht wel hebben kunnen adopteren.

Ik heb trouwens inmiddels gehoord dat er mensen zijn die na ons een verzoek tot bekrachtiging van de Nigeriaanse uitspraak hebben gedaan en dat het bij hen wel is toegewezen, het ligt dus soms ook aan de rechtbank hier en misschien ook wel aan de uitspraak in het land van herkomst. Maar hoe dat verder precies zit weet ik dus niet.

Enige punt is wel dat gedurende dat eerste jaar wij voor de Nederlandse wet niet de ouders van de kinderen waren (al werden we door alle instanties wel klakkeloos als zodanig beschouwd trouwens, we kregen dus ook gewoon kinderbijslag e.d.) en stel dat je in dat jaar iets overkomt dan kan dat wel gevolgen hebben voor dingen als erfrecht en zo.

En verder vonden wij het lastig dat we, doordat de kinderen door het hele gebeuren ook pas na ruim een jaar de NL nationaliteit kregen, we niet overal heen konden reizen. Maar dat laatste is natuurlijk ook geen onoverkomelijk probleem, het betekende alleen dat de ons aangeboden reis naar Curacao een reis naar Kos werd (omdat Griekenland onder de Schengenlanden valt en we daar dus wel heen mochten).

Van het bedrag dat ik noemde weet ik trouwens niet of dat voor alle landen hetzelfde is. Adoptie naar NL recht zal niet uitmaken maar het zou kunnen zijn dat omzetting van een buitenlandse uitspraak naar een NL uitspraak voor andere landen als Nigeria misschien ook andere prijs is, al lijkt het me niet dat het elkaar erg veel zal ontlopen. Maar anders zou je, om het zeker te weten, ook een advocaat kunnen bellen. Wij hadden Franken en Koomen in Alkmaar, die doen alleen maar adoptiezaken en hebben voor elk land een aparte infoset die ze je toe kunnen sturen.

• wimi wimi

Dat is een goede tip. Ik ga contact opnemen met het advocatenkantoor dat je noemt en info aanvragen.

Dat eerste jaar is dus in praktische zin geen probleem geweest begrijp ik uit jouw verhaal. Alle instanties werken mee en je wordt als ouders erkend.

Dat is mooi, dat zeiden ze bij intake ook wel, maar ik hoor toch liever de ervaringen uit de praktijk! Kan wel eens anders worden beleefd ben ik achter gekomen.

Voor dat eerste jaar zullen we bij de notaris eea moeten laten vastleggen, zodat de kinderen niet tussen wal en schip vallen als er iets gebeurd.

Nogmaals bedankt!