ww en adoptie

• HenS

hallo

eind vh jaar word mijn contract wrsch niet verlengd nu hopen wij dat we tegen die tijd al heeeeeel mischien naar china kunnen.

kun je dan ook ww uitkering aanvragen met de mededeling ik wil pas weer aan het werk na een maand of 4?

weet iemand dit? de uwv kun je alleen maar overdag bellen en ze hebben geen mailadres.

groetjes HenS

• Marièlle67

Bij de WW moet je beschikbaar zijn voor arbeid, ben je dat niet dan vervalt je recht.

Enige uitzondering daarop zijn situaties waarin je een door het UWV aangewezen opleiding volgt of wanneer je recht op loondoorbetaling hebt maar je werkgever dat weigert uit te betalen, dan hoef je ook niet beschikbaar te zijn voor werk.

Wanneer je in de WW zit en naar China gaat dan moet je dat ook bij het UWV melden omdat je niet zonder toestemming, anders dan voor vakantie in het buitenland mag verblijven en er aan het verblijf ook nog een maximale termijn verbonden zit van meestal vier weken. Nu is het verblijf in China meestal minder dan vier weken toch? Dus dat zal geen punt zijn.

Maar ze zullen waarschijnlijk wel vallen over het feit dat je na terugkomst niet beschikbaar bent voor werk.

Ergens in (ff uit mijn hoofd) artikel 16 van de WW staat omschreven dat je alleen als werkloos wordt gezien als je beschikbaar bent voor arbeid. En als je niet als werkloos wordt aangemerkt (volgens de WW dus) dan heb je geen recht. Dat laatste staat in artikel 15 van de WW

• B

Maar tussen ons…. Je kunt natuurlijk een beetje creatief zijn en je gewoon oriënteren en solliciteren als je terug bent

• Marièlle67

Klopt, maar als je recht hebt op langdurige WW wordt er tegenwoordig wel streng met solliciteren en zo omgegaan. Als je alleen recht hebt op kortdurende WW (3 maanden) is dat wat makkelijker want dan doet het UWV niet zo bijster veel voor je.

• B

Hoe dat nu gaat heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een jaar of vijf geleden een keer ww gehad omdat het contract wegens economische redenen nie werd verlengd. Dat was in de tijd dat er veel werrkloosheid was. Ik heb toen twee jaar ww gehad of zo en weet dat hè solliciteren niet veel voorstelde. Ik ben zel geen voorstander van creatief solliciteren , maar in dit geval zie ik het even anders. Er is namelijk geen ander verlof en vier weken is echt veel te kort. Ik vraag me wel af natuurlijk hoe je dat dan zou op lossen als j nog wel werkt. Onbetaald verlof of ouderschapsverlof. ?

• Nannie

Ik vond het volgende op internet en ik vroeg me af of je de extra zorg die je hebt als je net terug komt met je kindje kunt scharen onder intensieve mantelzorg…

LOL of onder een calamiteit ;) Na jaren wachten op een kindje mag je het eindelijk thuiskomen met je zoon of dochter wel daartoe rekenen, al is het dan wat leuks. De wereld staat wel even op zijn kop.

Anders braaf solliciteren. Als ze je uitnodigen kun je tijdens het gesprek altijd nog eisen stellen aan werktijden enz. Willen ze je dan niet hebben, dan is dat niet erg toch?

Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht

In bijzondere gevallen hoeft u tijdelijk niet te voldoen aan de sollicitatieplicht.

UWV WERKbedrijf kan u in de volgende gevallen ontheffen

van de sollicitatieplicht:

• U hebt geprobeerd om weer aan het werk te komen maar dit lukt niet. U moet in het kader van een re-integratietraject minimaaltwintig uur vrijwilligerswerk doen.

• U verricht intensieve mantelzorg.

• Er is een calamiteit in uw gezinssituatie, bijvoorbeeld een sterfgeval of een ernstige ziekte.

• U begint een eigen bedrijf.

• UWV Webcare Team

Beste HenS,

Om in aanmerking te komen voor de WW-uitkering moet je beschikbaar zijn betaald werk. Wanneer je in China bent is dit niet het geval.

Over de periode dat je in China bent, heb je daarom geen recht op WW. Als je niet direct aansluitend aan je contract naar China gaat, kun je wel een WW-uitkering aanvragen. Deze wordt dan onderbroken wanneer je vertrekt, en kun je laten voortzetten als je weer terugkomt.

Ga je binnen tien weken na het einde van je dienstverband naar China om een kind te adopteren? Dan kun je aanspraak maken op een adoptie- of pleegzorguitkering.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

• B

Nou je hebt in ieder geval recht op VAKANTIE hoor dus onbetaald is natuurlijk dikke onzin!! Dan blijkt in dit geval dus.. Niets zeggen is beter voor je eigen portemonnee.. Je hebt een vakantie gepland en daarna kun je weer solliciteren.. Want dat kun je natuurlijk wel…

• HenS

het was de bedoeling dat ik ouderschapsverlof op zou nemen, maar ik heb een 6m contract dus ik heb nergens recht op.

ik kan pas na een jaar in dienst te zijn ouderschapsverlof opnemen, dus dan word er gezegd “je contract word niet verlengd” en tja ik kan natuurlijk opzoek gaan naar een baan(als we voorstel hebben hopelijk) en niks zeggen over de adoptie, 1m aan het werk zijn en dan zeggen ik ga na china en ik kom de eerste 4m niet terug. zeg je het wel van te voren dan word je vast niet aangenomen, want daar zitten ze niet op te wachten.

dus we hopen dat alles (voorstel, ontslag en reis) op elkaar afstemd en dan gewoon probeer uitkering aan te vragen. Solliciteren is geen probleem dat ben ik ook wel van plan om te gaan doen.

bedankt voor jullie reactie's!!

gr HenS

• troepiaal

Toen wij voor onze eerste adoptie naar china moesten heb ik bij de UWV “vakantie” aangevraagd. Daarna heb ik in overleg met mijn begeleider tijdelijk 3 maanden een sollicitatie stop gekregen. In deze drie maanden kon ik de boel op een rij zetten en thuis gaan wennen met onze dochter.