Ervaringen met pleegzorg?

• Nannie

Naar aanleiding van een eerder draadje hier was ik nieuwsgierig of er hier mensen zijn die ervaring hebben met pleegzorg en eventueel met de combinatie van pleegzorg en adoptie.

Wij willen ons aanmelden als pleegzorgouder. Voorlopig is er nog geen zicht op een adoptiekindje, we denken nog wel een paar jaar aan het wachten te zijn.

Ondanks dat neigen we voorlopig alleen voor tijdelijke opvang.

Maar zijn er hier gezinnen die wel perspectief biedende ( = langdurige opvang ) hebben geboden / bieden als pleegzorgouder, voordat zij een kindje adopteerden?

En zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden? Buiten het jaar ingroei in het gezin dan ( bij perspectief biedende opvang)

En ( misschien stomme vraag ) geeft het handvatten bij de opvang van het adoptiekindje als je al ervaring hebt met pleegzorg?

• lisa11

Ik ben ouder van een adoptie en pleegkind.

Ons pleegkind was als eerste bij ons thuis en 2 jaar later onze adoptie kindje. We hadden dus al een beetje opvoedervaring toen we de 2e kregen.

Ik wil je wel prive mailen.

• Elfje

Ook ik ben hier wel benieuwd naar.

Krijg je opnieuw raadsgesprekken bijvoorbeeld, omdat de gezinssituatie gewijzigd is?

• lisa11

Je krijgt op nieuw raadsgesprekken wanneer je kiest voor langdurige pleegzorg

is verandering van in je gezinsssituatie aanpassing van je BT. En de adoptie wordt 1 jaar stil gezet.

• Nannie

Hallo Lisa,

Graag! Mijn e-mailadres is: avtmouse@gmail.com

• Elfje

Geldt dat ook als je besluit om weekendpleegzorg te gaan doen?

• lisa11

Dat weet ik niet maar zal het voor je adoptie kind wanneer het thuis is, niet te verwarrend zijn?

• amberr

Ik weet niet hoe ver jullie al in de procedure zijn want dat maakt wel degelijk verschil. Als je voor langdurige zorg (perspectief biedend pleeggezin) gaat moet je inderdaad de raadsgesprekken opnieuw doen en volgens mij ook een jaar wachten (ivm ingroei). Als jullie je BT al binnen hebben zou ik dus niet voor pleegzorg gaan.

Misschien is het verstandig te overleggen met jullie vergunninghouder of met de Raad zelf.

Andere vormen van opvang kan wel maar ook daar kan de raad onderzoek naar doen. Denk bijvoorbeeld aan weekend/vakantieopvang. Dat is weliswaar niet de iedere dag maar vaak wel een vast kind voor een langere periode. Een pleegkind kan immers niet iedere jaar naar andere pleegouders in het weekend. Ook ken ik situaties waarbij pleegouders die kortdurende zorg deden (of bijvoorbeeld weekend/vakantieopvang) werden gevraagd voor een langere periode omdat het pleegkind niet meer thuis kon blijven. Als een situatie verslechterd zal de pleegzorgorganisatie vaak als eerste de pleegouders benaderen waar het kind al over de vloer komt. Vraag jezelf af of je dit kunt/wilt weigeren en wat dit voor je procedure betekend.

Wat betreft combinatie adoptie/pleegkinderen kan dit wel maar is het heel afhankelijk van je adoptiekind. Sommige pleegkinderen hebben veel zorg en aandacht nodig maar sommige adoptiekinderen ook. Gelukkig kan je bij pleegzorg heel specifieke wensen aangeven (en dat gaat echt heel erg ver, veel en veel meer dan bij adoptie). Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een pleegkind dat jonger is dan je adoptiekind. Verder zou ik geen nieuwe pleegkinderen in huis nemen als je kindje nog geen jaar bij jullie is (ivm hechting). Nog even een puntje van aandacht. Wat doe je met het pleegkind als jullie een voorstel krijgen en moeten afreizen? Het pleegkind mag (over het algemeen) vaak niet mee naar het buitenland (voor een langere periode).

• Lennie

Hoi,

Ook wij hebben ervaring met adoptie én pleegzorg.

Er is een Yahoogroup voor mensen die geadopteerd hebben en zich orienteren op pleegzorg. Hier kun je ook terecht met al je vragen omtrent de combi adoptie/pleegzorg.

http://groups.yahoo.com/group/informatie-adoptieenpleegzorg/

Groeten, Lennie

• m.r

Wij krijgen komende zomer een zoon uit China en hebben 3 franse vakantiekids. 2 ervan komen nog een paar weken vakantie bij ons vieren voordat we afreizen om onze zoon te halen. Daarna komen de fransjes (ivoriaantjes) weer 2 weken met de kerst. We zullen zien hoe dat gaat, ben zelf dan iig vrij.