Ervaringen met pleegzorg?

• Nannie

Hallo Amberr,

Juist omdat we nog aan het begin van de procedure staan ( BT binnen, mogelijk ergens op een wachtlijst, maar dan waarschijnlijk een paar jaar wachten ), hadden wij de gedachte dat we ondertussen tijd en ruimte hebben voor een pleegkindje.

Moet je dan van de wachtlijst af? ( dat zou raar zijn toch? als je toch 3 jaar moet wachten… ). Kun je niet na afloop van dat jaar gewoon vragen om een nieuwe keuring door de raad? ( Ipv het vooraf te melden ).

En jonger dan je adoptiekindje kan natuurlijk alleen als er al een adoptiekindje is…Want ze doen volgens mij nooit bovenplaatsingen met adoptie en wij dachten er juist over om aan pleegzorg te doen in afwachting van een adoptiekindje. Met 3 jaar wachttijd zou een kindje bij een langdurige plaatsing inmiddels waarschijnlijk voldoende ingegroeid zijn bij ons / onze familie om elders te kunnen logeren. Wij kiezen sowieso voor landen waarbij de verblijfstijd kort is.

Wel een goede vraag om mee te nemen naar pleegzorg weer en ook goede vragen om te stellen aan de vergunninghouder. ( met de raad heb ik niet zulke goede ervaringen, dus dat laat ik even ).

Je zet me aan het denken met je vragen en opmerkingen! Dank je!

• *Marjo*

Ik werk voor een grote pleegzorg organisatie en wij hebben een hoop adoptie ouders als pleegouders.

Vaak plaatsen wij eerst als crisis. Er zijn uberhaupt geen garanties bij pleegzorg dat een kind ook daadwerkelijk bij je zal op groeien.

Wij hebben verschillende pleegouders bij wie soms toch nog een adoptie kind kwam.

Niet altijd was de raad daarvan op de hoogte, juist ook omdat het perspectief van de pleegkinderen vaak lang niet helder is.

Moet daarom een adoptie stoppen of vertragen?

Lijkt me niet.

Kortom: het hangt ook af van de pleegzorg organisatie waar je voor werkt welke combinaties er mogelijk zijn….

Er is een enorm tekort aanpleegouders, dus ik vind vooral: doen!!

• amberr

Hallo Nannie,

Ik zou in jullie situatie de vergunninghouder om raad vragen. Die hebben dit soort situaties vast wel vaker meegemaakt en kunnen ook aangeven wat dit voor jullie procedure gaat betekenen. Volgens mij (maar dat kan natuurlijk zijn veranderd) mag je wel gewoon op de wachtlijst blijven staan (en veel landen hebben natuurlijk nog een prewachtlijst). Maar (met name bij) langdurige zorg zal er wel een nieuw raadsonderzoek plaatsvinden. Als al jullie papieren dan al in het land liggen gaat dat vertraging betekenen (maar voor het zover is heb je misschien nog een paar jaar).

Bij pleegzorg kan je heel specifiek wensen aangeven (bijvoorbeeld leeftijd, geslacht maar ook gedrag en achtergrond van het kind). Wellicht is het verstandig om hier wel rekening mee te houden. Ik ken namelijk een geval waarbij de raad moeilijk heeft gedaan over een pleegkind in het gezin met een behoorlijk belaste achtergrond (denk aan misbruik/gedragsproblemen). Ze vonden dit een probleem omdat een adoptiekind (zeker in het begin) kwetsbaar is en veel aandacht nodig heeft.

Daarbij is natuurlijk ook belangrijk dat er tegenwoordig steeds meer SN kinderen naar Nederland komen (die nog meer zorg en aandacht vragen dan een normaal adoptiekind al doet). Als jullie voor SN gaan is dat ook iets om rekening mee te houden.

Verder weet ik dat er landen zijn waar je alleen een kind kunt adopteren van het andere geslacht (als er al kinderen in het gezin zijn). Wellicht ook iets om even naar te kijken (uit bepaalde landen komen nu eenmaal vaak veel meisjes of juist veel jongens).

• jcn

Hallo allemaal,

ik zie dat er een topic over pleegzorg staat…. Wij zijn momenteel aan het overwegen om de overstap van adoptie naar pleegzorg te maken.

Zijn er meer mensen die hierover nadenken?

Groetjes

• lisa11

Wij zijn een gezin met oudere pleegkind/adoptie kinderen

Toen geen BT gewijzigd omdat de procedure erg onzeker was van ons pleegkind.

Wel hebben we alles goed overvogen.

Voor zover mogelijk dat met kinderen kan.

• Elfje

We hebben inmiddels gehoord dat voor weekendpleegzorg geen extra raadsgesprekken plaats hoeven te vinden. Toch best vreemd. Want weekendpleegzorg is meestal ook voor langere tijd en je gezinssituatie verandert toch ook?

Wij staan nu een jaar op de wachtlijst voor een kind (adoptie) en zoals het ernaar uitziet moeten we nog wel 1,5 tot 2 jaar wachten.

• wimi wimi

Hi m.r.

Wat leuk vakantiekinderen! Wij krijgen ook vakantiekinderen voor 3 weken. Zij komen uit Parijs.

Via welke organisatie gaat het bij jou?

wimi wimi

• wimi wimi

Wij hebben al jaren in de weekenden pleegkinderen en waren een bijplaatsing aan het overwegen voor langdurig.

Toen de adoptieprocedure in versnelling kwam en wij beter zicht kregen op de gevolgen en onzekerheden die dit voornemen met zich meebrengt, hebben we ervoor gekozen om de bijplaatsing even te laten voor wat het is.

Als je kiest voor langdurig terwijl je nog op wachtlijst staat, verandert je gezinssituatie uiteraard. De Raad kan daar heel verschillend over denken.

Ik heb destijds (januari 2011) gebeld met de Raad en had open gesprek. Zij zei het niet heel expliciet maar ik hoorde tussen de regels door, dat de Raad er niet happig op is om een langdurige pleegzorgplaatsing aan te gaan VOORDAT het adoptiekind er is. Het is een te onzeker traject dat je ingaat en dat kan negatieve invloed hebben op je adoptietraject. De Raad kan daar vreemd mee omgaan. Een en ander is natuurlijk wel erg persoonlijk. Een harde eis van de Raad is dat er een jaar stabiliteit in je gezin is voordat ze (opnieuw) gezinsonderzoek gaan doen. En dat is met een pleegkind in huis natuurlijk een grote gok. Wij wilden die gok op dat moment niet nemen.

Wat wel kan: crisispleegzorg en weekendpleegzorg.

Wij hebben besloten dan voorlopig maar door te gaan met weekendpleegzorg.

Crisisopvang is (officieel) voor maximaal 6 weken. Dat is in ieder geval eindig en daarom volgens de Raad niet van invloed op gezinssituatie.

Als wij straks als adoptiegezin een beetje zijn gesetteld kunnen we altijd nog een langdurige plaatsing overwegen.

Eerst maar eens aankijken wat ons nog te wachten staat met de adoptie…..

Wimi Wimi

• Bram

Wij hebben net na de raadsgesprekken de pleegzorgcursus gedaan omdat we steeds meer gingen twijfelen tussen pleeg of adoptie.

Binnen een jaar hadden we een lief meisje voor langdurige pleegzorg in huis.

De eerste maanden was het allemaal niet zeker of het ook echt langdurend zou zijn, wij kunnen er nu vanuit gaan dat het zo blijft.

Intussen zijn wij heel enthousiast over pleegzorg, vooral omdat je goed begeleid wordt, wij kregen bijna automatisch VIB en op een fijne manier komt de pleegzorgwerker regelmatig kletsen over hoe het gaat. Wij zijn er van overtuigd dat het voor het kindje goed is dat ze de biologische ouders en andere familie kent, we zullen er dus alles aan doen om dat contact regelmatig te hebben en haar daarin te begeleiden.

Mijn tip is, begin gewoon aan de cursus voor pleegzorg, je leert er weer wat bij en het kost eigenlijk alleen energie. Daarna kun je altijd beslissen wat beter is.

Op de pleegzorgcursus die wij volgden waren er meerdere stellen die met adoptie bezig waren, dus dat gaf wel herkenning.

• lisa11

Ik kan mij zeker voorstellen dat de raad niet happy is met deze gezinsverandering. Vaak heeft een pleegkind ouders, broertjes, zusje in zijn rugzak. Hoe ga je daar ook mee om wanneer je een pleeg en adoptie kind in huis hebt. Voor het pleegkind komen wel de ouders (misschien wel thuis ) en voor het adoptie kind komt er geen ouder thuis…

Misschien heeft het pleegkind veel overeenkomsten met je eigen uiterlijk. Of net andersom.