Ervaringen met pleegzorg?

• lisa11

Hoi

Jcn, je hoeft niet gelijk een overstap te maken. Het is afhankelijk wat je via pleegzorg binnen krijgt. Bij pleegzorg weet je vaak niet of het langdurige is, dat hangt af van veel faktoren. Een moeder die in de buurt woont, wel niet meerdere kinderen in het gezin.

Wij zijn bijna blanco in alles gestapt maar dat is 8 jaar geleden en toen stonden de adoptie kinderen nog in de rij..

En nu raad ik dat ook nog steeds aan, je weet niet wat er op je pad komt!!

Kinderen mogen begeleiden naar de volwassenheid is een mooi geschenk en of dat nu pleeg of adoptie kinderen zijn.

• *Marjo*

lisa11 Schreef:

——————————————————-

> Ik kan mij zeker voorstellen dat de raad niet

> happy is met deze gezinsverandering. Vaak heeft

> een pleegkind ouders, broertjes, zusje in zijn

> rugzak. Hoe ga je daar ook mee om wanneer je een

> pleeg en adoptie kind in huis hebt. Voor het

> pleegkind komen wel de ouders (misschien wel thuis

> ) en voor het adoptie kind komt er geen ouder

> thuis…

> Misschien heeft het pleegkind veel overeenkomsten

> met je eigen uiterlijk. Of net andersom.

Ik niet en gelukkig is dat over het algemeen ook niet de mening van raadsmedewerkers. Een combinatie kan prima , maar biedt soms wel aandachstpunten, net als bij mensen met biologisch eigen kinderen. En ook pleegkinderen hebben alle kleuren en kunnen overal vandaan komen. Opvallend is het grote aantal tweelingen dit afgelopen jaar.

Sowieso veel broertjes en zusjes, groot tekort aan pleegouders die meer dan 1 kind willen opvangen

helaas hebben veel pleegkinderen niet een heel goed contact met hun biologische ouders, dus het is lang niet altijd zo dat er bezoeken plaats vinden.

Bezoeken thuis gebeuren wel, maar heel vaak vinden deze bezoeken plaats op kantoor, afhankelijk van de voorspelbaarheid van ouders. veel ouders hebben verslavingsproblematiek of een verstandelijke beperking.

• Elfje

Wij hadden geinformeerd bij onze pleegzorginstantie of wij wel weekendpleegzorg mogen doen. Wij staan op de wachtlijst voor adoptie en verwachten dat wij nog wel 2 jaar moeten wachten. Onze pleegzorginstantie gaf aan dat ze niet wisten of dit mocht. Binnenkort maar eens navragen bij de RvK.

• Yuut

Wij hebben ons, naast dat wij hopelijk voor SN China kunnen gaan, opgegeven voor een info avond over pleegzorg, iets wat we, afhankelijk van of het met een 2e adoptie zal lukken of niet, nu of over iets langere tijd willen gaan doen.

Wat ik me echt wel afvraag, en als een mogelijk “bezwaar of aandachtspunt”zie, bij de combi van adoptie/pleegzorg is dat je ook bij langdurige plaatsing niet weet of dit ook echt permanent zal zijn. Met adoptie ben je juist zo bezig om je kind te verzekeren dat hij echt voor altijd bij jou hoort, kan me voorstellen dat het dan verwarrend kan zijn, zowel voor de kinderen als voor jezelf als dit bij het pleegkind anders ligt.

Aangezien ik begrijp dat er bij dit topic mensen meelezen/schrijven die meer weten van de combi adoptie/pleegzorg ben ik benieuwd of iemand hier wat meer over kan zeggen.

Groetjes, Yuut

• m.r

hallo wimi wimi

Wij hebben vakantiekids via symbiose 4x per jaar komen de kinderen, steeds dezelfde, echt zo leuk en je bouwt echt een band met ze op

• Nannie

Wat fijn al jullie reacties! Het geeft hier veel stof tot nadenken.

Erg leuk ook om te lezen dat meer mensen hier hetzij ervaring hebben met pleegzorg, hetzij plannen hebben om zich op te geven als pleegouder.

Juist de combinatiefactor van (toekomstige) adoptie en pleegouderschap maakt dat jullie vragen, reacties en ervaringen zo prettig en bruikbaar zijn.

Vooral niet stoppen met reageren :-)

• lisa11

Ik vond het toen, en dan spreek ik over 6/7 jaar geleden, best verwarrend want er is bij ons het verschil dat de bio. moeder van pleegkind bij ons thuis komt.

En van het adoptie kind zijn de gegevens van bio ouders niet bekend.

Wij wisten ook lang niet of de plaatsing voor lange tijd was. Het zijn ook de bekende verschillen tussen pleeg en adoptie.(zeker zijn er ook pleegkinderen die hun bio ouders nooit meer zien en adoptie kinderen weer wel).

En dat is een andere start en insteek om voor adoptie en pleeg te kiezen.

• lisa11

Lijkt mij dat er toch wel een structuur aanwezig moet zijn. Ik begrijp dat ieder pleegkid het liefst in een gezin moet plaats vinden maar het moet wel haalbaar zijn.

En tussen plaatsing kost veeltijd en aandacht. Is dat haalbaar.?

De strekking is nog steeds: een jongste plaatsing.

• Elfje

Wie kan ik bellen met vragen over de combinatie (weekend)pleegzorg en adoptie? De RvK?

• Nannie

Toch vind ik het ergens een rare redenatie: uiteindelijk maakt het toch niet zoveel uit of je eerst een adoptiekindje hebt en daarna een pleegkindje (langdurige plaatsing)? Dat laatste kan nl net zoveel onrust geven als andersom. En wordt dat dan niet gecontroleerd door de raad? Dan is het gegeven dat er bij plaatsing na de adoptie geen controle is door de raad dus eigenlijk de hoofdreden waarom dat dan geen probleem is en andersom (mogelijk) wel.

Los natuurlijk van het punt dat je zowel bij plaatsing adoptiekind als pleegkind een stabiele thuissituatie wilt hebben.

Mij zet het dus wel aan het denken mbt beschikbaarheid voor langdurige plaatsingen, maar ik vind dit toch jammer. Vooral ook voor al die Nederlandse kinderen die hierdoor een veilige thuishaven mislopen.

Nog een vraag: stel je doet een kortdurende plaatsing die verlengd wordt, met uiteindelijk de vraag of het kindje langdurig kan blijven.

Telt dat jaar stabiele gezinssituatie dan vanaf het moment dat het kind er is, of vanaf het moment dat de vraag komt of het kindje langdurig kan blijven?