Elfje Schreef:
——————————————————-
> Wie kan ik bellen met vragen over de combinatie
> (weekend)pleegzorg en adoptie? De RvK?
Nee, de pleegzorg organisatie in je eigen buurt.
Zij beoordelen wat ze wel en niet bemiddelen.
Hoi,
Je moet voor je zelf nagaan wat je doel is. Wil je een pleegkind opvangen onder de noemer; perspectief zoekend of alleen weekendopvang/ vakantieopvang? Perspectief biedend betekend veelal dat een kindje tot volwassenheid bij je blijft.
Wanneer je dit duidelijk hebt kan je je aanmelden bij een pleegzorg instantie en met hen overleggen wat de mogelijkheden zijn, is er bijv nu behoefte aan pleegouders zoals jullie willen zijn? of is er voor deze groep ook een wachtlijst?
Wij hebben, terwijl we in de adoptieprocedure zaten, 1 jaar een pleegkindje in huis gehad. In die tijd moesten we ook onze BKA laten verlengen en hebben we bij de Raad aangegeven (toen ze vroegen of er iets in onze situatie veranderd was) dat we een pleegkindje in huis hebben maar dit niet langer zou duren tot …. (datum). Wanneer je zelf duidelijk hebt wat je wilt, wat je grenzen zijn komt dit bij zowel pleegzorg als de Raad ook zo over en is er ook niet zo'n probleem.
Pleegzorg zal ook proberen om bijv wanneer het goed gaat en ze nog geen andere opvang hebben kunnen regelen het bij jullie te rekken, wees hier gewoon heel eerlijk en houd zelf ook in de gaten wat je destijds hebt afgesproken. In sommige gevallen wordt perspectief zoekend, perspectief biedend (dan blijft het kindje dus bij je tot volwassenheid). Vraag dus goed na wat de te maken afspraken kunnen zijn bij je pleegzorg instantie.
Bij pleegzorg heb je wel te maken met constant medewerkers van de pleegzorg instantie en jeugdzorg en heb je je te conformeren naar hun ideeën. Wanneer je geluk hebt tref je een voogd waarmee je goed door 1 deur kan maar soms heeft een voogd die hele andere ideeën heeft dan jullie….. besef dit wel!
Succes!!!
Hoi,
Wij hebben jaren geleden de 2e adoptieprocedure stil gelegd toen we gevraagd werden om een kleintje op te vangen via de pleegzorg. We waren al pleegouders geweest voor de komst van ons oudste adoptiekindje. Nooit geen spijt van gehad. En toen kwamen er nog meer….
In het houden van merken wij geen verschil, wel bij de kinderen onderling dat ze inmiddels weten dat de ene zijn/haar ouders wel ziet en de andere niet.
Maar of het een verrijking is dat ze hun ouders zien. Daar heb ik nog mijn twijfels over. Maar goed, we hebben nu een prachtstel kinderen in huis waar we dolgelukkig mee zijn. De BT hebben we laten verlopen. Het is goed zo, maar hij moest wel aangepast worden.
Helmi
Heeft het bij ons wel langer geduurd voordat we ons helemaal konden geven aan ons pleegkind, terwijl wij dat bij adoptie wel gelijk hadden maar wij hebben redelijk lang een onzekere periode gehad waar ons pleegkind ging opgroeien.
Moederbezoek, niet altijd leuk en of het een verrijking is..
Verder ben ik ook heel trots op dit span en had ik niet anders gewild.
Wij hebben 3 adoptiekinderen en 1 pleegkind en onze adoptiekinderen vinden dat zij in het voordeel zijn ook al ziet ons pleegkind regelmatig zijn moeder. De adoptiekinderen vinden dat zij meer duidelijkheid hebben in hun leven. De vraag of het voor het toekomstige adoptiekind verwarrend zal zijn als er ook een pleegkindje komt kan dus beter omgedraaid worden. Het pleegkind zal het ook moeilijk vinden omdat hij of zij een heel andere juridische plek in het gezin heeft.
Elfje Schreef:
——————————————————-
> In principe zou dat toch overal hetzelfde moeten
> zijn?
> Onze pleegzorgorganisatie wist niet of het mocht,
> weekendpleegzorg terwijl je nog (een paar jaar) op
> de wachtlijst staat voor adoptie.
> Dus komende week inderdaad maar eens informeren
> bij de RvK!
Echt een bijzondere reactie van de pleegzorg instelling.
wat zij WILLEN bemiddelen, dat kan.
Het is vervolgens aan de pleegouder om de Raad ooit in te lichten.
In principe hoeft dat alleen bij langdurige plaatsingen, maar ja…dat weet je bij pleegzorg nooit zeker.
Ik heb verschillende pleegkinderenlaten plaatsen bij wachtende adoptie ouders.
En die ouders hebben vervolgens gewoon jaren later hun adoptie kinderen opgehaald.
Pleegzorgbegeleiders hebben dezelfde opleiding als raad medewerkers en zijn ook prima in staat te bekjken of daar weer een ander kind bij in kan groeien.
Voor die keuze staan ze ook steeds bij pleegzorgbijplaatsingen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?