Ervaringen met pleegzorg?

• lisa11

Hier een gezin die geen jaren heeft gewacht op een adoptiekind nadat pleegkind al in huis was. Een jaartje.

Pleegkind mag in dit geval dan niet mee om het adoptie kind tehalen. (geen melding gemaakt want de onzekerheid)

Ik dacht dat pleegzorg er nu naar streeft om na een jaar duidelijkheid te scheppen naar kinderen, ouders en pleegouders.

Nooit zeker??? Bij deze waar begin je aan met een pleegkind……..

Ergens moet je zekerheid krijgen, bio, kinderen en pleegouders.

• Yuut

Hoi Anne3,

Dat is inderdaad iets wat ook in mijn hoofd een rol speelt. Adoptie is permanent, zonder de onzekerheid of het “beleid” zoals bij pleegzorg weer geweizigd wordt waardoor een kind wat inmiddels in je gezin is gehecht mogelijk weer weg gaat. Waar ik een beetje mee zit om het voor beide partijen (adoptiekind en pleegkind) juist niet een extra belasting is. Voor het al aanwezige adoptie kind als het weer afscheid moet nemen van een ander kind wat hij als zijn broer of zus is gaan beschouwen en voor het pleegkind omdat ik me afvraag of er niet toch bij ons als ouders een soort reserve in je hoofd blijft waardoor je je minder aan hem of haar zal hechten. (Wat voor dat kind ook weer gevolgen heeft.) Misschien denken wij er wel weer te diep op door, maar dat is wel iets wat ik me afvraag.

Yuut

• Anne3

Hoi Yuut,

Wij hebben dus 1 pleegkindje wat naar alle waarschijnlijkheid blijft. Daarnaast doen we ook nog crisispleegzorg en de kinderen weten allemaal dat het crisispleegkindje maar 3-5 maanden blijft. Het is dan heel druk in ons gezin want het gaat om een kindje van onder de 3 jaar wat uit een hele nare situatie komt en dus vaak getraumatiseert is. Onze kinderen vinden zo'n kleintje geweldig en genieten enorm. Als het weg is, is dat jammer ze weten het van te voren en ik zeg het ook regelmatig. Ze vinden het wel stom van ons dat we het niet houden maar als het eenmaal weg is, is het wel weer lekker rustig. En daar ligt ook de belasting in ons gezin. Niet het afscheid maar de drukte die er is met een vijfde kindje. Kinderen leven zeer in het hier en nu en onze pleegzoon had de laatste keer pas na een aantal dagen door dat het crisiskindje weg was terwijl we het met ons hele gezin bij de nieuwe pleegouders hadden gebracht. We genieten nu weer met ons zessen en laden ons op voor in september de volgende crisis.

• *Marjo*

Inderdaad, het streven is er, maar ik zie ook onderzoeks trajecten na een paar jaar..

ik bedoel er mee dat je bij de plaatsing nooit 100% zeker weet dat dit kindje tot volwassenheid bij je zal blijven. In sommige gevallen wel en bij de rest is er na een tijd wel meer zekerheid.

Wat mij betreft was er altijd na een jaar duidelijkheid. Of terug naar huis of niet.

Maar zolang dat niet zo is blijft pleegzorg meer een kinderbescherminsgmaatregel

• Nannie

Nou… gesprek met pleegzorg gehad. Op zich een prettig gesprek alleen is onze toekomstige adoptie mogelijk een probleem!

Omdat we dan niet kunnen garanderen dat er over 3-4 jaar ( onze positief ingeschatte wachttijd )nog ruimte is voor pleegkinderen….

Alsof iemand dat sowieso kan garanderen. En alsof er sowieso de garantie is dat er überhaupt uiteindelijk een adoptiekindje komt!

We krijgen nog bericht dus het is geen definitief nee.

Moet wel even kwijt dat ik het heel, heel jammer zou vinden als dat zo zou werken.

Af en toe wordt ik niet goed van die stomme regeltjes.

• grace

Wat ik zo vreemd vind dat het lijkt of de komst van een pleegje zo anders zou zijn dan de komst van een tweede ( of volgende) adoptie kindje.

Want is het niet zo dat de meeste adoptiekindjes die nu komen toch ook met een behoorlijk rugzak komen . En eigenlijk is/was dat altijd zo..

Onze pleegzorg deed er niet moeilijk over, alleen vonden ze het wel heel belangrijk dat we er van bewust waren dat pleeg wel degelijk anders is dan adoptie.

We hebben beide mee gemaakt en ja er zijn verschillen , maar dat is vooral buiten de kinderen om. Dus de dingen die er omheen spelen.

Maar vind geen verschil tussen mijn adoptie of pleeg kinderen.

gr Grace

• *Marjo*

Nannie Schreef:

——————————————————-

> Nou… gesprek met pleegzorg gehad. Op zich een

> prettig gesprek alleen is onze toekomstige adoptie

> mogelijk een probleem!

> Omdat we dan niet kunnen garanderen dat er over

> 3-4 jaar ( onze positief ingeschatte wachttijd

> )nog ruimte is voor pleegkinderen….

> Alsof iemand dat sowieso kan garanderen. En alsof

> er sowieso de garantie is dat er überhaupt

> uiteindelijk een adoptiekindje komt!

>

> We krijgen nog bericht dus het is geen definitief

> nee.

> Moet wel even kwijt dat ik het heel, heel jammer

> zou vinden als dat zo zou werken.

>

> Af en toe wordt ik niet goed van die stomme

> regeltjes.

het hangt er natuurlijk vanaf wat je hier zelf hebt aangegeven.

Als pleegkinderen 4jaar bij je wonen en er komt dan een voorstel van een adoptie kind, kan het in mijn ogen niet zo zijn dat de pleegkinderen dan weer weg moeten.

Je bent verantwoordelijk voor de kinderen die bij je wonen en kunt hoogstens ooit zeggen dat het voor hun welzijn niet goed zou zijn er als op dat moment nog een kind bij komt.

Dat zou dan het einde van adoptie inhouden. Of beoordelen dat het we kan en dan komt er nog een adoptie kind bij.

Pleegkinderen na zo veel jaar nog uitplaatsen lijkt mij geen optie.

da;s overigens geen kwestie van regels, maar van denken in het belang van kinderen

• Nannie

Uhm… wij wilden crisisopvang gaan doen. Kortdurend dus.

Daarom vind ik het zo raar dat onze adoptieplannen (met hoogstwaarschijnlijk nog jaren wachttijd) een probleem zijn.

En zelfs als er opeens eerder een matching zou zijn, dan nog is de wachttijd tot ophalen een paar maanden ( minimaal 3-4 maanden met uitloop).

En crisisopvang is volgens mij tot 3 maanden. Juist vanwege onze adoptieplannen kiezen wij dus voor kortdurend.

Als wij in dit proces ooit al zouden besluiten dat een pleegkind zou mogen blijven ( persprectief biedende opvang ), dan zou dat van ons uit ook een onvoorwaardelijk ja zijn trouwens. Met alle mogelijke consequenties erbij. Ik zou nooit een kind op een dergelijke manier behandelen dat je eerst zegt dat hij / zij mag blijven en het dan wegsturen omdat er een adoptiekindje komt. Maar wat ik al zei: om dingen helder te houden wilden wij voor crisisopvang gaan. Daarom snap ik ook niet dat er een probleem is.

Maar goed, ik ga ze nog maar eens bellen en vragen hoe eea precies zit. Mogelijk heb ik iets verkeerd begrepen, of is er op een andere manier sprake geweest van miscommunicatie.

• *Marjo*

Bij slechts enkele organisaties is crisisopvang echt een afgebakende periode.

Zlang het perpectief echt niet helder is, blijft het vaak crisis pleegzorg.

En in sommige gevallen duurt dat langer dan een jaar…

Voor crisisopvang worden vaak gezinnen gezocht die aangeven niet perse langdurige voor een kind te willen zorgen, maar wel een open einde hanteren

• Nannie

Hallo Marjo,

Dan ben ik toch even nieuwsgierig: je schreef eerder dat je meerdere pleegzorgplaatsingen hebt bij nog wachtende adoptieouders.

Hoe werkt dat dan? Wanneer vind je dat verantwoord en wanneer niet? ( om ook nog eens streng naar onszelf te kunnen kijken ).

Kijk, voor ons is het niet erg als een plaatsing langer zou duren. We zouden wel kijken naar de verwachtte tijd tot aan komst adoptiekindje en hoe het loopt in ons gezin.( zou er een adoptiekindje bij kunnen worden geplaatst ). Want ja we gaan nog steeds wel voor adoptie… Denken die ouders daar dan anders over?

Heel fijn trouwens dat je vanuit net een ander perspectief reageert!