Wij hebben onze keuze, naast die voor het land, ook gemaakt op basis van ervaring. Aanvankelijk wilden wij via Wereldkinderen uit Brazilie adopteren, temeer daar zij op dat moment dringend op zoek waren naar ouders die toestemming hadden voor adoptie van een oudere tribling. We werden echter zo waardeloos te woord gestaan en geinformeerd dat wij besloten hebben niet met Wereldkinderen in zee te gaan en te kiezen voor een andere vergunninghouder. Dat werd Kind en Toekomst en wij hebben daar prima ervaringen mee.
Tijdens het proces, vanaf het moment van aanmelding bij Kind en Toekomst tot het moment van afreizen naar Nigeria was de informatie niet heel uitgebreid maar wel meer dan voldoende. En fijn vond ik het dat er huiskameravonden waren waar ouders die recent naar Nigeria waren geweest hun verhaal deden in een klein clubje zodat je alle ruimte had voor vragen. Ook vond ik het afreisgesprek heel prettig en in de dagen rond het afreizen was er ook veelvuldig contact en overleg met ze en had ik het gevoel dat ik met alles bij ze terecht kon.
Wij hebben nooit meegemaakt dat gemaakte afspraken niet nakwamen bij Kind en Toekomst.
Tijdens de reis werden wij begeleid door een lokale organisatie in Nigeria waar Kind en Toekomst mee samenwerkt. Zij zorgden ervoor dat er in elk geval bij elke officiele stap in het proces iemand fysiek aanwezig was voor raad en daad en ook waren zij altijd telefonisch bereikbaar voor overleg. Wij hebben tijdens onze reis te maken gehad met malaria bij één van onze kids en er werd direct actie ondernomen, ziekenhuisbezoeken geregeld enzovoorts. Erg fijn en geruststellend dat dan alles voor je wordt geregeld in een land waar je totaal niet bekend ben.
Begeleiding na afloop hebben wij niet gehad maar ook niet om gevraagd. Wel vind ik het altijd erg prettig dat als je ze eens belt voor het een of ander ze altijd zeer geinteresseerd zijn in hoe het met ons en de kids gaat.
Wat ik tijdens het wachten wel eens miste was een overdaad aan informatie. Maar dat heeft meer te maken met dat ik ongeduldig kan zijn en niet zo´n ster ben in wachten en dan tijdens zo´n wachtperiode een soort onverzadigbare behoefte aan informatie en handvatten heb. Maar als er niks te melden valt heeft het ook weinig zin om dan maar dingen te gaan melden om het melden zelf.
Enige wat ik jammer vond bij Kind en Toekomst was dat de info die we bij het afreizen kregen erg was gericht op adoptie van jonge kindjes terwijl onze kids al 5 en 7 waren. Ook had ik het idee dat die informatie soms iets verouderd was. Maar goed, de onderlinge contacten met andere Nigeria-gangers via Yahoo was eigenlijk dusdanig dat daar genoeg bruikbare info te krijgen was.
Kortom, mijn ervaringen met Kind en Toekomst zijn prima.