Ervaringen vergunninghouders

• N&P

Beste (aspirant)adoptieouders,

Wij zijn ons aan het orienteren op de keuze voor een vergunninghouder. We zijn van een aantal donateur geworden om alvast een eerste indruk te krijgen van de organisatie. Ook hebben we een aantal vragen gesteld via mail om een indruk te krijgen van de wijze waarop ze je benaderen. Maar natuurlijk zijn we heel benieuwd naar ervaringen van andere (aspirant)adoptieouders met de verschillende vergunninghouders.

Om een indruk te krijgen heb ik een aantal vragen:

- Waarop hebben jullie je VGH-keuze geadviseerd (behalve natuurlijk het land!!)?

- Hoe goed ervaren jullie de informatieverstrekking van de VGH?

- Hoe vinden jullie de persoonlijke benadering van de VGH?

- Hoe vinden jullie de begeleiding van de VGH bij de procedure (gesprekken, papieren klaarmaken ed)?

- In hoeverre kwam de VGH gemaakte afspraken na?

- Hoe was de begeleiding tijdens de reis om je kindje af te halen?

- Hoe was de begeleiding na de komst van jullie kindje?

Het zou erg fijn zijn om op deze vragen antwoord te kunnen krijgen. Graag natuurlijk ook de VGH erbij vermelden!

Alvast bedankt!

• B

.

• monias

Wij kozen voor Meiling omdat ze het goedkoopst zijn. Echter, in de praktijk trok mij het geitenwollensokken-sfeertje totaal niet (niets ten nadele, het is gewoon een voorkeur, net zoals willen wonen in nieuwbouw of oudbouw). Ik houd meer van zakelijk. Maar goed, goedkoop en zakelijk gaat meestal niet samen. Meiling wilde uiteindelijk niet eens voor ons bemiddelen, we hadden blijkbaar teveel wensen of de verkeerde wensen met betrekking tot ons toekomstig kindje. We zijn toen naar K&T gegaan, wat op mij overkwam als een verademing. Lekker zakelijk en professioneel. Ik weet niet welke slechte verhalen over K&T de ronde deden, wij hadden ons totaal niet verdiept van te voren in imago en ervaringsverhalen, zoals ik zei puur alleen op kosten. KT wilde wel voor ons bemiddelen. Bij WK ben ik ook geweest, kwam op ons ook goed over en professioneel, maar het kostenplaatje stond ons toch echt niet aan. Dus…t'is maar waar je voorkeur ligt (vrijwilligers bij hun thuis in de huiskamer of wil je in een statig pand in de Archipel Den Haag), of je het bekijkt vanuit kostenaspect (kan duizenden euro's schelen), of uiteindelijk: wie wil en kan er voor jou bemiddelen? Daar gaat het uiteindelijk om (lijkt mij).

• sprokkeltje

WIj hebben eerst een jaar op de prewachtlijst van St Afrika gestaan. Goede communicatie, erg vriendelijk en begripvolle mensen.

Omdat we voor China sn zijn gegaan konden ook wij kiezen. Meiling vond ik te onproffessioneel. Zag bij vrienden van ons dat zij hun rapport moesten laten vertalen, duurde gewoon dik drie maanden. In die tijd hadden wij bij kind en toekomst het intake gesprek gehad, de documenten verzamelt, opgestuurd naar China en het voorstel gehad.

Meiling is goedkoper, maar persoonlijk ga ik voor proffessionelere begeleiding.

Kind en Toekomst is smorgens te bereiken, meestal een paar keer proberen en dan heb je wel beet.

Ik vind ze, op een enkeling na, heel aardig en super vriendelijk.

Ze zijn alleen niet zo duidelijk in het verloop van de procedure, maar dat komt ook omdat China niet zo standvastig is..

Dat is de adoptie wereld, zo wisselend als het weer!

Mochten wij ooit weer een kindje adopteren, dan weer bij K&T!

• monias

Oh ja, dat was ik vergeten te zeggen inderdaad met sprokkeltje eens, Meiling duurde allemaal VEEL TE LANG!

• Marièlle67

Wij hebben onze keuze, naast die voor het land, ook gemaakt op basis van ervaring. Aanvankelijk wilden wij via Wereldkinderen uit Brazilie adopteren, temeer daar zij op dat moment dringend op zoek waren naar ouders die toestemming hadden voor adoptie van een oudere tribling. We werden echter zo waardeloos te woord gestaan en geinformeerd dat wij besloten hebben niet met Wereldkinderen in zee te gaan en te kiezen voor een andere vergunninghouder. Dat werd Kind en Toekomst en wij hebben daar prima ervaringen mee.

Tijdens het proces, vanaf het moment van aanmelding bij Kind en Toekomst tot het moment van afreizen naar Nigeria was de informatie niet heel uitgebreid maar wel meer dan voldoende. En fijn vond ik het dat er huiskameravonden waren waar ouders die recent naar Nigeria waren geweest hun verhaal deden in een klein clubje zodat je alle ruimte had voor vragen. Ook vond ik het afreisgesprek heel prettig en in de dagen rond het afreizen was er ook veelvuldig contact en overleg met ze en had ik het gevoel dat ik met alles bij ze terecht kon.

Wij hebben nooit meegemaakt dat gemaakte afspraken niet nakwamen bij Kind en Toekomst.

Tijdens de reis werden wij begeleid door een lokale organisatie in Nigeria waar Kind en Toekomst mee samenwerkt. Zij zorgden ervoor dat er in elk geval bij elke officiele stap in het proces iemand fysiek aanwezig was voor raad en daad en ook waren zij altijd telefonisch bereikbaar voor overleg. Wij hebben tijdens onze reis te maken gehad met malaria bij één van onze kids en er werd direct actie ondernomen, ziekenhuisbezoeken geregeld enzovoorts. Erg fijn en geruststellend dat dan alles voor je wordt geregeld in een land waar je totaal niet bekend ben.

Begeleiding na afloop hebben wij niet gehad maar ook niet om gevraagd. Wel vind ik het altijd erg prettig dat als je ze eens belt voor het een of ander ze altijd zeer geinteresseerd zijn in hoe het met ons en de kids gaat.

Wat ik tijdens het wachten wel eens miste was een overdaad aan informatie. Maar dat heeft meer te maken met dat ik ongeduldig kan zijn en niet zo´n ster ben in wachten en dan tijdens zo´n wachtperiode een soort onverzadigbare behoefte aan informatie en handvatten heb. Maar als er niks te melden valt heeft het ook weinig zin om dan maar dingen te gaan melden om het melden zelf.

Enige wat ik jammer vond bij Kind en Toekomst was dat de info die we bij het afreizen kregen erg was gericht op adoptie van jonge kindjes terwijl onze kids al 5 en 7 waren. Ook had ik het idee dat die informatie soms iets verouderd was. Maar goed, de onderlinge contacten met andere Nigeria-gangers via Yahoo was eigenlijk dusdanig dat daar genoeg bruikbare info te krijgen was.

Kortom, mijn ervaringen met Kind en Toekomst zijn prima.

• Lesley

In cijfers: Kind&Toekomst een 1 door de zeer onpersoonlijke, onvriendelijke benadering, onduidelijke afspraken, terugkomen op gemaakte afspraken zonder duidelijke reden.

NAS te Oudewater: een 10, prima sfeer, goed geregeld, open en duidelijk en voor clienten altijd bereikbaar, voor, tijdens en na de procedure.

• esselien

hoi, wij hebben deze maand onze 2 kinderen al 3 jaar thuis maar ook hier mijn ervaring

- Waarop hebben jullie je VGH-keuze geadviseerd (behalve natuurlijk het land!!)? Wij wilden vanaf het begin gaan voor taiwan en dan kan je alleen bij meiling terecht

- Hoe goed ervaren jullie de informatieverstrekking van de VGH? heel veel goede info, alle maanden tijdens de adoptie

- Hoe vinden jullie de persoonlijke benadering van de VGH? is echt persoonlijk weten wie je bent, tijdens het lange wachten tussendoor bellen hoe het gaat enz.

- Hoe vinden jullie de begeleiding van de VGH bij de procedure (gesprekken, papieren klaarmaken ed)? gesprekken werdengevoerd wanneer het ons uitkwam en papieren verzamelen en rondje den haag werd goed uitgelegd

- In hoeverre kwam de VGH gemaakte afspraken na? alle afspraken komen ze na en meer dan dat

- Hoe was de begeleiding tijdens de reis om je kindje af te halen? tijdens het ophalen van onze 2 kinderen was er iemand van meiling mee, ze stond dag en nacht voor ons klaar vanf het moment op schiphol tot we weer buiten stonden bij schiphol

- Hoe was de begeleiding na de komst van jullie kindje? ze bellen op en je kunt begeleiding krijgen zoveel je wilt als dat nodig is.

groetjes Esselien

• Nannie

Wij zitten nog voor de intake, dus mening kan nog veranderen :-)

- Stichting Afrika: onbereikbaar op de tijden dat zij bereikbaar zouden moeten zijn (kreeg voicemail met tijden bereikbaarheid - en dat waren de tijden dat ik belde)

- NAS: 1 keer per week 1 1/2 uur telefonisch bereikbaar… Bovendien gaven zij (toen ik ze eindelijk te pakken kreeg) aan dat inschrijven bij hen geen zin had als we niet voor een zwaardere SN kozen

- Wereldkinderen: Voor vrijwel alle landen moet je gelovig zijn…. of lang getrouwd, of beiden. Niet gebeld.

- Stichting kind en toekomst: Goed bereikbaar, mogelijk met kans op inschrijving op wachtlijst (wacht op beslissing hierover).

Succes!

• B

.