Onderwijsbehoefte adoptiekinderen 4+

• Zihra

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een onafhankelijk bureau die in kaart kan brengen welke onderwijsbehoefte je adoptiekind (4+) nodig heeft. Wij willen namelijk voorkomen dat er ten onrechte stempels worden gedrukt ons kind die niet realistisch zijn.

Graag zou ik in contact komen met diegene die wellicht iemand / een bureau hiervoor kent.

Alvast dank je wel.

Zihra

• N&P

Mooi geformuleerd deze vraag. Je bent vastg iemand uit het onderwijsvlak; of niet?

Maar ik denk dat je niet moet kijken naar je kind als individu als je het hebt over onderwijsbehoefte. Niet alle 4+adoptiekinderen hebben dezelfde natuurlijk. Bovendien zou een school dit eerst zelf moeten kunnen inschatten voordat je daar hulp voor zoekt. Maar ja, ik weet niet hoever je daar al in bent. Hoe lang jullie kindje er al is e.d. en tegen welke “problemen” jullie aanlopen. Wat bedoel je met ten onrechte stempels drukken?

Succes iig ermee!

• Titia

Hoi Zihra,

Wat ik begrijp is dat geen ten onrechte gestelde diagnoses wilt (ADHD,PDD NOS e.d?). Ik vroeg me af of het je gaat om de onderwijsbehoefte of om et kijken hoe je kind zich ontwikkeld heeft en waar het nu, breder gezien, behoefte aan heeft. De adoptie zal een behoorlijk impact kunnen hebben en hetzelfde geldt voor de voorgeschiedenis van je kind.

Misschien kun je iets met de hulp die basic trust biedt?

Anders kan een goed gesprek met de school misschien ook helpen? Als je goed uitlegt wat je kunt verwachten bij wat oudere adoptie kinderen is de school misschien ook wat terughoudender in het inzetten van diagnostiek.

Verder: een goede orthopedagoog zou breder moeten kunnen kijken dan een (te) snel gestelde diagnose en kan ook met testen inschatten hoe je kind cognitief en emotioneel functioneert. Maar dan ben je wel al weer met diagnostiek bezig en misschien wil je je kind vooral de rust en de tijd geven om te wennen aan alle verandering?

Ook via de adoptie nazorg bij je vergunninghouder kun je mogelijk hulp krijgen voor dit soort dingen.

Groet, Titia

• Nannie

Ik weet niet op welke leeftijd je je kindje hebt geadopteerd, maar er is een adoptie-mailinglijst voor ouders van kinderen die bij aankomst 4 jaar en ouder waren.

Mogelijk ben je er al mee bekend.

Wat ik begreep uit een eerdere discussie binnen deze lijst (ik ben nog geen ervaringsdeskundige jammer genoeg) is dat een kind wat nog volop in het hechtingsproces zit, moeite zal hebben om zich te concentreren op school. Waarbij ik overigens niet weet of je vraag in die richting zit.

De yahoogroep: geadopteerdekidsvanaf4jaar@yahoogroups.com

Ondertussen succes en sterkte gewenst!

• Ri.65

Onze zoon was 4 en een half toen hij bij on kwam. (Hij kwam vanuit het kindertehuis.) hij ging mee de andere kinderen brengen/halen van/naar school. Was bijna met geen stok meer mee te krijgen naar huis. bleek dat hij het naar school gaan erg miste!!! In het kindertehuis ging hij ook al naar school.

We hebben het toen zo gedaan. Ik ging mee naar school. Ik zat achter in de klas(groep 1 ) eigenlijk(1 maand) heel snel nadat we terug waren.

Onze zoon was helemaal in zijn nopjes en bloeide helemaal op. Ik was toch in de buurt en hij kon naar school.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat hij een erg goede meester had die hem uitstekend opving. Hij verstond overal geen bal van maar met handen en voeten werd (net als thuis) heel veel duidelijk.

Na 2 mnd ben ik in de hal gaan zitten en hem uitgelegd dat ik daar zat.

Nou dat was van korte duur hoor. Hij keek niet meer naar me om in die tijd. Ik heb hem verteld dat ik een tijdje naar huis ging en snel terug zou komen.

Dus een half uur naar huis en toen aan hem laten zien dat ik terug was.

Dit steeds verder uitgebouwd en al snel ging hij alleen.

Is prima verlopen.