Hallo allemaal
Wat ik me zo eens afvroeg. Wij hebben 2 adoptiekinderen. Zij zijn nu nog helemaal niet met hun adoptie bezig. Soms uit het niets komt onze oudste wel eens met een vraag of hij zijn bio moeder mag ontmoeten. Natuurlijk. Maar vinden onze oudste nu nog te jong om op zoek te gaan.
Nu was ik gisteravond naar Spoorloos aan het kijken en zag weer de reportage van het geadopteerde meisje uit china die voor 4 jaar geleden haar china ouders gevonden had en ontmoet heeft. Zij was te vondeling gelegt en aan gezien het voor China moeilijk is om de biologische ouders te vinden was dat toen die tijd erg uniek. Nu na 4 jaar hebben zij nog steeds contakt met ouders.
Toen ik dat zag kreeg ik kriebels. Hoe ga ik er strakjes mee om als we inderdaad op zoek gaan naar biologische ouders, hoe gaan onze kinderen om met de ontmoeting, hoe moeten wij hen gaan begeleiden, hoe moeten wij hen strakjes gaan beschermen tegen eventuele teleurstellingen van het niet willen ontmoeten of dat de ontmoeting zo tegenvalt. Is het positief hoe ga ik om met de gevoelens van mij zelf tav de geboorte moeder van onze kinderen. We kunnen wel zeggen dat we moeten kijken naar het belang van onze kinderen en natuurlijk. Maar ik vind dat we onze eigen gevoelens natuurlijk ook niet weg mogen stoppen. Wij zijn ook de opvoeders van onze kinderen. Natuurlijk mogen wij de weg naar het zoeken niet in de weg staan.
Nu is mijn vraag aan jullie, ongeacht waar jullie kinderen ter wereld vandaan komen. Hoe gaan jullie om met de ontmoeting mocht deze mischien ooit tot stand komen. Hoe gaan jullie om met de gevoelens van jullie kinderen tav de biologische/geboorteouders, Wat vinden jullie zelf qua gevoel er van dat jullie kinderen tzt op zoek willen gaan naar hun roots.
Ik vraag het ten positieve. Aub hou het ook een beetje redelijk postief jullie mail. Zonder elkaar af te kraken want ik vind dat we wel praten over onze eigen gevoelens hoe we zelf hier tegen aan kijken. Eigen gevoel hoe we binnen ons eigen gezin het voelen en niet hoe anderen ons mogen beoordelen.
WS