reis naar china

• HenS

hallo

wij staan al 2maand op de wachtlijst voor sn kindje uit china.

nu houden er mij een paar dingen bezig en daar kan 1 van jullie vast antwoord opgeven!!

1 vaak ga je met groepje ouders naar china. is het dan de bedoeling dat je met elkaar dingen onderneemt, dat je samen gaat eten, spelen met elkaar vinden de kinderen vast leuk. niet dat ik niet wil, maar ik vroeg het mij gewoon af.

2 als je als enigste stel je kindje in een andere plaats op moet halen ga je dan alleen of gaat er een begeleider mee?

3 is er eigenlijk altijd een begeleider mee met alles wat je onderneemt of alleen bij het officiele gebeuren.

4 ik begreep van de vgh dat je achteraf je hotel/boodschapjes nog moet betalen. met wat voor een bedrag moet je rekening houden? souverniers/uitstapjes zitten bij het bedrag in dat je contant mee moet nemen.

5 is er wel genoeg beenruimte in het vliegtuig. mijn man is bijna 2m dus die wil wel graag goed zitten al die uren. (onze enigste vliegreis was naar malta en dat vonden we vergenoeg hahah, dus wij hebben niet zoveel ervaring met vliegen)

nou volgens mij was dit het wel

groetjes HenS

• Titia

Hoi HenS,

Welke vergunninghouder heeft voor jullie bemiddeld? Daar zal wellicht wat verschil tussen zitten?

Wij hebben vorig jaar wel samen gegeten, uitstapjes gemaakt en de kinderen hebben samen gespeeld. Maar niets was verplicht; wil je niet mee, even goede vrienden. Een stel had jongen kinderen mee die het chinese voedsel niet je-van-het vonden en zij hebben ook wel los van de groep gegeten. Ook zijn we een keer met z'n allen naar een restaurant geweest waar er ook patat e.d. was.

Ik weet dat er bij onze bemiddelaar (Meiling) ook wel mensen in een provincie verbleven met alleen een chinese gids. Ook dat is overigens goed verlopen. Telefooncontact met de begeleider van de vergunninghouder was dan altijd mogelijk. De begeleider die wij hadden ging ook mee met de uitjes…

De hotelkosten waren bij ons tussen de 70 en 100 euro per nacht. Voor één kamer. Dit hebben we met de creditcard betaald. We zaten de eerste week in een vrij ‘dure’ provincie en onze vergunninghouder had best luxe hotels gekozen (wat ook wel lekker was natuurlijk) de wasserette was bijvoorbeeld buiten het hotel bij een kleine chinese wasserette een stuk goedkoper ( lees: beter te betalen) Boodschapjes betaal je neem ik aan meteen contant?

Bij de maatschappij waar je vergunninghouder mee vliegt kun je eea navragen, ik zou ook met mijn vergunninghouder even overleggen en je kunt bij het inchecken wijzen op de lengte van je man waardoor je wellicht bij de vleugel komt te zitten of vooraan waar meer beenruimte is.

Groetjes, veel plezier en geluk en sterkte met de reis, Titia

• Ri.65

Je kan aangeven dat je een zogenaamde “lange-benen-plaats” wilt als je gaat reizen.

• HenS

onze vgh is meiling.

ik had altijd begrepen dat in de reiskosten ook de kosten vd kamer bij zaten en dat je alleen nog het eten, drinken, telefoon en internet achteraf moest betalen.

bedankt voor het antwoorden!

groetjes HenS

• Titia

Hoi HenS,

Nee, ook nog een binnenlandse vlucht, die kwam er bij ons los bij en bij de kosten van de reis zitten ook nog kosten die je betaalt voor de meereizende begeleider (dat is ook redelijk wat geld natuurlijk). Voor de uitjes betaal je contant en mocht je naar het kindertehuis kunnen reizen dan betaal je de taxikosten ook los ( met liefde natuurlijk, heel bijzonder zo'n bezoek). Vooral in Beijing is het raadzaam om een wasserette te zoeken in de hutong achter het Novotel waar je dan verblijft, Binnen het hotel wassen is waanzinnig duur je kunt bijna beter nieuwe kleding kopen. Ook in de hutong hebben we besloten ondergoed en kinderkleding zelf te wassen.

Goede reis! Groet, Titia

• MCP

De 8000 euro die je contant mee moet nemen zijn ruim voldoende om de procedure, het paspoort, binnenlandse vlucht, taxi, uitjes, eten en drinken, souveniers etc. en op de laatste dag nog 3/4 van je hotelkosten in Beijing van te betalen.

En ik ben echt niet zuinig geweest.

En wassen?

Ik heb alles om de dag zelf gewassen. Binnen 12 uur weer droog.

• HenS

oke dus je hebt als je thuis komt niet zo veel kosten (rekeningen) die moet betalen?

gr HenS

• MCP

Bij thuiskomst kregen we nog geld terug van de VGH, ongeveer 100 euro, maar toch.

• HenS

bedankt voor je reactie!!!

gr HenS

• MCP

Ik zie dat je nog niet op al je vragen antwoord hebt en dus zal ik ze allemaal langslopen:

1. ja meestal eet je met de groep. Wij waren met een klein groepje waarvan iedereen gelukkig chinees lustte dus wij hebben elke avond zalig gegeten. Maar de reisleider zei dat het ook wel eens gebeurd dat niet iedereen dat wil en dat ze dan soms naar de Mac gaan of dat de groep gesplitst wordt en ieder gaat eten waar hij wil.

2 en 3. als je met Meiling gaat - en dat is bij jou zo begrijp ik - dan is er in elke plaats begeleiding. De reisleider van Meiling gaat mee naar waar hij/zij het meest nodig is. Dat zou dus kunnen zijn wanneer je als enige naar een andere provincie gaat. Maar zelfs al zou je alleen naar een provincie gaan dan nog is er daar een chinese begeleider die je elke dag ophaalt en je overal naar toe brengt, je hoeft je echt nergens druk om te maken, alles is tot in de puntjes geregeld.

Bij alles wat officieel is vertelt de chinese gids je precies wat je moet doen, wat je waar in moet vullen en waar je moet tekenen, je hoeft echt niks zelf te bedenken of uit te zoeken ….

De begeleider gaat ook mee met excursies. Alleen als er niks gepland is dan ga je zelf boodschapjes enzo doen. Maar zelfs met het eten gaat de (chinese) begeleider 's avonds mee. Tussen de middag niet, dan regel je zelf iets ( dat was tenminste bij ons zo, misschien is dat bij een grotere groep ook weer anders).

Echt, het is allemaal zo goed geregeld bij Meiling dat het bijna voelt als een zeer goed georganiseerde vakantie.