zindelijk

• monias

Ik ben op zoek naar tips en ervaringsverhalen. Onze dochter uit China was in principe zindelijk toen we haar kregen. De eerste 10 dagen van de reis was dit ook zo, daarna begon ze eerst met in haar luier plassen en op het laatst ook weer poepen. Weet iemand waar dit mee te maken heeft en hoe krijg je haar weer zindelijk? Wel of niet boos worden etc. Is dit gewenning of juist de stress? Jullie tips zijn o zo welkom.

• monias

Oh ja vergeten te zeggen, ze is nu 2,5

• Nannie

Hallo Monias,

HIer geen praktijkervaring. Wel herinner ik me van de VIA-training en boeken over adoptie dat kinderen in het proces van wennen / hechting stapjes terug kunnen doen in hun ontwikkelingsproces. Het advies was om hier in mee te gaan. Dat zou het kindje veiligheid + de mogelijkheid bieden om alsnog bepaalde fasen te doorlopen.

Persoonlijk zou ik dus gewoon een luier omdoen en het even laten gaan. Komt wel weer.

• MCP

Hier ongeveer hetzelfde.

Onze zoon was zindelijk, gaf in China ook keurig aan wanneer hij moest, zowel plassen als poepen.

Hij had bij de overdracht wel een luier om en ik heb hem altijd een luierbroekje aan gedaan als we weggingen.

Onderweg zijn erg geen of vieze wc's, ik wilde het hem en mezelf niet moeilijk maken.

Echter na elk uitje was hij gewoon nog droog, ook vaak na de nacht.

Eenmaal thuis ging de luier af, maar och heden, om de klipklap is de vloerbedekking nat.

Soms geeft hij wel aan dat hij moet, soms niet en vaak is het ook al te laat.

Ik heb hem nu weer een luierbroekje aan gedaan.

Ik word er niet boos om.

Wel zeg ik elke keer als we naar de wc gaan: o, kijk eens, de luier is nat, wel tegen mama zeggen he als je een plas moet.

Poepen gaat nog wel gewoon goed.

Ik heb zoiets van: het gaat vanzelf weer over.

Hij is nu vooral bezig met hechten, laat hem maar even.

Verder merk ik in meer dat hij het fijn vindt om nog even klein te kunnen zijn.

Hij was veel te zelfstandig voor zijn leeftijd ( 3jr).

Een kind moet ook kind kunnen zijn.

Vaak gaan ze dat weer inhalen.

Hij is ons 3e kind, ik maak me er niet druk om, het komt vanzelf goed.

In elk geval denk ik dat boos geen goed idee is.

• Marièlle67

Denk dat boos doen niet direct de eerste oplossing zal zijn.

Ik zou het gewoon steeds maar weer benoemen, dat de luier nat is en dat het fijn is als hij het even meldt als hij naar de wc moet. En misschien ook gewoon om de zoveel tijd op het toilet zetten of zo. Waarschijnlijk is het gewoon tijdelijk en komt het vanzelf wel weer goed.

• Anja1

Onze dochter was tweeenhalf toen ze bij ons kwam en in principe zindelijk. Dat heeft ongeveer vijf dagen geduurd, daarna is ze alles weer in een luier gaan doen. Komt volgens mij vooral ook doordat ze in China wel snel zindelijk gemaakt worden, maar dat vooral ook gaat via het principe van zeer frequent op een potje zetten (snap ik ook wel, in tehuizen, dure luiers, veel was) en dat er eigenlijk helemaal geen sprake is van aanvoelen wanneer je moet plassen/poepen terwijl je wel zindelijk heet te zijn. Wij hebben het gewoon laten gaan, ook niet ingezet op dat zindelijk maken, komt vanzelf. En inderdaad, al was zij wel heel laat, bijna vier, maar toen ook meteen dag en nacht en voor alles.

Onze zoon idem dito. Ook zindelijk, bijna drie. Ook weer geruime tijd luiers gedragen, maar poepen deed hij wel keurig op een potje…. Ook gewoon laten gebeuren, ook vanzelf goed gekomen!

Groetjes,

Anja

• Pienemien

Onze zoon was ‘zindelijk’ voor de grote boodschap toen we hem kregen met 14 (!) maanden. Dit hield in dat als je hem 's-ochtends om 7.30 uur op toilet zette, hij keurig op de wc poepte. Plassen deed hij nog in de luier. Eenmaal thuis ging hij ook weer in de luier poepen (wij waren ook niet zo stipt met het op de wc zetten). In China trainen ze heel vroeg zindelijk, al zijn er ook tehuizen die er helemaal niets aan doen. China-zindelijk is niet altijd hetzelfde als wat wij onder zindelijk verstaan. Ik zou zeker niet boos worden en er verder weinig aan doen. Alleen melden wat je (op termijn) verwacht. Onze zoon was uiteindelijk vrij makkelijk zindelijk, eerst voor poepen en later voor plassen. Daar is geen enkele training aan te pas gekomen, het besluit kwam uiteindelijk van hemzelf.

Onze dochter was drie toen ze bij ons kwam en was al ruim een half jaar zindelijk. Dit is ook zo gebleven. Ze heeft af en toe plasongelukjes, maar is en blijft echt zindelijk.

2,5 is jong om al helemaal zindelijk te zijn, ik zou er dus geen punt van maken.

Groet,

P.