wat algemene vragen

• HenS

hoi

ik heb wat vraagjes.

-wanneer kun je je kindje na nederlands recht adopteren? gelijk na thuiskomst of pas over zoeveel jaar?

-kun je in china ook luieren en melk kopen? om dit voor 2 weken mee te nemen dan mag ik nog wel een koffer aanschaffen haha.

-bij onze vgh raden ze aan om je te laten vaccineren voor havrix, dtp en evt buiktyfus (dit is ip voor reis van 2weken en langer)

wat hebben jullie gedaan?

groetjes HenS

• MCP

- het ligt eraan van wanneer je BKA nummer is.

als je nummer van - ik meen - na 2006 is dan is de adoptie direct naar Nederlands recht.

Je kind reist dan in met een chinees paspoort met visum onder de chinese naam en daarbij een brief van de Ned. Ambassade in Beijing dat de adoptie heeft plaatsgevonden onder het Verdrag en dat bij inschrijven bij de gemeente waar je woont je kind direct Nederlander is en jullie achternaam krijgt, de nieuwe naam wordt ook in die brief genoemd.

Dit is heel makkelijk en duidelijk. VGH geeft je ook uitleg.

Als je BKA nummer van voor dei tijd is dan kan het tegenwoordig direct, het ligt uiteindelijk an de rechtbank hoelang het duurt, ik ken mensen waarbij het in 6 weken rond was in het oosten des lands en mensen waarbij het langer dan een jaar duurde uit omg. Rotterdam.

-luiers en melk zijn prima te koop, geen luierbroekjes.

- vaccinaties van ons waren nog geldig van vorige adopties, behalve de buiktyph, maar die heb ik niet meer genomen:

ik heb me toen laten inenten tegen buiktyphus - iets wat met een reis van slechts 3 dagen langer dan 2 weken echt niet nodig is, maar de andere reizen duurden 6 weken - en dat ik daar weken beroerd van ben geweest, steeds weer buikkrampen, ik neem hem nooit meer. Bovendien zit je in China in goede zakenhotels waar de kans op buiktyphys nihil is. Gewoon niks op straat kopen aan etenswaren.

• HenS

bedankt voor je antwoord. ik vond de uitleg op de stensils niet erg duidelijk.

eerst kregen we verouderde versie en toen kregen we de nieuwe versie en daar staat het onderstaande in:

Adoptie naar Nederlands recht

De adoptie moet worden aangevraagd bij de arrondissementsrechtbank. Hiervoor moet u een advocaat inschakelen. Iedere advocaat die familierechtelijke zaken behandelt kunt u hiervoor in de arm nemen. Informeer eerst naar de kosten. Deze kunnen per advocaat nogal verschillen. Rekent u op minimaal 500 Euro. Mocht u geen advocaat kunnen vinden dan kunt u contact met ons opnemen.

De advocaat zal u voorlichten over de benodigde papieren en eventueel de mogelijkheden om goedkoper te procederen (het voormalige bewijs van onvermogen). Daarnaast kunt u ook altijd bij uw gemeente (bij de secretarie, afdeling sociale zaken of de sociale dienst) informeren of u op grond van uw inkomen en/of lasten (bijvoorbeeld hypotheek) in aanmerking kunt komen voor een pro-deo advocaat.

heeft onze zoon dan gelijk even veel rechten al en biologisch kind of is het verstandig om een testament op te stellen?

wij zaten ook te dubben over economy of pearl class. bestaat pearl class niet meer. ook hier weer verouderde versie van gekregen.

groetjes HenS

• mam2boys

Hoi,

Over de vaccinaties: wij hebben ons net laten vaccineren voor buiktyfus (we nemen het zekere voor het onzekere, 3 jaar geldig), DTP (was net verlopen) en Hep. A+B in één zodat we straks voor 25 jaar klaar zijn (mede i.v.m. rootsreis voor over x aantal jaren). Over 4 weken de 2e prik voor Hep. A/B en dan over heen half jaar weer. Maar na de 2e prik zijn we al imuum. Wij hopen eind van het jaar naar China te gaan om ons kindje te ontmoeten.

Zijn goed geholpen bij de GGD en groot gedeelte wordt vergoed door verzekeraar, altijd leuk.

Succes.

S

• MCP

Als het kind niet naar ned. recht geadopteerd is is het inderdaad verstandig om een tentament op te stellen.

Voor de nederlandse wet ben je dan officieel nog geen ouders. Je kunt ook voogdij aanvragen, dat schijnt ook te kunnen.

Het ligt er wel even aan hoe lang het gaat duren voordat je het rond hebt, als het snel gaat bij jouw rechtbank dan zou ik voor een paar weken geen voogdij aanvraag opstarten omdat de kans groot is dat het pas geregeld is als de adoptie ook al rond is. Maar gaat het langer dan 1 jaar duren en dat is in Rotterdam bijvoorbeeld echt zo, dan zou ik wel voogdij regelen.

Ik weet dit allemaal niet precies omdat al onze kinderen direct naar Ned. recht zijn geadopteerd dus ik heb er nooit mee te maken gehad. Dus ik hoop dat iemand anders je dit beter kan vertellen, de VGH nattuurlijk ook.

• HenS

wij hebben een BKA van na 2006 dus als ikhet goed lees dan is ons zoontje ook al naar ned geadopteerd.

hopelijk reizen wij in nov al naar China het is wachten op de TA.

gr HenS

• MCP

Dat denk ik dan wel ja!

En dan is alles zo gepiept!!!