Hallo,
De “3maanden regel”, zoals die veel op internet circuleert en zelfs bij de VIA wordt verteld, is niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Hooguit kunnen sommige van deze tips helpen en je vooral bewust maken van zaken. Hechting is een proces wat niet alleen in je kindertijd belangrijk is, of bij adoptie, maar voor iedereen en altijd, een termijn van 3 maanden aanhouden is nogal kort. Er is heel veel wetenschappelijke literatuur over te vinden, maar w.s. niet met de “regeltjes”die je hier noemt. Sommige daarvan zijn vanuit psychologische en orthopedagogische hoeken ook niet bepaald steekhoudend, en zelfs zeer discutabel. Helaas heeft het met veel meer te maken dan een paar simpele (nouja, simpel;-) regeltjes 3 maanden aanhouden en het komt wel goed.
Denk dus als je het voor een academische studie nodig hebt je daar weinig mee kan voor je scriptie.
Overigens weet ik dit omdat ik als psycholoog gewerkt heb met gezinnen met hechtingsproblemen, adoptiemoeder ben en momenteel onderzoek naar hechting bij volwassenen doe. Daarom vind ik dit soort gouden regels altijd een beetje gevaarlijk, er was een tijd dat goedbedoelende verloskundigen en kraamhulpen ten stelligste beweerden dat zonder de baby op de buik van de moeder te leggen er zowieso nooit gehecht zou worden, en tegelijk kinderen weken in het ziekenhuis opgenomen werden en ouders geweerd werden bij nare zaken, dit zou ook alleen maar goed zijn…..en, nee, das nog niet zo gek lang terug!
Succes!