3 maanden hechtingsperiode

• Noorderzon

Hoi,

Wij wonen inmiddels in Noorwegen, hebben 2 geadopteerde kinderen en verbaasden ons erover dat er hier niet gedaan wordt aan een hechtingsperiode van 3 maanden. Aangezien ik het moest verdedigen en wellicht ook mijn scriptie over dit onderwerp ga doen, vroeg ik mij af waar die aanbeveling die ons toen ooit door VIA is gedaan eigenlijk vandaan komt. En welk onderzoek ligt hieronder ten grondslag?

Wie heeft die aanbeveling gedaan?

VIA kan ik ook niet meer vinden en de cursussen die nu gegeven worden door een organisatie kan ik niet mailen.

Alleen bellen met zoveel wachtenden voor mij, jullie begrijpen dat dat flink op kan lopen vanuit Noorwegen.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Linda

• MCP

Je kunt de Stichting Adoptie Voorzieningen mailen.

ga naar hun site: kies - Adoptie

dan - veel gestelde vragen

dan - over nazorg, hulp en ondersteuning

als je dan de tekst leest kun je “e-mail” aanklikken

Ik denk dat ze je dan vast verder helpen.

Overigens: op de VIA wordt dat inderdaad geleerd.

Maar in mijn omgeving zie ik er weinig van terecht komen.

Veel mensen nemen dit niet serieus.

Ook ik moet mij vaak verdedigen.

• Lesley

Google even hechting bij adoptie, tons of information!

• Yuut

Hallo,

De “3maanden regel”, zoals die veel op internet circuleert en zelfs bij de VIA wordt verteld, is niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Hooguit kunnen sommige van deze tips helpen en je vooral bewust maken van zaken. Hechting is een proces wat niet alleen in je kindertijd belangrijk is, of bij adoptie, maar voor iedereen en altijd, een termijn van 3 maanden aanhouden is nogal kort. Er is heel veel wetenschappelijke literatuur over te vinden, maar w.s. niet met de “regeltjes”die je hier noemt. Sommige daarvan zijn vanuit psychologische en orthopedagogische hoeken ook niet bepaald steekhoudend, en zelfs zeer discutabel. Helaas heeft het met veel meer te maken dan een paar simpele (nouja, simpel;-) regeltjes 3 maanden aanhouden en het komt wel goed.

Denk dus als je het voor een academische studie nodig hebt je daar weinig mee kan voor je scriptie.

Overigens weet ik dit omdat ik als psycholoog gewerkt heb met gezinnen met hechtingsproblemen, adoptiemoeder ben en momenteel onderzoek naar hechting bij volwassenen doe. Daarom vind ik dit soort gouden regels altijd een beetje gevaarlijk, er was een tijd dat goedbedoelende verloskundigen en kraamhulpen ten stelligste beweerden dat zonder de baby op de buik van de moeder te leggen er zowieso nooit gehecht zou worden, en tegelijk kinderen weken in het ziekenhuis opgenomen werden en ouders geweerd werden bij nare zaken, dit zou ook alleen maar goed zijn…..en, nee, das nog niet zo gek lang terug!

Succes!

• N&P

Bij ons hebben ze bij de VIA (we hebben m net achter de rug) niet echt specifiek 3 maanden genoemd. Ze hebben met name de fasen doorgelopen en gezegd dat een periode niet echt te noemen is, maar dat je adhv de fasen goed naar je kind moet kijken.

• B

Wij hebben de VIA heel lang geleden gehad, dus weet er zowiezo nog weinig van.. Wij zijn zelf pas thuis met ons kindje, maar we gaan ook best veel op stap.. Maar niet op visite en nog niet bij vrienden en kennissen.. Alleen de opa en oma's gaan we heen en straks ook gewoon mee op pad.. Maar niet knuffelen , eten geven, cadeutjes geven.. Dat is voor ons.. Wij hebben een erg ondernemend kindje.. Zijn al naar de winkel , stad geweest, gewoon lekker buiten, achterop de fiets etc… Verder doen we rustig aan en heel veel spelen, knuffelen en aftasten en vooral heel veel leren van elkaar…

• N&P

B: dat lijkt me toch ook prima! Vooral doen wat je hart je ingeeft, maar ook goed naar je kindje kijken.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je nog beter met je kind ergens heen kan gaan dan dat je mensen bij je thuis laat komen. En het is ook belangrijk dat je kindje goed contact opbouwt met opa&oma, dus als ze die regelmatig zien is dat toch prima. Maar wel verstandig om het knuffelen e.d. inderdaad voor jezelf te houden.

• Yuut

Precies, vooral kijken naar wat je kind nodig heeft. Een kind kan zich hechten als de verzorgers voldoende afgestemd en sensitief reageren op het kind en hem of haar veiligheid bieden. Wat deze (uiteindelijk vage)begrippen betekenen verschilt per kind. Het ene kind voelt zich veilig op het moment dat het alleen maar op schoot zit bij ouders, het andere op het moment dat het zich gesteund voelt om de wereld te ontdekken en hier positief op wordt gereageerd door ouders. Dat is wat ik bedoel met het idee dat daar geen regels voor te verzinnen zijn, juist omdat het om zo iets individueels gaat, en te maken heeft met persoonlijkheid en temperament van je kind, eerdere ervaringen en je eigen persoonlijkheid en hechtingsvermogen. Wat bij het ene kind goed werkt, pakt bij het andere desastreus uit. Denk er bijvoorbeeld ook eens aan (een van de ideen die mij altijd het meest storen) hoe het voor een kind is als goedbedoelende volwassenen het negeren als het kind op een normale wijze contact met hen zoekt. Kan echt heel slecht werken voor het zelfvertrouwen van een kind. Het oppakken van anderen van je kind als het kind dat zelf niet wil is dan weer iets heel anders, door dit te voorkomen “redt”je als het ware het kind van een nare ervaring (intimiteit die het niet wil) en dat is dan weer veiligheid bieden.

• B

Ja, dat aanraken en zo is best lastig, zeker omdat ons kindje wel een handje geeft om samen te lopen zoals gisteren bij oma.. Da zeg je niet dat mag niet want dat is een afwijzing, en dat dan van oma dat kan natuurlijk niet.. Wij doen inderdaad veel buitenshuis, maar bij alles steunen we haar en ze zoekt ook de hele tijd bevestiging/contact met ons!! Dus dat is volgens ons gewoon goed… En het voelt goed.. Was in het begin bang dat we dat soort dingen niet zouden aanvoelen en dan te veel of te weinig zouden doen, maar het blijkt dat we dat echt wel aanvoelen en dat ze het goed aangeeft…Zo gaat het ook met het slapen gaan. Ze wil wel naar bed, maar papa of mama moeten haar handje vasthouden tot ze slaapt.. en dat is binnen 5 minuten..

• Noorderzon

@ Lesley: tons of information, via google. Had ik zelf niet kunnen bedenken.

@ Yuut: inderdaad. Geen onderbouwd onderzoek naar deze 3 maanden indicatie.

Allemaal hartelijk dank voor de informatie. Kan er in elk geval weer mee verder.