Zijn er misschien mensen die mij meer kunnen vertellen over adoptie uit nigeria of oeganda,of die inmiddels al ver met de procedure zijn.
Wij hebben een ook een sibling uit Nigeria, wij zijn in mei-juni-juli 2008 in Nigeria geweest.
Volgens mij is het moeilijk om een eenduidig antwoord op je vragen te geven. Nigeria bestaat uit verschillende staten en volgens mij loopt geen procedure er hetzelfde momenteel. Het ligt nogal aan de staat denk ik. En van tevoren weet je dus niet uit welke staat je adopteert.
Wij kregen op 14 mei 2008 het voorstel en kregen toen gelijk per post de documenten om het visum aan te vragen, zodra we dat hadden moesten we afreizen, dat zou dus binnen ongeveer een week zijn. Uiteindelijk zijn we een week later afgereisd omdat het visum niet tijdig klaar was en het opeens niet zo snel hoefde. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die na het voorstel maanden op afreizen moesten wachten.
In Nigeria wordt je begeleid door de foundation daar waar Kind en Toekomst zaken mee doet. Soms verblijf je zelfs bij iemand van de foundation in huis, soms in hotels en soms in guesthouses. Wordt allemaal voor je geregeld. Ook praktisch alle officiële aangelegenheden worden voor je geregeld en daar krijg je ook begeleiding bij, wij moesten alleen de dingen op de NL ambassade in Abuja zelf regelen maar dan wordt je wel telefonisch begeleid en ze hadden er toen ook een chauffeur die precies wist wat er allemaal geregeld moest worden en waar. In elk geval konden wij gedurende onze hele reis te allen tijde contact opnemen met de foundation in Nigeria om te overleggen en onze vragen te stellen. De contactpersonen van die club spreken allemaal Engels.
Wij verbleven in (voor Nederlandse begrippen) vrij sobere accomodatie en hadden de pech dat we ook weinig bewegingsvrijheid hadden. Maar ook dat verschilt van voorstel tot voorstel en van moment tot moment. En ook maakt het uit waar je verblijft, in de ene staat kun je wat makkelijker zonder begeleiding over straat dan in de andere. Indien mogelijk kun je uitstapjes maken, daarin kan de foundation je ook begeleiden. Zij kunnen dan ook vervoer en zo regelen.
Ook hoe het na aankomst daar gaat is telkens anders. Wij kregen onze kinderen gelijk na aankomst (pakweg drie kwartier nadat we geland waren in Nigeria) overgedragen, het gebeurt ook dat men eerst een soort gewenningsperiode inlast. Ook hier geldt weer dat het volgens mij per staat of kindertehuis weer anders kan zijn. De verblijfsduur idem dito, wij zaten er op de kop af 5 weken, ik ken ook voorbeelden van mensen die er korter zaten maar aanzienlijk langer kan ook gebeuren. Van tevoren werd ons verteld dat we rekening moesten houden met vijf tot acht weken, afhankelijk van hoe de procedure liep. Bij ons ging het eigenlijk allemaal vrij soepel dus waren we relatief snel klaar met alles en konden we terug reizen.
Mocht je nog meer vragen hebben, laat het maar weten!
Afreizen:
Is geen touw aan vast te knopen. Het wachten is altijd op een Approval uit Nigeria. Deze kan er met 1 week zijn, maar het kan ook 5 maanden duren.
Waar dat door komt, geen idee.
Onze 1e procedure (2006) hebben we 2 maanden op een voorstel gewacht, met 2 wkn weg en na ruim 3 wkn weer terug.
De 2e procedure (2009) kregen we na 1 jaar een voorstel en gingen we na 3 wkn richitng Nigeria. We hebben er toen 6/7 wkn gezeten.
Nu staan we vanaf Maart op de wachtlijst en geen idee hoe en wat.
Zag op de site van K&T dat er incidenteel intake gesprekken zijn, maar waar dat van afhangt zou je het beste aan K&T zelf kunnen vragen (weet dat ze alleen 's-morgens te bereiken zijn, maar mij is het altijd gelukt (met een beetje geduld) om ze dezelfde dag te spreken) !
Documenten is op zich niet zo;n lastig verhaal. Uittreksel, kopietjes paspoort, motivaitebrief in het engels op 1 a-4jt (mag op voor en achterkant), foto's en dan vergeet ik vast nog wel wat, maar ik had het allemaal snel geregeld.
Voor de rest heeft Marielle al een heleboel verteld.
In een andere topic is al verteld dat je je vooral nergens mee moet willen bemoeien, want de organisatie in Nigeria regelt alles voor je. Gewoon doen wat ze van je verwachten c.q. vragen, en dit is iets wat voor ons NLD-ers soms best wel lastig kan zijn :-)
Wachttijd van documenten naar Nigeria tot het voorstel is overigens ook geen enkele richtlijn voor te geven. Wij hadden onze documenten januari 2008 in Nigeria en in mei 2008 hadden wij het voorstel en konden we afreizen. Maar ik ken ook mensen die net zo lang hun documenten in Nigeria hebben liggen en nog steeds op een voorstel wachten. Het gaat niet zoals bij bijv de reguliere procedure in China ooit ging op volgorde van binnenkomst of zo.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?